Fejlesztések, befektetések, beruházások és azok megtérülései

A cikksorozat előző részeiben részletesen foglalkoztunk a szalonunk működési költségeinek számításával, most sor kerül egy másik nagyon fontos tényezőre, amely nélkül nem tud hosszú távon prosperálni egy sikeres vállalkozás. Ez a tényező a fejlesztés, vagyis a befektetések

Mi, kozmetikusok, általában vállalkozók vagyunk, és ahhoz, hogy működőképes legyen a vállalkozásunk, meg kell tanulnunk igazi üzletasszonyok fejével gondolkodni.

Vannak, akik azt a hibát követik el, hogy a bevételeiket nem írják fel (ide számítom a borravalót is!), így nincsenek tisztában azzal, hogy mennyi is valójában a bruttó bevételük (amelyből aztán könnyen kiszámolható a nettó nyereség). A pontos információk hiányában azonban nehéz kalkulálni az üzletünk jövőjét. Ahhoz, hogy sikeresek legyünk nemcsak üzemeltetni és szinten kell tartani vállalkozásunkat, hanem fejlesztenünk kell! A fejlesztés alatt értem az új szolgáltatásokat, új gépeket, szélesebb termékválasztékot, modern és vendégbarát berendezést, és természetesen a szellemi tőkét is.

Működéshez szükséges elengedhetetlen befektetések

Léteznek olyan beruházások, melyek nélkül a kozmetikánk nem tudna üzemelni. Ezek az „alap” berendezések, olyanok, mint például a kezelőágy, gőzölő, nagyítós lámpa, szék, textíliák, stb. Ezeknek a hasznát, megtérülését nem tudjuk közvetlenül kiszámolni, mivel csak közvetett hasznuk van. A vendég ezekért külön nem fizet, de azért, hogy pénzt tudjunk keresni elengedhetetlenül fontosak, hiszen nélkülük nem tudnánk dolgozni. Ugyanez a helyzet az egyéb bútorok, vendégváró fotelek (székek), öltözőszekrény, stb. befektetéseivel.

A cikk további részében nem foglalkozom új szalon nyitásához szükséges befektetésekkel, beruházásokkal, mert ez komplett üzleti tervet igényelne.

Az aktuális trendek követése, és betekintés a jövőbe

Mindannyian tudjuk, hogy egy jól menő szépségszalonnak nemcsak jól kell üzemelnie, hanem lépést kell tartania az aktuális trendekkel. Sőt, az üzlet szempontjából egy kicsit a jövőbe kell tekinteni, és „megjósolni”, hogy mire lesz igénye vendégeinknek. Ehhez folyamatosan figyelni kell a piacot, és ennek megfelelően újítani, korszerűsíteni a szalonunkat.

Üzletileg a legjobb befektetéseknek azok számítanak, amelyekkel kiváló minőségű szolgáltatást tudunk nyújtani (gagyit ne vegyünk, még akkor se, ha olcsó és könnyen hozzájuthatunk!), relatív kis anyagköltséget igényelnek, és relatív nagy bevételhez juttatnak. Érdemes számolni, mert néha a nagyobb összegű befektetés hamarabb megtérül, ha jól mértük fel előtte üzleti lehetőségeinket.

Mi a teendő egy fontos beruházás előtt?

Minden beruházás előtt alaposan meg kell gondolni, hogy az új szolgáltatás mennyire lehet sikeres a szalonunkban.
■ Hogy ezt kiderítsük, megkérdezhetjük vendégeinket, hányan vennék igénybe a tervezett kezelést, szolgáltatást.
■ Ha felmértük az igényeket, következő lépésként gazdasági számításokat kell végeznünk.
Figyelembe vesszük, hogy előreláthatólag kb. hány vendég szeretné igénybe venni az új szolgáltatást, és mennyi lesz annak az ára. Mivel a várható befektetés összegét pontosan tudjuk, így könnyen ki tudjuk számolni, hogy terv (!) szerint, mikor fog megtérülni a befektetésünk, és mikortól számíthatunk tiszta haszonra az új szolgáltatás révén.

Nézzünk példát egy közepes befektetésre:

befektetés

Nézzünk példát egy nagyobb összegű befektetésre:

Befektetés összege:                                                                                         1.500.000.- Ft

1 kezelés (szolgáltatás igénybe vételének) tervezett ára példánkban:               30.000.- Ft

Heti 1 eladott kezeléssel kevesebb, mint 1 év alatt térülne meg a befektetésünk!

30.000.- Ft x 50 hét = 1,5 millió Ft

Havonta 6 eladott kezeléssel kb. 8 hónap alatt térül meg a befektetésünk!

30.000.- Ft x 6 kezelés/hó = 180 ezer Ft bevétel 1 hónap alatt x 8,3 hónap = 1,5 millió Ft

(Természetesen, itt is le kell vonjuk a bruttó bevételekből az anyag és rezsiköltségeket ahhoz, hogy a nyereségünket pontosan kapjuk meg!)

Termékbefektetés, az eladás fontossága

Statisztikák azt mutatják, hogy a külföldön dolgozó kozmetikusok bevételének 70%-át a termékeladás teszi ki, és csak 30%-át az effektív kézi-fizikai munka, amit a vendégen végeznek. Itthon sajnos fordítottak az arányok, nagyon keveset adunk el, pedig nemcsak pénzt tudnánk keresni vele, hanem hatékonyabbá tennénk a munkánkat is. Termékeladásban akkor vagyunk profik, ha előbb befektetünk (megvesszük a terméket) majd ha értékesítettük, akkor nyereséghez jutunk. Tény, hogy így előbb a mi pénzünk fekszik a termékben, de lényegesen könnyebb úgy eladni valamit, hogy a vendég megfoghatja, megnézheti a terméket rögtön, amikor ajánlottuk neki. Mindig arra vágyunk, amit látunk!

Tipp:

Napi bevételünkből különítsünk el egy alapot, melyet fejlesztésre, beruházásra fordítunk a jövőben. Például, a borravalónkat minden alkalommal tegyük egy külön dobozba, perselybe, stb. és gyűjtsük ott, egy általunk meghatározott hosszabb ideig. Ugyanígy félrerakhatjuk csak a krém eladásokból származó hasznot, vagy egyéb más bevételünk egy részét.

Ha megtervezzük a befektetésre váró eszközt, akkor könnyebb így összegyűjteni a ráfordítást, mint 1 összegben előteremteni.
A hosszú távú üzleti gondolkodás megköveteli a szellemi tőke, azaz a tudás fejlesztését is. Az ilyen fajta a befektetések nem mindig mérhetőek azonnal számokkal, de hosszú távon mindenképpen nyereséggé válnak munkánk során. Az olyan tanfolyamok árai térülnek meg hamarabb, melyekkel bővítjük a szolgáltatásainkat, például tetováló tanfolyam vagy testkezelés, esetleg egy speciális masszázsfajta elsajátítása.

Végül még egy jó tanács! Csak úgy fejlesszünk, vagy fordítsunk nagyobb összeget beruházásra, ha azon kívül megfelelő tartalék pénzeszközzel is rendelkezünk. Mindig csúszhat hiba a gazdasági számításba és nem annyi idő alatt térül meg valami, mint ahogy mi szeretnénk. Láttam már több millió forintos beruházás után 2 hónappal csődbement szépségszalont.

Hölgyeim, előttünk a jövő. Fejlesszünk, de csak ésszel, és átgondoltan! Most legyünk „számítóak”

Ajánlott cikkek

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterGoogle+LinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?