Átalánydíj a kozmetikában – új ármodell?

Minden benne van

A flatrate (= átalánydíj ) fogalma számos üzletágban a kedvező árú és fogyasztóbarát átalánydíjakat jelenti. Lehet ezt az árstratégiát a kozmetikai szalonokban is kezelésekre vagy termékekre vonatkozóan alkalmazni? A következőkben felsoroljuk a flatrate lehetőségeit és kockázatait.

A flatrate Németországban elsősorban a telekommunikációs szolgáltatásoknál, valamint a telefon- és internetkapcsolatnál használt átalánydíjat jelenti. De az autógyártók is flatrate-et kínálnak, ami új autó vásárlásakor a finanszírozáson kívül minden karbantartási és javítási költséget, valamint 4 éves mobilitás garanciát tartalmaz 0 %-os effektív éves kamattal. A szállodaiparban a flatrate fizetése azt biztosítja a vendégnek, hogy meghatározott összeg fizetésével bizonyos számú éjszakára szóló utalványt kap, melyeket a résztvevő hotelekben válthat be. Időközben már DVD-ket is lehet havidíj ellenében korlátlanul kölcsönözni. Újdonságként a fitneszstúdiók is kínálnak flatrate-et szerződésben meghatározott, pl. 12 hónapos futamidővel, mely az edzéseken kívül italokat is tartalmaz. De vajon a flatrate modellje a kozmetikai szakma számára is jó ötlet?

Vegye számításba

A flatrate alkalmazása során az úgynevezett vegyes kalkulációt alkalmazzuk: azok, akik kevesebbet vesznek igénybe valamiből, fizetik azoknak a részét, akik többet fogyasztanak ugyanabból a termékből, szolgáltatásból. A flatrate-et kínáló cégek nyereségre számítanak úgy is, hogy tudják, fennáll a kockázata, hogy egyes vendégek a kínálatot teljes mértékig kihasználják. Úgy kell tehát a flatrate-et kiszámolni, hogy az egy sokat fogyasztó vendég esetén ugyan ráfizetés, ám a vendégek többségénél, akik megengedettnél kevesebbet fogyasztanak, ez a veszteség jócskán megtérül.

Ez a modell leginkább a nagy szolgáltatóknak éri meg, akik a magas vendégszámnak köszönhetően jobban tudnak kalkulálni, mint a kicsik, akiknél egy kivétel is „romba döntheti” a számításokat. A „nagyfogyasztók” fogyasztásának a limitált flatrate tud gátat szabni (pl. telefonszerződésben: 1000 lebeszélhető perc havonta). A szolgáltatónak flatrate-k kialakításához és megszabásához pontosan ismernie kell fogyasztói célcsoportját.

Lehetséges előnyök és hátrányok

A flatrate modell nyilvánvaló előnye: az átlátható csomagár, ami az egyéni árakkal összehasonlítva gyakran kedvezőbb is, a felhasználónak biztonságot ad, és megkönnyíti a költségtervezést. A flatrate-eket ráadásul jól és figyelemfelkeltően lehet reklámozni (különösen a médiában), mert magukban hasznot ígérnek. A havidíjjal egyszerűsödik a számlázás és a fizetésforgalom, ráadásul a kedvező ajánlatok megkönnyítik a vásárláskor hozandó döntéseket. A flatrate-ek a szerződésben meghatározott futamidőn túl is a céghez köthetik az embert, de pl. fel is élénkíthetik a gyenge forgalmat (pl. háziasszonyoknak szánt flatrate délelőtt). Marketingnél vegyük figyelembe, hgy ezeknek az ajánlatoknak a reklámozásánál hiánytalanul és érthetően hívjuk fel a figyelmet az esetleges korlátozásokra, mert különben versenyjogi panaszok és figyelmeztetések indulhatnak el a versenytársak részéről.

A hátrányok oldalon azt a kockázatot lehet feltüntetni, hogy a szolgáltató nem tudja előre kiszámolni a hasznot. Különösen variálható költségű (pl. kozmetikai kezelések, anyag, energia és munkaidő költségek) teljesítéseknél kell ráhagyással számolni.
Nem minden esetben kedvezőbb árú a felhasználó számára a csomagár és a flatrate, mint az egyedi ár. A vendégek fogyasztása gyakran nem olyan magas, mint azt eredetileg gondolnánk, vagy az idő múlásával erősen csökken (pl. nyaralás alatt). A felhasználható csomagnak nem minden egyes elemét fogják valóban használni. A további árelemeket (nem csomagba foglalt, egyedi árak) és a futamidőt a felhasználónak a vásárlási döntés meghozatalakor kell figyelembe vennie.
Ha a különböző csomagokat kínáló szolgáltatók többé-kevésbé hasonló csomagot állítanak össze, akkor nő a versenytársakkal történő összehasonlítás esélye. Fennáll a veszélye a kölcsönös aláígérgetésnek, így döntve romba a fejlődést. Nagy segítséget jelentenek a különböző tartalmú csomagok, különösen akkor, ha a felhasználó ezáltal ajánlatának felértékelődését vagy egyedi termék ajánlatot ér el a versenytársakkal szemben.

Következő számunkban bemutatjuk a szalonban való lehetséges alkalmazásait.

Ajánlott cikkek

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterGoogle+LinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?