Fotó: Shutterstock

A tökéletes méregtelenítés hozzávalói

A mai civilizált és alapvetően felgyorsult életformából adódóan számos felesleges anyagot viszünk be a szervezetünkbe, amelyek ott méreganyagként halmozódnak fel. Ezek egy részét a nem megfelelő táplálkozással, kemikáliákkal és akár kozmetikumok használatával gyűjtjük össze – emellett a levegő és környezetünk szennyezettsége által vagyunk érintettek. Ha változtatunk az életmódunkon és tudatosan odafigyelünk arra, hogy lehetőség szerint tisztán étkezzünk és jó minőségű anyagokat tegyünk a bőrünkre, akkor a bekerülő toxinok mértéke jelentősen csökkenthető.

Tavasszal szó szerint megújul az élet, így ez az időszak kiváló szervezetünk nagytakarítására is. Fontos, hogy ne akarjunk 1-2 nap alatt drasztikus változásokat elérni, hiszen az mindig megviseli a testünket. Egy pár napos, akár hetes tisztítókúra viszont valóban sokat segíthet a felgyülemlett méreganyagok kiválasztásában, testünk és lelkünk energiával való feltöltésében.

A méregtelenítés lényege, hogy a belekben, a vérerekben és a nyirokban felhalmozott méreganyagoktól megszabadítsuk a szervezetet és ellenállóbbá tegyük a későbbi kórokozók elleni harcban.

Méregtelenítő szerveink fontossági sorrend nélkül a következők: vese, máj, bőr, tüdő és a belek.

■ Egyik legnagyobb felülettel rendelkező méregtelenítő szervünk a bőrünk és a verejtékmirigyek, melyeket szaunázással (lásd később részletesen), fürdőkkel, különféle dörzsölésekkel, masszázsokkal támogathatunk.

■ Vesénket leginkább a megfelelő mennyiségű és tisztaságú folyadékkal segíthetjük. Fontos, hogy a hétköznapokban is tartsuk mindig melegen a veséinket, hiszen testünk energiaöve és központja nagyjából ebben a sávban helyezkedik el. Amennyiben ez a testrészünk kihűl, úgy életenergiánk is csökken.

■ Májunk a szervezet anyagcsereközpontja, nagyon fontos feladatokat lát el a belek felől érkező vér megtisztításában. Viszonylag könnyen regenerálódó szerv, azonban ha néha megtámogatjuk máriatövissel vagy gyógyteákkal hálás lesz érte.

■ Tüdőnket speciális légzésgyakorlatokkal, sporttal és nagy erdei sétákkal edzhetjük.

■ Beleink salakanyagoktól való megtisztítására is többféle módszer létezik már a léböjtöktől a beöntésekig, de a kevésbé spártai megoldásokra voksolóknak javaslom, hogy a megfelelő gyógyteák is hatékonyak tudnak lenni.

A tavaszi nagytakarítás hozzávalói

Ø Bő folyadék mennyiség – lehetőleg tisztított vagy ásványvíz, gyümölcs- és zöldséglé/turmixok

Ø Szauna

Ø Sós fürdő (Minél nagyobb a sókoncentrátum, annál jobb. Egy átlagos méretű kádhoz min. 1-2 kg só)

Ø Bőrradírozás (arc és test egyaránt)

Ø Masszázs

Ø Gyógyteák

Ø Nyírfavíz

Ø Sport

Ø Aktív szén

Ø Oxigén terápia

Ø Relaxálás, meditáció, lelki és szellemi töltődés

Ø Időtöltés a természetben

 

Szauna-körkép

A szaunázás, illetve az izzasztás története évezredekre tekint vissza. A tepidáriumok, laconicumok használta már a Római Birodalom idejében is a heti szépség és relaxációs rituálék közé tartozott. Indián törzsek gyógyító és spirituális ceremóniáinak nagy részét szintén izzasztókunyhókban töltötték, ahol a testi megtisztuláson túl a lelki és szellemi egyensúly megtartására is törekedtek.

szauna

A szauna tulajdonképpen az alapvető spa- és wellness terápiák egyik legfontosabb tényezője. Többféle szauna-típust ismerünk, és a közvéleménnyel ellentétben egyáltalán nem elhanyagolható, hogy melyiket alkalmazzuk. A megfelelő méregtelenítés és immunerősítés végett általában heti 1-3 alkalom szaunázás javasolt, természetesen mindig az aktuális egészségi állapotot és konkrét céljainkat figyelembe véve.

