Fotó: pixabay.com

Körömápolás természetesen

Töredezik a vendéged körme, fehér foltok, esetleg elváltozások jelentek meg rajta? Nagyon fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy melyek azok a problémák, amelyekkel már érdemes orvoshoz fordulni, és melyek azok, amelyeket vitaminpótlással magunk is orvosolni tudunk. Nézzük, hogy melyik jel mire utal, és milyen vitaminokra van szükség az egészséges körmök érdekében.

Fontos, hogy a téli időszakban kézmosás után használjunk fontos tápanyagokat (olívaolaj, mandulaolaj, körömvirág kivonat, kamilla, aloe vera, E-vitamin, D-panthenol) tartalmazó kézápolót, és körömlakklemosóból is inkább az aloe verás, acetonmentes változatot válasszuk, mert ez szárítja legkevésbé a körmöt.

Árulkodó jelek

A fehéres köröm vérkeringési problémát, vérszegénységet jelez. A vöröses-bíborszín hátterében túlzott cukor-, tea-, illetve kávéfogyasztás állhat. A sötét vöröses köröm megemelkedett koleszterinszintet jelenthet. A kékes-feketés elszíneződés gyakori, és általában sérülésre vezethető vissza. A sárga köröm lehet keringési rendellenesség jele, de gyakran a cigaretta színezi el. Ha vékony, repedezett, rendszerint valamilyen ásványi anyag, vagy a D-vitamin hiányát jelzi. A kemény, megvastagodott köröm túlzott fehérjefogyasztásra vagy zsíros táplálkozásra utal. Ha repedezettek, egyenetlenek a körömvégek – kénhiány állhat a háttérben. Ilyenkor sok babot, tojást, fokhagymát és vöröshagymát kell enni. A fakó köröm vashiánnyal vagy vérszegénységgel magyarázható. A fehér foltokkal, pöttyökkel tarkított köröm cink vagy a B6-vitamin hiányáról árulkodik. De túlzott cukor- és alkoholfogyasztás is állhat a háttérben. Gyakran foltosodik a köröm a menstruáció előtt. A szervezet réz koncentrációja emelkedik, amelytől viszont a cink mennyisége csökken. Ilyenkor együnk cinkben gazdag ételeket és szedjünk B6-vitamint. A hosszanti halvány csíkok nem jelentenek betegséget, de ha mélyülnek, az a helytelen táplálkozásra utal. Főleg a cink-, a vas- és a B-vitamin hiányára. A fehérje anyagcsere-zavara, vagy esszenciális zsírsavak csökkenése is állhat az ilyen elváltozások mögött.

Lássuk, hogy vitaminokra van szüksége az egészséges körmöknek

A-vitamin: segít megerősíteni a körmöket, és serkenti a csontnövekedést. Megtalálható a halban, a májban, a tojássárgájában, a tejben, a spenótban, a brokkoliban és a vörös, illetve sárga zöldségekben.

B7-vitamin – biotin – és H-vitamin: a körömsejtek növekedésének támogatásával erősíti a körmöket. Forrása a sörélesztő, a brokkoli, a sajt, az olajos magvak, a szója, a napraforgómag, az édesburgonya és a teljes kiőrlésű gabonafélék.

B2-vitamin – riboflavin: az egészséges bőr, haj és körmök vitaminja. A következő zöldségekben találod meg: répa, spárga, spenót, édesburgonya, alma, fokhagyma, gyömbér, papaya, élénk színű gyümölcsök és zöldségek.

B12-vitamin – kobalamin: segíti a szervezet fehérjefelépítési folyamatait és a körömsejtképződést. Megtalálható többek között a sajtban, a tojásban, a tejben és a tengeri algában.

D-vitamin: fokozza a kalcium beépülését, ami megakadályozza a körmök kiszáradását, töredezését. Tartózkodj a napon, egyél halat, halolajat, májat és tejet.

Kalcium: segíti a fogak, csontok és körmök növekedését, illetve egészségüknek megőrzését. Forrásai: tofu és olajos magvak, keserű leveles, zöld növények – például a pitypang -, brokkoli és tejtermékek, például tej és sajt.

Vas: alapvetően fontos tápanyag, hiánya a körmök elvékonyodásához, meggyengüléséhez vezet. A vasbevitelt fokozhatod, ha sok vörös húst, sötétzöld színű zöldségeket, szárított gyümölcsöt és olajos magvakat eszel.

Szilikon: a szervezet kalciumfelhasználásának hatékonyságát növeli, és szükséges a körömképződéshez. Megtalálható a lucernacsírában, a barnarizsben, a paprikában, a szójában, a leveles zöldségekben és a gabonafélékben.

Cink: nagyban hozzájárul a sejtek növekedéséhez. Az egészséges bőr és köröm fontos tápanyaga. Forrásai: sörélesztő, tojássárgája, sütőtök, napraforgómag, búzakorpa és teljes értékű gabona.

Ajánlott cikkek

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterGoogle+LinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?