Fotó: C Fabrice MOSCA/Fotolia.com

Szépség-szolgáltatók szolgáltatója: a „NAV-álló” számlázó

Vállalkozóként azokat a szolgáltatókat szeretjük, akik személyre, de legalábbis iparágra szabottan ismerik és szolgálják ki az igényeinket. Emellett pedig tájékoztatnak bennünket a legfontosabb változásokról, szabályzásokról, trendekről, hogy ne kelljen aggódnunk a vállalkozásunk adminisztrációja miatt

Ijesztően hangozhat az adóhatósági szigorítás, amely szerint: 2016 január elsejével az új szabályozás értelmében minden számlázószoftverben léteznie kell egy „adóhatósági ellenőrzési adatszolgáltatás” nevű funkciónak. A neve ellenére ezt a funkciót nem az adóhatóság, hanem a számlakibocsátó vállalkozás fogja használni (számlázz.hu-s szóhasználattal élve: a fiókgazda). Az adóhatóság ugyanis az ellenőrzési folyamat részeként kérheti (de nem feltétlenül kéri) a kibocsátott számlák részletes adatait is. Az új funkció gyakorlatilag egy lekérdezés, amellyel meghatározott szempontok szerint le lehet kérdezni a programmal kibocsátott számlákat. Gyakorlatban ez egy teljesen egyszerű lekérdezési lehetőséget jelent, a jogszabály azonban előírja a keresési feltételeket és a lekérdezés adatformátumát is. A számlákat le kell tudni kérdezni a készítés időpontja szerint (dátum -tól és -ig), továbbá számlaszám szerinti intervallumban is. A számlák adatait specális, XML formában kell szolgáltatni. Ez egy programok által olvasható adatforma, tehát kizárólag arra alkalmas, hogy a kibocsátott számlák adatait később az adóhatóság informatikusai elemezzék.

Általános jó tanács

Általánosságban tartsuk szem előtt, hogy minden ellenőrzési kérésnek eleget kell tennünk, és hogy amit nem kérnek, azt ne hozzuk fel, ne erőltessük, ne tukmáljuk. A számlázószoftverekkel kapcsolatban 2016 január 1-től él az adatszolgáltatási kötelezettség, kérésre viszont a számlaadatainkat 2016 január 1. előtt is át kell adnunk a NAV ellenőrnek, azonban ennek módja és formátuma nem kötött, lehet bármilyen. Például a számlázz.hu esetén meg lehet kérdezni a kedves NAV-os kolleginát vagy kollégát, hogy magát a számla PDF dokumentunokat kéri, vagy pedig a számlák adatait Excel (xls) formában.

Konkrét javaslat

Mindezek alapján tehát egyetlen javaslatunk van: a szolgáltatóink megválasztásakor – akár számlázásról, akár más cég-adminisztrációs feladatról lenne is szó – gondoskodjunk a hosszú távú megbízhatóságról. Számlázóprogram választásakor például legyünk biztosak abban, hogy üzleti dokumentumaink megbízható szervereken kerülnek megőrzésre, hogy a jogszabályi változásokat folyamatosan követő programot használunk (lehetőleg rendszeres újratelepítés nélkül, tehát azonnali, online megoldást), és arról is, hogy könnyen, egyszerűen kezelhető legyen, hogy számla-körmölgetés, sztornószámlák, helyesbítések, sőt, akár NAV-büntetések helyett nekünk már csak a saját professziónkkal kelljen foglalkoznunk. Van, aki számlázóprogramot szeret gyártani, és van, aki szépséget – mindenki a saját kaptafájánál nyújthatja a legtöbbet.


Ezt olvastad már?

FacebookPinterestTwitterLinkedInEmail