Fotó: Shutterstock

Bőrregenerálás a biotechnológia erejével

Bizonyára jó páran emlékeznek még arra a hirdetésre, hogy „Fabulon a bőre őre, ezt használja nyakra-főre!”.  Néhány évtizeddel ezelőtt a szépségápolással kapcsolatos reklámok még csak arról szóltak, hogy „kenjed, használd”, akkor még elég volt arra a néhány kozmetikumra felhívni a vásárlók figyelmét.

Mikor a televíziózás elterjedésének segítségével rászoktak a nők a „bolti” arcápolókra, gombamód elkezdtek szaporodni a kozmetikumokat gyártók – a megnövekedett igény miatt óriási piaci potenciál állt a rendelkezésükre. Akkoriban még fel sem merült, hogy egy kozmetikum okozhat bőrproblémát. Senki sem feltételezte, hogy egy olyan termék, aminek az a célja, hogy szebb legyen a bőr, akár ellenkező hatást is ki tud váltani.

Szintetikus kontra természetes?

Idővel „megjelentek” az irritált, majd allergiás bőrök, amit egyre gyakrabban (nem alaptalanul) összefüggésbe lehetett hozni a kozmetikumokkal. Ez sokakat elijesztett a szintetikus, a „vegyi” összetevőket tartalmazó kozmetikumoktól – ez indította el a vissza a természethez, azaz nagyanyáink receptjeihez való mozgalmat.
Napjainkban azonban egyre több hatóanyag bizonyítja, hogy nem ezen a szemponton múlik egy összetevő hatékonysága vagy megbízhatósága. A biotechnológiára épülő bőrápolás ennél sokkal specifikusabb.

Bőrbarát szintetikus hatóanyagok

A biotechnológia segítségével, a bőr fiziológiás folyamatainak igényeit figyelembe véve, ma már olyan hatóanyagokat lehet fejleszteni (elsősorban növényi alapanyagokból), amelyek aktívan építeni, javítani tudják a bőr működését. Bár ezek laboratóriumban készülnek, tehát szintetikusak, mégis maximálisan bőrbarát anyagok, ilyen például az urea.
A bőr számára nem az eredet, hanem a molekulaszerkezet, a felszívódás, illetve a biohasznosulás mértéke a fontos.
Például a kókuszzsír is kellemes, bőrbarát bőrápoló lehet, de a bőr számára sokkal hasznosabb, ha a belőle kivont triglicerid (Coco-Caprylate) kerül egy arckrémbe.
Az egyszerű olívaolajnak is van közvetve hidratáló és nedvességmegkötő hatása, de a belőle kivonat szkvalán sokkal jobban megfelel a bőr természetes faggyú és szaruzsír összetételének – a segítségével „bőrazonosabb”a bőrápolás.

High-tech  hatóanyagkozmetika

Az innovatív hatóanyagkozmetika lehetővé teszi, hogy a bőrben lévő enzimek működésének befolyásolásával érjünk el bőrképjavulást.
Jó példa erre a pigmentfoltos bőr halványításához rendelkezésre álló eszközök. Megszokott módszer, hogy radírozzuk, csiszoljuk, ezáltal megújulásra késztetjük a bőrsejteket: a pigmentálódott és már elhalt bőrsejtek gyorsabban lehámlanak, fényvédővel pedig megpróbáljuk kizárni az UV sugarakat, aminek hatására beindulna az újabb (pigmentfoltos bőrnél egyenetlen) melanintermelődés. Mindez jó módszer lehet egy őszi-téli szezonban, amikor bátrabban végezhetünk hámlasztó kezeléseket.
De mit használhatunk a fényvédőn kívül a napsugaras időszakokban?
A high-tech Alpha arbutin hatóanyag úgy gátolja a melaninszintézist, hogy olyan enzimatikus folyamatokat blokkol, amelyek részt vesznek a melaninképződésben. Ez a fajta bőrápolás már túlmutat a klasszikus vagy a szokványos biokozmetikumok adta lehetőségeken.

A bőrregenerálás lépései

Amikor bőrregenerálásról beszélünk, akkor egy felborult egyensúlyi és/vagy hiányállapotot kell kezelni a bőr felszínén és a mélyében. A bőrt mindig kívülről befelé regeneráljuk, hisz mit érnek a kollagéntermelődést aktiváló hatóanyagok, ha a sérült hidrolipid-réteg miatt a bőr nem egészséges.
A hatékony bőrregenerálás több lépcsős, úgy kell felépítenünk, mint egy tortát:

1. A kiegyensúlyozó szint (az alap)

A hidrolipid -réteg állapotát megfelelő növényi olajokkal helyre lehet hozni. Még gyorsabb a javulás, ha az arckrém e növényi olajok célzottan azon telítetlen zsírsavait tartalmazza, amelyek a lehető legjobban hasonlítanak a bőr telítetlen zsírsavaihoz: ezért az arckrémünkben legyen sztearin-, gammalinolein-, palmitoleinsav, viasz, viasz-észterek, szkvalán, koleszterol, koleszterol-észter, stb.

2. A bőrmegújító szint (a „töltelék”)

Ha a bőrfelszíni emulzió rendje visszaáll, akkor támogassuk meg az epidermisz egyensúlyát – ennek sejtközötti állománya határozza meg a bőr nedvességmegtartó képességét. Minél kitöltöttebb (bőrazonos módon) a sejtközötti állomány, annál jobb lesz a bőr hidratáltsága. Ezt kétféle oldalról támogathatjuk meg:
■ kívülről olyan kész hatóanyagokat (például ceramid, foszfolipid) juttatunk az epidermiszbe, ami maximálisan megfelel annak természetes felépítésének, ezért oda egyszerűen be tud épülni, ott el tud raktározódni.
■ Vagy aktiváljuk az epidermális őssejtek működését (például növényi őssejtek segítségével), így az epidermisz több új bőrsejtet tud előállítani, melyek majd belülről biztosítják a sejtközti állomány „töltő” anyagát.

3. A bőrfiatalító szint (a „hab”)

Ha biztosítottuk az epidermisz egészségét, mehetünk a dermiszbe. A hatóanyagok felszívódása ebben a rétegben már nem olyan egyszerű (ne fűzzünk sok reményt a kollagén, mint hatóanyag felszívódásához!), de az innovatív kozmetika erre is talált megoldást: a hírvivő molekuláknak (a különböző peptideknek) nem szükséges eljutniuk ebbe a mélységbe, elég, ha az „üzenetük” a sejtkommunikáció segítségével célba ér. Így aktiválódhat például a kollagén- és az elasztinrostok termelődése.

+1. A „koktélcseresznye”

A bőrképjavulást csak ezek után érdemes olyan effekt hatóanyagokkal kiegészíteni, amelyek – bár csak néhány órára – képesek megdöbbentő ránctalanító és bőrfeltöltő hatást szimulálni. Ez a varázsütésszerű fiatalító eredmény pont annyit ér, mint a koktélcseresznye torta nélkül: csupán illúzió.


Ezt olvastad már?

FacebookPinterestTwitterLinkedInEmail