Fotó: Fotolia.com

A PQM folyamatmodell

Ahhoz, hogy cégünk kiemelkedjen a hasonló cégek közül, olyan feltételeket kell biztosítanunk, amelyek miatt a sok szolgáltatás/termék közül a miénket választják. Ehhez célszerű a PQM – folyamatmodellt alkalmaznunk

Egy vállalkozás milyenségét, termékeinek/szolgáltatásaink piacképességét a minőség határozza meg. Minőségről akkor beszélhetünk, ha a termékkel/ szolgáltatással, amit nyújtunk, elégedett az ügyfelünk. Alapesetben egy folyamatnak hat résztvevője van. A folyamatgazdák felelősek egy konkrét folyamatért és kivitelezik azt. A munkatársak a folyamaton belül egy bizonyos tevékenységet hajtanak végre belső, illetve külső ügyfeleik
számára. A belső ügyfelek azok, akiknek a cégen belül szállítunk valamit, a külső ügyfelek pedig azok, akik mindig fizetnek az adott szolgáltatásért. A folyamat hatodik eleme a környezet, amely jogi, etikai előírásokban, szabványokban nyilvánul meg.
A szervezet tevékenysége maga a folyamat. A résztvevők négy alapvető paraméterből álló megállapodásokat kötnek egymással. Ahhoz, hogy a termékem, szolgáltatásom piacképes, eladható legyen, ennek a négy elemnek kell megfelelnie.
 – Az első ilyen elem a Quality, azaz a Helyesség. Ez azt jelenti, hogy a termékem megfelel a lényeges technikai paramétereknek.

- A második a Quantity, azaz a Teljesség. Ez értendő például arra, hogy mindig annyit szállítok, amennyiben az ügyfelemmel megállapodtam.

 – A harmadik elem a Time, Határidő. A szerződés megkötésekor mindig meg kell állapítani határidőt, és a megbízás csak akkor lehet pontos és teljes, ha ezt a határidőt betartom.

- Végül számba kell vennem a Költségeket (Costs). Ha mind a négy elemet pontról pontra betartom, uralni tudom a folyamataimat. A megbízás áttekinthető, így ügyfelemnek bármikor be tudok számolni a folyamat állapotáról. A minőségi munkának tehát egyetlen kulcsa van: a megállapodás betartása.

Business Flow

A PQM szerint a folyamat első lépéseként el kell helyeznünk a tevékenységet, amelyet végezni fogunk. Ezt követően meg kell állapítanunk, hogy tevékenységeink milyen lépcsőkből állnak. Ez a folyamat a Business Flow. Tisztában kell lennünk a folyamatunk outputjával, azaz az elérni kívánt eredménnyel. Tudnunk kell, hogy ki az ügyfelünk, és melyek a pontos elvárásai. Ezt követően munkánkat a fent említett négy alapvető elemnek megfelelően végezzük, biztosítva a folyamathoz szükséges inputokat, eszközöket. A folyamatvezető feladata, hogy tájékoztassa a folyamatgazdát szabályokról, előírásokról. A továbbiakban a teljesítménymércét és a megbízással kapcsolatos célokat a négy alapvető paraméter alapján tudjuk felállítani. Így, a négy paraméter megfelelő használatával komplex vállalatokat tudunk vezetni, munkánk a Helyességgel, a Teljességgel, a Határidők betartásával és a Költségek számba vételével válhat tökéletessé.

Ajánlott cikkek

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterGoogle+LinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?