Fotó: pixabay.com

A kozmetikai hatóanyagok legújabb generációja

Szokás szerint először mondjuk a rossz hírt: az öregedés, beleértve a bőrünkét is, sajnos elkerülhetetlen. Ennek látható jelei többek között a megjelenő ráncok, melyek elleni küzdelem kezdettől fogva kulcskérdés a kozmetikában – hiszen itt kozmetikusként egyre bővülő mozgástérrel rendelkezünk. Ez utóbbi a jó hír.

A ráncainkat két fő csoportra oszthatjuk:

  • Dinamikus vagy mimikai ráncokra, melyek az arc mimikája, természetes izomműködése következtében alakulnak ki.
  • Statikus ráncokra, melyek az arcmimikától függetlenül, a bőr rugalmasságának csökkenése miatt alakulnak ki, a bőr hidratáltságának csökkenése és a gravitáció miatti bőr-megereszkedés okán.

A bőr öregedésében fontos, de nem elsődleges jelentőségű a genetikai faktor, döntő hatású viszont pl. az életmód, a táplálkozás, az alkalmazott kozmetikumok, a külső hatások, pl. a levegő szennyezettsége, a stresszhatások és különösen az UV-sugárzás.

A „fényöregedés”, vagyis a fénysugárzásnak kitett bőrfelületek gyorsabb öregedése során az alábbi tünetek alakulnak ki a bőrben:

  • a kollagén merevvé válik és a kollagénszintézis lelassul,
  • módosul az elasztin szerkezete, rugalmatlanná válik,
  • elvékonyodik a felhám,
  • a ráncok elmélyülnek,
  • a bőr hajlamosabb lesz a kiszáradásra,
  • károsodik a sejtmembrán,
  • lelassulnak a helyreállító folyamatok, lassabb, elégtelen lesz a bőrregeneráció,
  • pigment-rendellenességek alakulnak ki, pigmentfoltok keletkeznek,
  • károsodik a DNS – ha a szervezet tartósan nem tud védekezni a szabadgyökökkel szemben, azok a sejtmagot is károsíthatják.
“Bár az öregedés elkerülhetetlen, a szembetűnő jeleit ma már hatékonyan kezelhetjük.”

És most térjünk rá a jó hírekre: A bőr öregedésének szembetűnő jeleinek, a ráncoknak a kialakulását késleltethetjük, illetve a már kialakult ráncokat azok fajtájától függően többféle módon is kezelhetjük.

A kezeléshez használható legfontosabb korszerű hatóanyagcsoportok:

  • aminosavak, peptidek, fehérjék,
  • antioxidánsok,
  • őssejt-készítmények.

 

Aminosavak, peptidek, fehérjék

Az aminosavak olyan szerves vegyületek, melyeknek molekulájában amino- és karboxil-csoport egyaránt előfordul. Az egyes aminosavak vízkilépés közben ún. peptid-kötéssel képesek egymással összekapcsolódni, így kisebb, közepes és óriási molekulák is kialakulhatnak. Két molekula aminosav összekapcsolódásával dipeptid, három összekapcsolódásával tripeptid, majd tetra-, penta-, hexapeptid stb. keletkezik. Ha a peptid molekulában tíznél kevesebb aminosav található, akkor oligopeptidnek, tíznél több aminosav esetében polipeptidnek nevezzük. Fehérjének akkor számít a polipeptid, ha aminosav összetevőinek száma száz vagy annál több.

A fehérjék mintegy húszféle aminosav (ezek közül kilenc esszenciális, vagyis létfontosságú) több száz, több ezer, néha több tízezer molekulájából épülnek fel, ezért igen nagy molekulatömegű vegyületek.

A fehérjemolekulák penetrációja nagy molekulaméretük miatt nem jó, ezért a korszerű kozmetikában jelentős szerepet nyertek az oligopeptidek. Ahhoz, hogy a peptidek zsírban oldódjanak, illetve a bőrbe jobban felszívódjanak, gyakran zsírsavakkal kombinálják őket.
Újgenerációs hatóanyagok

► Peptidek
A peptidek, mint újgenerációs hatóanyagok jelentősége többek között azért is óriási, mert bőrünk sejtfolyamataira is képesek hatni.

Hatásuk szerint csoportosítva a peptideket, három alapvető csoportot különböztethetünk meg:

  • a hormonhatású peptideket, ezek különböző növekedési faktorok, mint pl. FGF (Fibroblast Growth Factor), KGF (Keratinocyte Growth Factor), EGF (Epidermal Growth Factor)
  • a kollagénszintézist stimuláló peptideket és
  • a neuropeptideket (Botox-hatásúak). Ezek ún. jelzőfehérjék, amelyek a neurotranszmitterekre (ezek szállítják az információt az idegvégződésektől az izmokig) hatnak, ezáltal gátolják az izommozgást, így csökkentve a mimikai ráncokat. A neuropeptidek a statikus ráncok ellen nem hatékonyak.

