Fotó: Pixabay.com

Milyen a ma vendége?

Mit vár el a vendég? Mit keres? Mennyiért? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekkel indítottunk el egy kutatási sorozatot a NIB Research kutató céggel közösen, hogy megismerhessük és megismertethessük a szakmával az aktuális piaci tendenciákat, potenciális vásárlókat –, hogy a szakemberek releváns információk alapján hozhassanak döntéseket üzletük kialakítása, felépítése során. Íme az első eredmények.

Szépülni mennek az emberek a szépségszalonba, ahonnan nem csak, hogy szebben, egészségesebben és pozitív impulzusokkal feltöltődve távoznak. De milyen korosztály jár kozmetikushoz? Férfiak is járnak? Mik a trendi kezelések? Mennyi ideig tart egy ilyen? Mennyit költ egy átlagos vendég? Ilyen és hasonló gondolatokkal ültünk le a Beauty Forum magazin kiadójával és a Beauty kiállítások szervezőjével, a Health and Beauty csapatával idén nyáron, hogy feltegyük azt a kérdést, hogy mi jellemzi ma a kozmetikai szakmát? Milyen ma Magyarországon kozmetikusnak lenni? Milyen gyártók, mely termékek és szolgáltatások formálják a szakmát?
Hamar egyetértettünk abban, hogy ezek a kérdések elég összetettek ahhoz, hogy több lépcsőben kutassuk ezt az izgalmas világot, annak jellemzőit, szokásait, szépségeit (minderről folyamatosan tájékoztatjuk majd olvasóinkat – a szerk.).
A téma hónapról hónapra izgalmasabb lesz, ahogy a kutatási sorozatunkban együtt keressük majd a kozmetikusokkal, a piaci szereplőkkel és nem utolsó sorban a vendégekkel, hogy milyen irányba fejlődik a szakma, a termékek, a technológia, a a vendégekkel való kapcsolattartás stb. terén.
Az első lépés ezen az úton az volt, hogy t megpróbáljuk feltárni és megérteni, hogy milyen a ma vendége?

A kérdőívet kitöltők

A Beauty Forum online felületein volt elérhető a kérdőív az augusztus-szeptember hónapokban. Összesen 284-en töltötték ki a kérdőívet, nekik ezúton is külön köszönet, hogy már az első állomásunkon segítették a munkánkat! A kitöltőkre alapvetően jellemző volt, hogy városban, nagyvárosban, fővárosban dolgoznak (88%-uk), a további 12% kitöltés községről, faluról, vagy külföldről érkezett. A válaszoló szakmabeliek egyéb jellemzői is szolgáltak hasznos és fontos információkkal, ezt egy későbbi beszámolónkban vizsgáljuk meg alaposabban.

A „ma vendége” jellemzően középkorú és hölgy

A vendégek 75%-a 30-50 év közötti, ami érthető, hiszen ebben a korban van meg az a „szentháromsága” a kedves vendégnek, ami elengedhetetlen feltétele a szalonban való szépülésnek. Röviden:
Igényem van rá – mert megérdemlem a kényeztetést, és az „otthoni megoldások” már nem elégítik ki az igényeimet.
Megtehetem anyagilag – mert jó eséllyel aktív kereső vagyok, és a költségvetésben ennek a tételnek szerepelnie kell.
Végre időm is van rá – ha kevés is, de erre lennie kell.
Itt érdemes megjegyezni, hogy egyes szolgáltatásokat kifejezetten nem a jellemző 30-50 év közötti korosztály keresi, amire mindenképpen érdemes egy szalonnak fókuszálnia, mint kiegészítő tevékenység, szolgáltatás, például a szálankénti szempilla-hosszabbítás vagy az extrém műköröm.

Az is kiderült, hogy jelentős létszámban megjelentek a férfi vendégek a szépségszalonokban, és ez a tendencia erősödik. Jellemzően az ilyen szalon eleve férfi vendégekre fókuszál, vagy a szolgáltatások jellege olyan típusú, amit férfiak vesznek igénybe.

A vendég látogatásának célja:

A sláger szolgáltatások típusa egyértelműen az anti-aging, a problémamegoldó-bőrápolás és a kényeztető kezelés. Emellett a dekorkozmetikai jellegű szolgáltatásokra van magasabb kereslet. Említésre méltó még az alakformálás, de ennek nyilván nagyobb hely, gép és így beruházási igénye is van.

 

Mennyit költ egy vendég átlagosan alkalmanként?

3 000-9 000 Ft között költ a vendégek többsége (66%), ez természetesen függ a kezelés időigényétől, a felhasznált anyagoktól, a szükséges géptől, a szalon elhelyezkedésétől, nívójától.
Az átlagos költésnél érdemes megnéznünk, hogy a vendégek 24%-a 9 000-20 000 Ft közötti kategóriába esik, ami azt jelenti, hogy majd minden negyedik vendég prémiumkezelést vesz igénybe, vagy prémium szalonba jár.

Milyen gyakori a látogatás?

A vendégek 74% havi rendszerességgel keresi fel a szalont/kozmetikust, további 15%-uk kéthavonta jelenik meg kezelésen, így együtt a 89% tökéletesen kiszámítható törzsvendéget generál a kozmetikus számára. Ami a szakmában dolgozóknak egyrészt stabil megélhetést biztosít, másrészt megteremti az anyagi lehetőséget a szakmai fejlődésre is.

Kapcsolattartás a vendégekkel:

A legjellemzőbb kapcsolattartás a „kezeléskor egyeztetjük a következő alkalmat” (44%), további 42%-a a vendégeknek 1-2 héttel korábban jelzi szándékát, kommunikációs csatornaként pedig továbbra is a telefon és a facebook/messenger a trendi 39-36 %-os megoszlásban.

Termékajánlás, termék értékesítés:

A vendégek 41%-a gyakran elfogadja a kozmetikusa ajánlását és otthonra is tőle vásárol, 48%-uk ritkábban teszi mindezt. Előbbi magas érték a kozmetikusba vetett bizalommal és az általa használt termék jó minőségével magyarázható, míg utóbbi egy racionális költségstoppal, azaz a „kozmetikusi kényeztetést” megengedheti magának havonta/kéthavonta, de egyéb további költséget már nem tud vállalni. A megvásárolt termékekkel kapcsolatos legfontosabb kritériumok, hogy natúr/bio kozmetikumok legyen és/vagy hipoallergén is egyben. Emellett megjelenik a márkahűség, tehát a kozmetikusnál kipróbált és már bevált terméket veszi meg a vendég, otthoni használatra is.

Most akkor milyen is a ma vendége?

Mindenekelőtt sokszínű, trendi, nyitott és befogadó, bízik a kezelését végző szakemberben és rendszeresen költ erre a célra, de racionális. Nyitott a kezelésekre, a termékajánlásokra, ameddig a költség kerete engedi, olykor azon felül is. Sokféle kommunikációs csatornát képes használni, de az egyszerűbbre törekszik. A szakma számára jó hír, hogy megjelentek a szalonokban a férfiak, de emellett a fiatalok és az idősebb korosztály is talál magának kedvére való szolgáltatást, kezelést.

Ajánlott cikkek

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterGoogle+LinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?