Edd magad egészségesre!

Elcsépelt közhelynek tűnik ugyan, de valóban igaz: a szépség belülről fakad. Ha nem táplálkozunk helyesen, nem fogyasztunk megfelelő mennyiségű folyadékot és nem juttatunk be elegendő vitamint, ásványi anyagot a szervezetünkbe, akkor lehet akármilyen jó egy kozmetikus, nem tudja tökéletesen és hosszútávon kezelni bőrünket. Antal Emese dietetikus, szociológussal, a TÉT Platform szakmai vezetőjével arról beszélgettünk, hogy hogyan segíthetünk vendégeinknek abban, hogy az egészséges élettel támogassák bőrük ragyogását.

Az emberiség történelme során a bőr szépségének megőrzésére számos praktikát bevetettek, kezdve Kleopátrával, aki mézes szamártejben fürdött. Manapság már leginkább kozmetikumokkal ápoljuk a bőrünket, de fontos tudni, hogy a bőr nem csupán külső, hanem belső ápolásra is szorul.

– Az első, és talán legfontosabb a megfelelő folyadékbevitel, amely a nők esetében átlagosan 2 liter, míg a férfiaknál 2,5 liter naponta. Ebben természetesen már az ételekkel – mondjuk egy finom levessel – bevitt folyadék is benne van. A legjobb, ha csapvizet, ásványvizet, vagy teát iszunk, de a nők számára a fehérjében, kalciumban és vasban gazdag

Fotó: Shutterstock
Fotó: Shutterstock

italok is nagyon fontosak – kezdte Antal Emese dietetikus, aki szerint a kozmetikus a kezelések mellett sokat segíthet tanácsaival is a vendégeinek. – A folyadék mellett az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozás is hozzájárul a bőr szépségéhez. Egyrészt megfelelő mennyiségű vitamint és ásványi anyagot kell bevigyünk a szervezetünkbe, vagyis törekedjünk arra, hogy minél több zöldséget és gyümölcsöt fogyasszunk. Másrészt arra is érdemes odafigyelni, hogy ne egyszerre terheljük meg a szervezetet sok és nehéz étellel, hanem naponta négyszer-ötször táplálkozzunk.

Vitaminok

A vitaminokkal sokat tehetünk a bőrünk egészségéért. Az A-vitamin (retinol) például a bőr sejtjeinek az osztódását és érését, valamint a haj táplálását segíti.

Hiányában a bőr pikkelyesen hámlóvá válhat. Mivel zsírban oldódó vitamin, megfelelő felszívódásához legalább 5 g zsiradék bevitele szükséges. Ügyelni kell azonban arra, hogy feleslegesen nagy mennyiségben ne kerüljön a szervezetünkbe, mert az súlyos májkárosodással járhat. A B-vitamin csoport tagjaira pedig általánosan jellemző, hogy vízben oldódóak, és az anyagcsere folyamatokhoz – a fehérjék, zsírok és szénhidrátok átalakításához – szükséges enzimek elengedhetetlen alkotói.IpatovSHB13E~1

– Fontos, hogy a korábbi tézis – amely szerint a táplálékkal bevisszük a megfelelő mennyiségű D-vitamint a szervezetünkbe – megdőlt, így szükséges, hogy külön pótoljuk ezt a vitamint, különösen a napsütésben szegény hónapokban (tél, tavasz) – figyelmeztetett a szakember.

Ásványi anyagok

A bőr számára nélkülözhetetlenek még az ásványi anyagok – a kalcium, cink, réz, vas –, amelyek részt vesznek a bőr sejtjeinek kialakításában, s mindemellett hozzájárulnak a megfelelő enzimműködéshez is.

A bőrünk színét meghatározó melanin – festékanyag – előállításához a réz, cink, vas mellett kobalt, nikkel és aminosavak, elsősorban tirozin szükségesek. A cink mindemellett hajunk állapotát szintén befolyásolja.

A köröm és haj megváltozása azonban utalhat a szelén hiányára és egyben a fehérjeszegény táplálkozásra is, mivel a szelén elsősorban fehérje gazdag élelmiszerekben (húsban, tojásban, stb.), valamint tengerből származó ételekben fordul elő.

A biológiai óra

A nőknél a menopauzával járó ösztrogénszint-csökkenés is komoly változásokat okozhat a bőrön, de tudatos táplálkozással kissé késleltethetjük ezt a folyamatot. Az évek előrehaladtával azonban előbb-utóbb a bőr szerkezete is óhatatlanul megváltozik. A környezetből származó szennyeződések, az ultraibolya sugárzás, stressz, hiányos táplálkozás, dohányzás, alkohol és drog használat az évek során a bőrön is kiütköznek a szárazság, petyhüdtség, vérerek, pigmentáció formájában. A szervezet fehérjetartalmának csökkenésével együtt átalakul a bőr rugalmasságát adó kollagén szerkezete és összetétele is. A bőr elvékonyodik, minden 10 évben a teljes vastagságának megközelítőleg 7 %-át elveszíti.

SH9992~1
Fotó: shutterstock
Fertőzések

A bőr kisebb-nagyobb sérüléseinek minél előbbi regenerálódását megtámogathatjuk a megfelelően átgondolt táplálkozással. A szervezet kielégítő fehérje ellátottsága, illetve egyes aminosavak (különösen az arginin és a

glutamin) jelenléte elengedhetetlen a bőr kollagén képződéséhez, a bőrnövekedéshez és a sebgyógyuláshoz.

A zsírok és zsírsavak a bőr felső rétegének alkotói, és a sejtmembránok képződésében vesznek reszt. Az egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavak a sebgyógyulás és a gyulladásos reakciók esetében jelentenek segítséget.

– Ezek az alapok, amelyekkel természetes úton küzdhetünk az öregedés ellen. De ne feledjük, hogy mindenki más, mindenkinek más tápanyagszükséglete van. Érdemes odafigyelni a test jelzéseire – összegezte az elmondottakat a szakember.

Forrás: http://www.mdosz.hu/pdf/ta_hirlevel_2008_02.pdf

Ajánlott cikkek

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterGoogle+LinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?