Az alábbiakban ­a teljesség igénye nélkül ­az INCI-nevek feltüntetésével ismertetek különböző peptid-alapú hatóanyagokat:

  • Argireline (acetyl hexapeptid-3): A botulinum toxin (Botox) molekulaszerkezetéhez hasonló, de annál jóval kisebb molekulájú, így már nem mérgező és a bőrbe felszívódni is képes hexapeptid, amely megakadályozza az acetilkolin (neurotranszmitter) kibocsátást, ezáltal gátolja az izom összehúzódásait.
  • Pentapeptid-18: az Argireline szinergistája, az enkefalin (fájdalomcsillapító) hatását utánozza, hozzákapcsolódik az idegsejthez és csökkenti annak ingerelhetőségét.
  • Syn-ake (dipeptide diaminobutyloyl benzylamide diacetate): A templomi vipera mérgének szintetikus, kisebb molekulájú és már nem mérgező változata, megakadályozza a receptorokat az acetilkolin felvételében, ezáltal az Argireline-nél is hatékonyabban gátolva a mimikai izmok összehúzódását.
  • SNAP-8 (acetyl glutamyl heptapeptide-1): csakúgy, mint az Argireline, meggátolja az ingerület-továbbítást, ezzel gátolva az izommozgást.
  • Myoxinol: Hydrolyzed Hibiscus Esculentus Extract és Dextrin alkotják. Botox-szerű ránctalanító hatású, a szarkalábak ellen bizonyítottan hatékony komplex.
  • Acmella Oleracea: a Spilanthes acmella, magyar nevén iskolavirág vagy ábécéfű kivonata, spilanthol tartalma miatt fájdalomcsillapító hatású, emellett meggátolja a bőr alatti izmok összehúzódását.
  • Leuphasyl (pentapeptide-18): az ideg és izom közötti információcsere blokkolásával (az enkefalinhoz hasonlóan) éri el az izom lazulását, és ezzel közvetve a ránccsökkentést.
  • Collaxyl (hexapeptide-9): kiváló bőrregeneráló, jól alkalmazható a hegkezelésben. A hám-irha határon fejti ki a hatását.
  • Registril: kombinált hatóanyag, Phaseolus lunatus (zöldbabkivonat) és rutin (P-vitamin) alkotja.  Csökkenti a kollagenáz aktivitását, ezáltal ráncok és striák ellen is hatásos.
  • Hyaluronic Acid: hyaluronsav, glükozaminoglikán, mely többek között az extracelluláris mátrix egyik fő összetevője, fontos szerepe van a bőr hidratációjában. Származékai (pl. Sodium Hyaluronate, Sodium Hyaluronate Crosspolymer) szintén használatosak. Nagy molekulasúlyú változatai a bőr nedvességtartalmának megőrzésében, alacsonyabb molekulasúlyú változatai a mélyrétegi hidratálásban játszanak szerepet.
  • A Matrixyl 3000: kétféle peptidből (alkotói: palmitoyl tetrapeptide-7 és palmitoyl oligopeptide) álló hatóanyagkomplex. A palmitinsav mint zsírsav, növeli a peptidek zsírban való oldhatóságát, tehát a hatóanyag ezáltal a barrierréteg zsíros fázisában és a faggyúban is képes oldódni. A Matrixyl 3000 alkotói szinergikusak, és hatékonyan növelik a kollagénrostok mennyiségét.
  • A Glutathione egy mimetikus (sejtműködést utánzó) Az ilyen típusú peptidek, beépülve a kollagénrost-láncolatba, segítenek visszaállítani az azt felépítő sejtek helyes sorrendjét.
  • Eyeliss (Dipeptid-2 és Palmitoyl Tetrapeptid-7): kombinált hatóanyag, mely egy duzzanatcsökkentő, nyirokkeringést serkentő és egy antioxidáns összetevőből áll. Hatékony a szemkörnyéki karikák és duzzanatok ellen.

► Antioxidánsok

Az alábbiakban látható néhány antioxidáns hatású, tehát a bőr fényöregedése és károsodása ellen alkalmazható korszerű hatóanyag (a teljesség igénye nélkül):

