Bőrszépítő táplálkozás

„Az vagy, amit megeszel”

Annak, amit megeszünk, sokkal több köze van a szépségünkhöz, mint gondolnánk. Mert a megfelelő tápanyagok a töredezett körmöket, a sápadt arcszínt és a petyhüdt kötőszöveteket regenerálják. Andreas Scholz a következőkben táplálkozási tippeket ad, és egyúttal elárulja a gyönyörű bőr titkát.

Idővel a bőr szerkezete megváltozik. Mivel a bőrrétegek a kollagénrostok leépülése miatt mindig vékonyabbá válnak, a bőr véráramlása romlik és elveszti rugalmasságát. Az olyan környezeti tényezők, mint az UV-fény, vagy a nikotin, szintén veszélyt jelentenek a bőrre és hozzájárulnak a gyorsabb öregedéshez. A támasztó kollagénrostok a kötőszövetben elpusztulnak, ennek a folyamatnak pedig ráncképződés a következménye. De a bőr állapota megfelelő táplálkozással befolyásolható. Így beszélhetünk az úgynevezett „szépségétkezésről”.

Szépítő ételek – szépség-étlapon

A kulináris „szépségcsinálók” alatt azokat az élelmiszereket értjük, amelyeknek magas a Trolox Equivalent Antioxidant Capacity (TEAC) értéke. Ezek védenek a szabad gyököktől és ezáltal megelőzik a bőr öregedését. A TEAC-érték megadja, milyen magas az élelmiszer potenciálja, mellyel a bőrt képes védeni. A legfontosabb „szépségtáplálékok” a következők: gyümölcs, diófélék, zabpehely, zöldség, nyers gyümölcslevek, növényi olajok és mindenekelőtt a legfőbb szépségtápanyag, a fehérje.

Az aminosavak feszessé teszik a bőrt, mert pótolják a C-vitamint, valamint a kovasavat és optimalizálják a kötőszövet felépítést. Az aminosavak – prolin, glycin, arginin és lysin – a tejfehérjét tartalmazó termékekben találhatók és mint BCAA-kapszulaként is megvásárolhatók. (BCAA egy angol rövidítés: „Branched Chain Amino Acides” és elágazó láncú aminosavakból áll, úgymint L-leucin, L-isoleucine és L-valin). Ezáltal a fehérjeshake fontos alkotórésze a „szépségételeknek”, különösen a nőknek nélkülözhetetlen szépségelixír.

Szépítő étkek

Minél magasabb egy élelmiszer trolox értéke, annál jobban védi a bőrt. A következő termékeknek a legkiválóbb a védelmi képessége: Gyümölcsök és zöldségek (az adatok mol-ban vannak megadva trolox/100 g): málna (1500), ribizli (1400), eper és olíva (1000), spenót (850), paprika (840). Italok (az adatok mol-ban vannak megadva trolox/100 ml): bodza (5500), espresso (5000), fekete ribiszke (3240), cistus-tea (2400), meggy (2320)

A glikémiás index

Aki bőre állapotát a táplálkozással szeretné befolyásolni, annak az ételek kiválasztásánál mindenekelőtt a Glikémiás Indexre (GI) kell ügyelnie. A glikációnál olyan folyamatról van szó, melynél a szénhidrátcsoportok az enzimek részvétele nélkül kapcsolódnak proteinekhez vagy lipidekhez. A glükóz, a fruktóz és a galaktóz ezután ellenőrizetlenül reagál a testazonos fehérjével.
Ezért problémásak a magas glikémiás indexű szénhidráttartalmú élelmiszerek. Ezek kedveznek a cellulit kialakulásának, mert a magasabb cukorfogyasztás beragasztja hosszú távon a szöveteket és a bőr csökkentett rugalmasságához vezet, valamint csúnya horpadásokhoz a kötőszövetben. Egy tartósan magas vércukorérték a szöveteket vagy sejteket emellett károsíthatja is.

Tápanyagok a szép bőrért

A telített zsírsavak fokozott bevitele a bőr gyulladásához vezet, méghozzá bőrtisztátalanságok és bőrpirosodások formájában. A telítetlen zsírsavak, mint az omega-3 zsírsavak ellenben szép bőrről gondoskodnak. Ezek az élethez szükségesek (esszenciálisak) és táplálkozás során jutnak a szervezetbe, mivel a test magától nem képes előállítani őket. Különösen a hal (például lazac) és olajok (például lenolaj) tartalmaz értékes omega-3-zsírsavat. A ráncképződést is lehet a megfelelő élelmiszerek elfogyasztásával pozitívan befolyásolni. Azoknak a nőknek, akik gyakran fogyasztanak halat, zöldséget, hüvelyeseket és zsírszegény termékeket, kevesebb a ráncuk. A sima és szép bőr megőrzését leginkább az édességek, zsíros ételek és a fehér liszttel készült termékek fogyasztása nehezíti meg.

Ajánlott cikkek

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterLinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?