A legfontosabb masszázstechnikák

Energetizálás, lazítás, oldás

A wellness-hullámnak hála, a testkezelések és masszázsok nagy népszerűségnek örvendenek. Aki a lényeges technikákat elsajátítja és ügyesen kombinálja, vendégeit mindig újra és újra, egyedi masszázsélményben részesítheti.

Semmi sem lazít jobban, nyitja meg könnyebben a lelket és harmonizál a vegetatív idegrendszeren át, s egyúttal energetizál, mint egy jó masszázs. Ezek után nem csoda, hogy az (egzotikus) testmasszázsok palettája napról napra bővül. Ezzel együtt persze növekszik az a bizonytalanság, hogy melyik masszázstanfolyamra fizessünk be.

Ahhoz, hogy a masszázskínálatot pontosan meg tudjuk ítélni, egy alapképzés szükséges, melyben a következőket sajátíthatjuk el: anatómia, fiziológia, neurológia. Ide tartoznak a legfontosabb technikák is, amelyeket például a klasszikus izommasszázsnál, a nyirokmasszázsnál és akupresszúrás masszázsnál, valamint shiatsu-nál tanítanak.

A megfelelő kiválasztása

Annak, hogy melyik masszázstechnika mellett döntünk, igazodnia kell a vendég óhajához, a kezelési tervhez, valamint a javallatokhoz. Azonban fontos, hogy az ismert alaptechnikák is szerepeljenek kínálatunkban. Pusztán egzotikus praktikákra hagyatkozni, mert ezek éppen divatosak, hosszú távon nem ajánlatos. A vendégeknek szüksége van elismerésre, ahhoz hogy jól és biztonságban érezzék magukat. Ezért azt ajánlom, így nézzen ki az alap kínálata:

■ az izomzat lazításához és oldásához a klasszikus masszázst, esetleg a sport- vagy svédmasszázst,

■ a nyirok- és vérkeringés élénkítéséhez és szabályozásához, vagy például az anti-cellulit kezelés támogatásához a nyirokmasszázst,

■ energetikai kiegyenlítődéshez és a gátak feloldásához Shiatsu vagy akupresszúrás masszázst alkalmazzunk.

Klasszikus masszázs

Klasszikus masszázsnál a vendég először hanyatt fekszik. Ekkor takarja be melegen a testét. Csak az a testrész legyen kitakarva, amit éppen kezelünk.
A klasszikus masszázsban öt fogástechnika van:
■ Effleurage = Simítás (franciául effleurer = simítani, finoman érinteni) – ez azt jelenti, hogy mindig levezetően kell dolgozni, azaz a törzsön nyomást csak a tarkótól a farkcsont irányába végezzen, s a végtagoknál pedig a test irányába.
■ Petrissage = Gyúrás, Gyömöszölés (franciául pétrir = gyúrni) – nagy izomrostoknál teljes kézfejjel vagy hüvelykpárnákkal dolgozzon, kisebb izmoknál pedig csak ujjakkal gyúrjon.
■ Friktion = Dörzsölés, körözés (franciául friction = dörzsölni) – ennél az ujjvégekkel vagy hüvelypárnákkal kis, körkörös mozdulatokkal dolgozzon az izomrostokon azért, hogy a mély görcsöket is fel tudja oldani; gyakran a csontszélek ellenében is, például lapocka körül, vagy a gerinc mentén (itt a nyomást újra vezesse el a gerincoszloptól, hogy az ott kiáramló idegeket tehermentesíthesse).
■ Tapotement = Ütögetés (franciául tapoter = paskolás, ütögetés) – a finom ütögetést kézéllel végezze, lapos vagy üreges tenyérrel, ujjhegyekkel vagy öklökkel. Figyelni kell, hogy ne az inas részeket, csak az izomrostokat masszírozza.
■ Vibration = Rezgés, Vibrálás (franciául vibrer = rezegni, vibrálni, villódzik) – a mélyebben fekvő izomgörcsöket is lazítja, amelyek közvetlen nem érhetőek el; helyezze rá a törzsre az ujjhegyeit vagy a lapos tenyereit, majd rezegtesse, a végtagoknál a kéz vagy bokaízületeket fogja meg két kézzel, támassza meg és vibráljon húzás/nyújtás közben. A vibrálás alaptechnika az úgynevezett ritmikus masszázsnál is.
Klasszikus masszázsnál a testet egy bizonyos sorrendben masszírozza végig, ahol a fogótechnikákat a vendég adottságainak megfelelően kell használni.

Nyirokmasszázs

Ennek a masszázsnak a lényege, a nyirokrendszer felpezsdítése, ami egyúttal nyugtató, jótékony, emellett anti-cellulit hatású.
Minden egyes nyirokmasszázs simítással kezdődik. Azután nagyon finom, lágy nyomással (nehéz eltalálni a megfelelő nyomóerőt, azonban ennek különösen nagy jelentősége van) és körkörös tolótechnikával tolja a szövetfolyadékot a nyirokrendszerbe.
Négy különböző fogás szisztematikus alkalmazásával dolgozzon: álló körök, pumpáló-fogás, merítő-fogás és forgatófogás. A fogások variálva alkalmazhatóak és szituáció szerint öt-hét alkalommal ismételhetőek.
Különösen figyeljen bizonyos kulcspontokra, amelyeket elsődlegesen kezelni kell, azért, hogy ne okozzon nyirokdugulást.
■ Fejnél: ezek mindenekelőtt a profundus (fekvése: a fül közelében, állkapcsoszöglet) és a terminus (fekvése: kulcscsont közepe átmenet a véna rendszerhez), jóllehet kétoldalú.
■ Testnél: mindenekelőtt a terminus mellett a hónaljak, a nagy hasizom, a comb-, a könyök- és a térdhajlatok.
A kellemes közérzetet keltő lazítás mellett a kézi nyirokmasszázs általános vegetatív harmonizációhoz vezet, valamint a nyirokfolyadék szabályozásán keresztül javítja az anyagcsere folyamatokat.

Akupresszúrás masszázs

Shiatsu (japán eredetű szó, jelentése: ujjnyomás), illetve az akupresszúrás masszázs azért fontos alapja masszázstudásának, mert egyúttal egy ősi keleti gyógymód része. Vannak egységes elemei, amik az egész szervezetet érintik, emellett a szellemre és a lélekre is hatással vannak. Alapfeltétele ennek a test-meridiánok (energiapályák) és a izgatandó, csillapítandó, harmonizálandó pontok pontos ismerete.
Ujjbeggyel, ujjcsonttal, hüvelykpárnákkal, sőt könyökkel is dolgozhat. Javallat alapján az egyes pontokat körülbelül három másodpercig nyomja. Shiatsu-nál ehhez jön még a nyújtás is. A kezelések hatása gyakran megdöbbentő.
Tipp: Arcon alkalmazva a Shiatsu és az akupresszúrás masszázs kiváló ránccsökkentő.

Henny Ladwig

Ezt olvastad már?

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterLinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?