A következőkben egy táblázat mutatja be a különféle szauna típusokat a relatív páratartalom és a hőmérséklet vonatkozásában.

Miért szaunázzunk?

Ø erősíti az immunrendszert, stimulálja a keringést és edzi a szívet

Ø felgyorsítja az anyagcserét

Ø a meleg hatására öngyógyító folyamatok indulnak be a szervezetben – „mesterséges láz”

Ø tehermentesíti a szervezetet a méreganyagoktól

Ø tisztíja, feszesíti, energikusabbá teszi bőrünket

Ø fontos kiegészítője a hatékony alakformálásnak

Ø segít a cellulitis elleni küzdelemben

Ø támogatja a mozgásszerveket, enyhíti az izom- és ízületi fájdalmakat

Ø csökkenti a stresszt, lenyugtatja a testet és az idegrendszert

Ø megszépít

Baloncici shutterstock_27035785
Fotó: Shutterstock
Hogyan szaunázzunk?

Közvetlen szaunázás előtt 1-2 órával már ne fogyasszunk nehéz ételeket, az alkohol fogyasztása pedig szigorúan tilos! Fogyasszunk sok folyadékot, lehetőleg tisztított vagy ásványvizet.

Aki először szaunázik mindenképpen legyen óvatos. Kezdők csak pár perceket töltsenek a szaunában.

A szaunázás előtt mindig használjuk a zuhanyzókat és a szeánszok közé iktassunk be pihenőket. A lényeg, hogy mindig fokozatosan hüljön le és melegedjen fel a szervezet.

Papucsot és lehetőleg fürdőruhát se vigyünk be a szaunába, hiszen a gumiból, műanyagból és a klóros uszodavíztől szennyezett fürdőruhánkból a gőz kipárolog és rontja a szauna levegőjét. Sokkal kényelmesebb, ha egy nagy lepedővel vagy törülközővel fedjük el testünket. Ha tehetjük fekvő helyzetben szaunázzunk, így kisebb a szív terhelése és az anyagcsere folyamatok is könnyebben beindulnak. Mindig tartsuk be a szaunázás alapszabályait, melyek a szauna terekbe vagy közvetlen azok mellé vannak kifüggesztve.

Milyen szaunát válasszunk?

A hagyományos finn szauna jobban megterheli a szervezetet, így a tüdőt és a szívet is, mint az infraszauna. Így akik kevésbé érzik magukat erősnek vagy betegségből épülnek fel, esetleg  asztmától szenvednek használják inkább az infraszaunát. Az infraszauna fényterápiával egybekötött használata a legideálisabb, mert így a fény jótékony sugarai a mélyebb bőrrétegekbe is gondtalanul beáramolhatnak, onnan fejtve ki jótékony hatásukat.

A gőzfürdőben jobban izzadunk, mint a hagyományos szaunában és a légzés is könnyítettebb, ugyanakkor a magas páratartalom következtében a baktériumok előfordulása is sokkal nagyobb. Erre mindenképpen legyünk tekintettel a „cseppfertőzéses, influenzás” időszakokban. A bioszauna egy manapság divatos „arany középút” azok számára, akik nem bírják a finn szaunát, de mégis a hagyományos forróköves módszert választanák. A laconicum inkább egy regeneráló, pihenő szauna a maga viszonylag alacsony hőfokával. A sanariumnak több formája ismert, általában ötvözi a szauna és a gőzfürdő kombinációját. A „Banja” Oroszországban elterjedt, míg a Hammam a rituáléitól eltekintve a mai gőzfürdőkhöz hasonlít leginkább.

Ellenjavallatok

Ha bármilyen gyulladásos folyamat, fertőző bőrbetegség, láz, szívelégtelenség vagy daganatos elváltozás van a szervezetben mellőzük a szaunák használatát. Amennyiben keringési problémánk van, magas a vérnyomásunk, vagy visszerekkel küszködünk mindenképpen kérjük ki szakorvosunk véleményét a szaunázás előtt.

…és hogy a méregtelenítéseink még hatékonyabbak legyenek, alakítsuk a Hold 28 napos keringési ciklusához úgy, hogy azok kezdésének időpontja közvetlenül telihold után fogyóholdkor legyen.

Ezt olvastad már?

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterLinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?