  • A-, C- és E-vitaminok: többnyire Retinyl Palmitate, Ascorbyl Palmitate és Tocopheryl Acetate formájában, észtereik ugyanis stabilabbak. Bár nem nevezhetőek igazán újgenerációs hatóanyagoknak, azonban a jelentőségük nem csökkent a mai kozmetikában sem.
  • Ferulic Acid: más néven ferulasav, mely elsősorban a gabonafélékben, de más növényekben is megtalálható. Erősíti a növény sejtfalát, védi a növényt a fertőzéstől és a túlzott napfénytől. Bőrünkön alkalmazva DNS-ünket védi a káros UV-sugaraktól, emellett egyúttal egyéb antioxidánsok hatásfokozója is.
  • Resveratrol: Hatékony antioxidáns, amely nagy mennyiségben megtalálható a vörös szőlőben és a vörösborban is. Gyulladáscsökkentő és tumor-megelőző természetes eredetű hatóanyag.
  • Ubiquinone: Más néven Q10 Megtalálható az emberi sejtekben, fontos szerepet játszik a védelmükben és energiatermelésükben. A bőrön alkalmazva hatásos antioxidáns és gyulladáscsökkentő.
  • Vitis Vinifera Seed Extract: szőlőmag-kivonat. Kiváló antioxidáns, segít megvédeni a bőrt a napsugárzás okozta károktól, ezenkívül sebgyógyító hatása is van.
  • Argania Spinosa Kernel Oil: argánmagolaj. Többek között ferulasav és E-vitamin tartalma miatt jelentős antioxidáns hatású.
  • Borago Officinalis Seed Oil: borágómagolaj. Kiváló bőrpuhító, nyugtató olaj, melynek antioxidáns és gyulladáscsökkentő tulajdonsága is van. Magas GLA (gamma-linolénsav) tartalma révén bőrpuhító, antioxidáns és gyulladáscsökkentő. A borágóolaj problémás, aknés bőrre is kiváló hatóanyag.
  • Ginkgo Biloba Leaf Extract: A Ginkgo Biloba (páfrányfenyő) levelének kivonata, antioxidáns és keringésfokozó.
  • Coffea Robusta Seed Extract: A kávémag kivonata. Magas antioxidáns tartalmú, koffeintartalma révén vérkeringés- és anyagcsere-fokozó, e tulajdonságai miatt használják cellulit elleni készítményekben is.

► Őssejtek

Ezek olyan sejtek, amelyek osztódásuk során képesek átalakulni a szervezet sokfajta sejtjévé. Az őssejtek tehát tudják helyettesíteni a nem vagy rosszul működő, esetleg elhalt sejteket a szervezetben. Az emberi és állati őssejtek az embrióban, a köldökzsinórban és a felnőtt szervezet néhány szövetében találhatók meg. Képességeiket fajtájuk határozza meg.
Totipotens (omnipotens) őssejt (más néven „anya-őssejt”) az, amely bármelyik sejt, szövet, illetve szerv létrehozására képes,
pluripotens az, amely egyetlen szerv minden sejtjét létre tudja hozni (bár az egész szervezetét nem).
■ A multipotens őssejtek (az ún. „felnőtt őssejtek”, amelyek a felnőtt szervezetében is jelen vannak) csak bizonyos sejtek, illetve szövetek létrehozására képesek.
■Az unipotens őssejtek pedig egyes meghatározott szervekben (ilyen pl. a bőralja is) egész életen át megmaradnak, de már csak egyféle sejt reprodukálására képesek.
A növények őssejtjei omnipotens sejtek, mivel bármilyen növényi sejt képzésére alkalmasak, legyen az gyökér, szár, levél, virág.

Regeneráló, antioxidáns hatású őssejtek

Kozmetikai célokra olyan növények biotechnológiai eljárással készült sejttenyészeteit alkalmazzák, melyek rendkívül mostoha körülmények között is életben tudnak maradni, így ellenálló képességük kiemelkedő, e tulajdonságukat sejtjeikben is hordozzák és átörökíteni is képesek. A növényi őssejtek korszerű kozmetikai alkalmazását így többek között regeneráló és antioxidáns hatásuk alapozza meg.

Az alábbiakban néhány példa a mai, korszerű őssejtes hatóanyagokra:

  • Rhododendron Ferrugineum Leaf Cell Culture Extract: az alpesi rózsa őssejttenyészete. Megvédi a bőr sejtjeit a környezeti hatásoktól, az UV-sugárzástól, regenerálja a hámot és javítja a bőr barrier funkcióját.
  • Domestica Fruit Cell Culture Extract: a svájci alma (Uttwiler spätlauber) őssejttenyészete. Kutatások szerint ezen alma őssejtjeiből nyert tenyészet akár 80%-kal is serkentheti az emberi őssejtek hatékonyságát.
  • Argania Spinosa Callus Culture Extract: argánfából készülő őssejttenyészet. Az irhába is felszívódó hatóanyag az irha-őssejteket stimulálja, valamint védi a sejtközötti állományt az oxidatív sejtkárosodástól.
  • Saponaria Pumila Callus Culture Extract: az Alpokban, nagy magasságban élő szappanfű-féléből készülő őssejttenyészet. Védi a bőrt a káros fénysugaraktól, regenerál és ránctalanít.

Végkövetkeztetés: A felkészült kozmetikus kezében ma már olyan újszerű és hatékony „fegyverek” vannak a korszerű készítményekben, melyeket eredményesen alkalmazhat igényes vendégköre bőrének ápolására, csak ismernie kell azokat és bíznia kell bennük.

Ajánlott cikkek

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterLinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?