Napkozmetika és fényvédelem

A napozás megkezdése előtt gondolni kell a megfelelő fényvédelemre. Mint sok egyéb területen, napozáskor is a fokozatosság és a mértékletesség a kulcsszó. A bőrnek időre van szüksége a megfelelő fényvédelem kialakításához, ebben lehetnek segítségünkre a különböző fényvédő krémek, napozószerek.

Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mit is jelent a napozószerek flakonján a titokzatos SPF rövidítés és az azt követő szám. Az SPF (sun protection factor) rövidítés és a hozzátartozó szám arra utal, hogy mennyi időt tölthetünk el a napon biztonságosan. Például az SPF 4 vagy SPF 15 jelölés azt jelenti, hogy az adott krémmel négyszer, ill. tizenötször hosszabb időt tölthetünk el a napon leégés nélkül, mint a krém használata nélkül. Természetesen ez az idő minden napozó esetében más lehet, az adott bőrtípustól függően. Pl. egy érzékeny bőrű személynek 10-15 perc is elég lehet a bőrpír kialakulásához, míg normál vagy kreol bőr esetén ez az idő akár 30-60 percre is nyúlhat.

A mennyiség is fontos!

Nem elég azonban fényvédő krémet használni, az eredmény attól is függ, vajon helyesen használták-e azt. A fényvédő terméket legalább 20 perccel a napozás előtt kenjük fel.
Az időzítés mellett a mennyiségre is oda kell figyelni: átlagos testalkat esetén legalább 15 ml-nyi krémet kell felvinni. A felvitelt szükség szerint ismételjük meg törülközés, úszás, vagy izzadással járó (sport) tevékenység után. Mindig válasszuk a bőrtípusunknak legmegfelelőbb, s legnagyobb védelmet nyújtó terméket.
Az eredeti elképzelés szerint a napozást először egy kisebb faktorszámú készítménnyel (pl. SPF 4) kellene kezdeni, és természetesen ennek megfelelő ideig napozni. Néhány nap után, amint az enyhén barna bőrszín kialakult, fokozatosan lehet emelni a faktorszámot, ill. a napon töltött időt. Azonban ha nagyon érzékeny a bőrünk, vagy nincs elegendő idő a barnaság fokozatos kialakításához, érdemes magas faktorszámú krémet használni.

Gyermekek, sportolók részére is rendelkezésre állnak már speciális készítmények, vagy pl. a tetoválásokat, műtéti hegeket védő, magas fényvédelmet biztosító stiftek.

Napozás fényvédelem nélkül?

A korábbi állásponttal szemben – miszerint a déli órákban egyáltalán ne menjünk a napra fényvédő krémek használata nélkül, vagy még azzal sem – tavaly szeptemberben a Holland Rákkutató Társaság új, aktualizált ajánlást terjesztett be. Jelenlegi álláspontuk szerint tanácsos a fej, a kezek és az alkarok rendszeres, 15-30 perces időtartamú napoztatása a kora délutáni órákban (12 és 15 óra között), ahhoz, hogy a bőrt érő UV-fény D-vitamint termeljen, de ne okozzon leégést. A ’napfény-vitaminnak’ is nevezett D-vitaminról köztudott, hogy szerepe van olyan krónikus megbetegedések megelőzésében, mint pl. a rák, diabetes, sclerosis multiplex, valamint klasszikus csontrendszeri betegségek.
Hasonló felismerésre jutott a Brit Rákkutató Intézet is, akik a korábbi állásfoglalással ellentétben most szintén arra hívják fel a figyelmet, hogy nem kerülni kell a napot, hanem mértékkel élvezni!
Természetesen azt is hangsúlyozni kell, hogy a hosszabb ideig tartó, intenzív napozás nem ajánlott, és a bőrpírt minden esetben el kell kerülni!

Ajánlott cikkek

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterLinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?