Egészséget támogató szépségápolás

„Az emberek javát kívánom szolgálni” – vallja Dr. Gyovai Viola, a Biola Biokozmetikai Kft. ügyvezetője, aki szerint a szépségápolás alapja az egészség támogatása. Többek között erről is kérdeztük a cég kecskeméti főhadiszállásán.

Termékfejlesztőként 1990-ben indítottátok el a vállalkozásotokat. Ma már saját gyártósorral is rendelkeztek, amellyel például most, miközben beszélgetünk, egy külföldi cég számára készítetek kozmetikai késztermékeket.

Dr. Gyovai Viola: Termékfejlesztőként kezdtük, az ezredfordulótól vagyunk gyártók is. Az, hogy ebbe belevágtunk, annak is köszönhető, hogy a fiam, Csaba kijelentette, ha majd végez a tanulmányaival, ő továbbviszi a vállalkozásunkat.

Mi ösztönzött a szépségipar és azon belül is a biokozmetikumok világába vezető úton való elindulásra?

Már egyetemistaként felfigyeltem a gyógynövények nyújtotta előnyökre, például a bőrregeneráló hatásaikra. A gyógynövények felhasználásának az irányába akartam mindenképpen elindulni. Környezetbarát tisztítóanyagokat fejlesztettem, étrendkiegészítőket, hatóanyagcsoportokat, kozmetikumokat. Az emberek javát akartam szolgálni, a bőrállapotukon javítani. Toxikológiai témából doktoráltam, egyértelmű volt számomra, hogy a kémiailag kevésbé módosított anyagok használata tényleg jó. Bizonyos hatóanyagokat pedig egyszerűen kerülni érdemes. Az élet tudományával kívántam foglalkozni, az egészséget támogatni. Így jutottam lépésről lépésre egyre közelebb a természetes, majd a bio- és végül a Demeter-minősítésű kozmetikumokig.  Az embert holisztikusan kell szemlélni, bármely területen történik egy kis elcsúszás, az a többi területre is negatív hatást gyakorol. Célom, hogy az egészséget támogató szépségápolás útján járjunk.

Miért a BioKontroll minősítése mellett döntöttetek, hisz Európában akkoriban az Ecocert és a BDIH védjegye már közismert volt?

Ez illeszkedik a szakmai hitvallásunkba, mely szerint többek között itthon támogatnunk kell a hazai bioélelmiszerek fogyasztását, az ökológiai földművelést, a hazai alapanyagok felhasználását – tehát úgy gondoltuk, mivel Magyarországon gyártjuk a kozmetikumainkat, és van egy magyar tanúsító szervezet, akkor őket választjuk, még akkor is, ha az ő kritériumaik szigorúbbak is a fent említett két európai szervezetnél. Ezzel a szemlélettel vágtam bele a receptúrám kifejlesztésébe is. A 2006-os Beauty-kiállításon már két saját – aromaterápiás biokozmetikummal – gyártású termékkel vettünk részt. 2006-ban kaptuk az első bio-tanúsításunkat, Magyarországon arc- és tastápoló termékcsaláddal elsőként. Azóta közel háromszáz bioreceptünk van – és igen sok natúr bőrápoló.

A biokozmetikumoktól az út egyenesen vezetett a Demeter-minősítésű kozmetikumokig.

Kerestem az egyre természetesebb összetételű kozmetikumok készítésének lehetőségeit, és úgy látom, hogy a Demeter-minősítés elérésével, azaz a Demeter-minőséggel még tisztább, harmonikusabb termékeket állíthatunk elő. Büszkén állíthatom, hogy rajtunk kívül csak néhány gyártó van a világon, akik Demeter-minősítésű összetett kozmetikumokat készítenek. A Demeter a jövő: a mezőgazdaság és a kozmetikumok terén egyaránt. A Demeter-minősítésű kozmetikumokban lévő biológialilag aktív (!) mezőgazdasági eredetű hatóanyagok több mint 66%-ának biodinamikus gazdálkodásból kell származniuk. A Demeter-tanúsítású készítményeink egyúttal vegán minőséget is jelentenek.

Hogy látod, mi jellemzi ma Magyarországon a biokozmetikai piacot?

Ma elsősorban az import termékek dömpingje és a vásárlók nem korrekt tájékoztatása a jellemző. Ráadásul sajnos nagyon sok a megtévesztő információ is. Például, amikor egy nem organikus készítménynél az organikus szó a márka nevében szerepel, az félrevezeti a vásárlót. Pedig     a vásárlónak korrekt tájékoztatás jár, joga van tudni, mit vesz a pénzéért. Mi a partnereinknek rendszeresen tartunk továbbképzést, és a honlapunkról is letölthetőek az egyes termékekkel kapcsolatos információk, tanúsítványok. Rendkívül fontosnak tartom a hiteles és pontos információt a kozmetikumokról. Ösztönözzük, hogy a szakiskolások biokozmetikai tudással is rendelkezzenek. Ősztől posztgraduális képzés lesz a Corvin-közi szakiskolán belül, az oktatási anyag részét képezi többek között a gyógynövényismeret – itt a mi gyógynövényes kiadványunk lesz az egyik tankönyv.

Kik és miért választják a biotermékeket és -kezeléseket a hagyományos kozmetikával szemben?

A vásárlók, illetve a kozmetikusaink visszajelzése alapján a vendégek részéről folyamatosan növekvő érdeklődés tapasztalható a biokozmetikumok iránt.  A vásárlóink döntő többsége egészségtudatos. A bőrregenerációt támogató termékek vásárlóinak több mint 95%-a visszatér. Közöttük sok olyan kozmetikus, aki küzd az általa használt professzionális kozmetikumok, masszázskrém miatt (öt-hat éves rendszeres használat után)  többeknél is jelentkező ekcémával – a kozmetikai termékeket jelenleg, köztük a professzionálisakat is száz napra vizsgálják be, hogy nem okoznak-e ártalmat. A kozmetikusok számára a masszázskrém az egyik legkritikusabb pont, hiszen éveken át a legtöbb időt ezzel érintkezik a kezük.

Hogyan születik meg egy-egy recept?

Szeretem a problémamegoldó kozmetikumokat, hogy a megszülető készítmény minél több anyagcsere-utat harmonizálva lássa el az adott bőrápolási feladatot, a megfelelő gyógynövényi féleségek bedolgozásával.

Milyen üzleti stratégiát követtek?

A terméksoraink egy belső fejlődés mentén épültek fel – amelyben a legfontosabb szempont mindig is az egyre kevesebb bőrápolási kockázat, pontosabban ezek kiszűrése volt. A hazai alapanyagok és az ökogazdálkodás említett preferálása is a stratégiánk része: tizenhét hazai gazdával szorosabb az üzleti kapcsolatunk. A fejlesztések során fontos szempont volt az is, hogy minden bőrtípusra legyen egy-egy professzionális kezelési sor. Emellett az is, hogy a márkáinknak legyen  egy külön lakossági termékcsaládja is, hogy az egészséget támogató szépségápolás a vendégek számára is elérhető legyen. Célunk az export erősítése; jelenleg 12 országba exportálunk. A fő stratégiánk: egyre természetesebb kozmetikumokat gyártani.

Volt-e, van-e példaképed ezen az úton?

Tudósok és bőrgyógyászok, hogy csak néhányat említsek: Paracelsus, Avicenna, Dr. Király Kálmán professzor úr, a kortárs bőrgyógyászok közül Dr. Kemény Lajos professzor úr.

Mi lehet a titka, hogy olyan népszerűek az előadásaid?

A tudományos alaposság, amit a gyógynövényekkel kapcsolatos történetekkel egészítek ki.

A cégetek családi vállalkozás. Milyen szereposztást alakítottatok ki a családon belül?

A fiam, Dr. Pölös Csaba a vállalkozásunk szervezéséért, továbbviteléért felelős. A gyerekkora óta ebben él, a részese. Minden érdekli e téren, a    piackutatástól kezdve, a termékfejlesztésen át, egészen az értékesítésig. Végül azért lett jogász, mert úgy érezte, meg kell tudnia védeni a cég érdekeit, értékeit, érvényt kell szereznie az üzleti és védjegy jogainknak. A férjem, Dr. Kalmár Zoltán tartósítóipari mérnök, így az ő szakterülete a gyógynövények konzerválása, emellett ő gondoskodik a pénzügyi-gazdasági háttérről. Én főként a fejlesztésekkel és az üzleti stratégiával foglalkozom. Ez egy speciális életmód, nem napi nyolcórás elfoglaltság. Nagyon kell hozzá szeretni a szakmát.

Mostanában elszaporodtak a különféle szappan- és krémfőző tanfolyamok. Mit gondolsz erről? Hatással van ez a trend a kozmetikumok piacára?

Ma még sok ismeretlen egészségügyi kockázat van benne. Számomra döbbenetes, hogy például a házi szappanfőzés, amellett, hogy környezetterhelő, még a készítője egészségét is veszélyeztetheti. Véleményem szerint a konyha nem kozmetikai laboratórium vagy üzem. Szigorúan saját használatra és felelősségre kellene szűkíteni.

Milyen kozmetikumokat használsz? Mi a kedvenc kozmetikai kezelésed?

A bőrtípusomhoz közelálló valamennyi kozmetikumunkat legalább egy hónapig használom, tesztelem. Kedvenc arckezelésem a Demeter- minőségű Damaszkuszi rózsa kezelés és a Bio Anti Ageing Aronia kezelés.

Hogyan jellemeznéd önmagad?

Nagyon intuitív vagyok, és egyúttal racionális a megvalósítás terén. Tudok üzleti kockázatot vállalni.

Üzleti, szakmai filozófiád?

A hagyományos gyógynövényismeret ötvözése a modern bőrgyógyászattal. A termékekbe hatékony mennyiségben beletenni a gyógynövények legjavát. A vásárlók korrekt tájékoztatása.

Mi a legfontosabb az életedben?

A családi harmónia.

Kire, mire vagy büszke különösebben?

Az ,,European Health & Spa Awards” díjra, amelyet a My Spirit Skin Care by BIOLA termékcsalád, mint a 2015. év legjobb kozmetikai termék innovációjáért kaptunk Torhosi Tündével, közös munkánk eredményeként. S arra is, hogy a mi kötelességtudatunkat, elhivatottságunkat, szakmai koncepciónkat a fiam is          magáénak érzi.

Ha teljesíthetném egy kívánságodat, mi lenne az?

Szeretnék több szabadidőt, egy kis kikapcsolódásra, kirándulásra, sportolásra.

Ajánlott cikkek

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterGoogle+LinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?