Szolgáltatásbővítés szoláriummal

Versenyben maradni!

A szolárium szolgáltatás bevezetése segíthet versenyben maradni a jelenlegi gazdasági helyzetben. Nem lehet tehát mellékes az üzletág népszerűsége sem.

Csakhogy hiába a beruházás, ha még mindig sokan vannak, akik óvakodnak szoláriumozástól, mert félnek az esetleges ártalmaitól. Ami lendíthet az üzleten, az egyértelműen a felvilágosítás.

Az elutasítás okai…

Nézzük először is a szoláriumozás elutasításának okait! A szoláriumozás káros, mert…
■ bőrrákot okoz, s egy (pontosabban meg nem nevezett) országban már be is tiltották káros, mert fertőzést okozhat
■ a hűtés miatt megfázást okozhat
■ öregíti a bőrt
■ szemgyulladást okozhat
Nézzük, milyen okok vezettek el oda, hogy ezen információk egyáltalán a köztudatba kerüljenek!

…és megoldásai 

1. Rendszeres csőcsere – E sorok írója vállalkozásán keresztül még a kilencvenes évek több mint száz bérletbe kiadott géppel rendelkezett. A rendszerváltást követő időkben még üres volt a terep, a szoláriumozás iránti igények már megjelentek, rossz tapasztalat még nem volt, szaladt a szekér.
Kövessük azokat az okokat, amelyek a fentebbi káros mellékhatásokról szóló okokat előidézték és a szolgáltatás pillanatnyi megosztottságát okozzák!
A szolgáltatónak (kozmetika, fodrászat, kéz- és lábápolás) tehát kellett egy szolárium gép. A szerződéseink alapján vagy mi cseréltük a csöveket az élettartamának megfelelően, vagy a bérlő – az olcsóbb szerződést választva – csak a gépet bérelte, és saját maga gondoskodott erről. Ebből adódtak az első problémák. Mint tudjuk a csövek élettartama 500 és 800 óra közötti. A benne lévő nemesgáz összetétel a használat folytán megváltozik. A változással együtt a kisugárzott fény tartománya is átalakul. Az addig optimális, barnaságot okozó fény szép lassan a bőr számára nem kívánatos leégést okozó lesz. Sajnos sokszor előfordultak a rosszul értelmezett spórolásból adódó esetek. A legmegdöbbentőbb esetünk egy kis üzletben volt, ahol a közel két  éves használat után a gép meghibásodott és a számláló 2600 órán állt eredeti csövekkel. Nem adtunk másik gépet neki. A csöveken nem látszik a használat. Szabad szemmel nem lehet megállapítani az állapotát. A cső végein látható elfeketedés is a csőgyújtók hibájára vezethető vissza.
Ez az első ok, amely miatt a károsnak minősítik a szolgáltatást. A csövek cseréjének elmulasztása. A vendégek bizalmának elnyerésére többször javasoltuk bérlőinknek a következő egyszerű megoldást: nem kell hozzá drága mérőműszer, csupán ki kellene írni a gép oldalára az utolsó csőcsere időpontját és a vendég által is ellenőrizhető számláló állást.

2. A megelőzés biztonsága – A fertőzésveszély kivédése: A fekvő gépekben természetes állapot, hogy a vendég vízszintes állapotban, ellazulva tölti el a napozás perceit. Teste a gép alsó plexijével érintkezik, a felső inkább csak azért van, hogy ne piszkálja a csöveket, illetve a felső csősor intenzívebb hűtését megvalósíthassák. Egyszerű a feladat: vagy a gépekhez kifejlesztett tisztítószerrel a kezelő (és nem az előző vendég!) kitakarítja és fertőtleníti a plexit, vagy az ugyan drágább, ámde biztonságosabb megoldással egy végtelenített fóliából minden vendég után (a kezelő) újabb darabot hengerít le.

3. A megfázás elkerülése – A szoláriumok üzemelésük közben nagyon sok hőt termelnek. A csövek, a csőtrafók, az arcbarnítók pillanatok alatt felforrósítják a környezetet. Ezt a szükségtelen hőt el kell vezetni, hiszen a vendég nem a grillsütőbe, hanem napozóágyba fizetett be. A korszerűbb gépeknél a vendég testét több oldalról, több fokozatú ventillátorral hűtik, sőt az igazán „fullos” kiviteleknél már megjelent a klíma is.  Miért lehet megfázni? Figyelmetlenségből. A kezelőnek ki kell oktatni a vendéget a hűtés vagy a klíma szabályzására. Nem, ne gondolják, hogy ez magától értetődő és szóra sem érdemes! Az előző vendég a napozási idejének végére már felszabályozta a hűtést esetleg a legmagasabb fokozatra. Kimarad egy óra, s a következő vendég már egy lehűlt gépbe, egy teljes fordulaton üzemelő ventillátor hűtése mellett fekszik be. Érzi a hideget, de nincs kedve az idegen kapcsolók között „gépészkedni”, ezért vár aztán megfázik.

4. A bőr öregedésének megelőzése – Bőrünk adott színű, a hámréteg legalsó rétegében elhelyezkedő melanin szemcséknek köszönhetően. A szolárium csövek azonban legalább olyan sokfélék lehetnek, mint maguk a bőrtípusok. Elég csak egy csőgyártó cég prospektusát fellapozni. Tudományos módon, grafikonokkal alátámasztva hirdetik az újabb és újabb termékeiket, melyek UV (ultraviola) összetétele a Nap UV-kibocsátását próbálja leképezni különféle körülmények között. Így alakul ki a sokféle barnaságot elérni képes csövek palettája. Mit tesz az egy-két gépet üzemeltető kisvállalkozó? Vesz egyet a legerősebbikből, a reflektorosból, mert az „jól fog”. Tragikus az a felfogás, amelyet sok üzemeltető, de vendég is vall: nincs időm ennyi-annyi percet a gépben tölteni. Különben is a szomszéd lépcsőházban a „szuper-turbó” gépben elég 4 perc is.  A csövek végzik a dolgukat, a vendég arca, teste pedig megkapja, ami jár neki…

5. A szemgyulladásról megakadályozása –  A szem szerkezeténél fogva rendkívül érzékeny. Mindenki tudja, hogy nem szabad a Napba nézni, erre figyelmeztetjük a gyermekeinket is. Akkor miért nézünk bele a hasonló kibocsátású szolárium csövébe, vagy arcbarnítójába? Vagy nincs védőszemüveg? Be kell szerezni, s felhívni a vendég figyelmét a használatának fontosságára!

6. Hiányzó kontroll – A fent említett bérbe adott szoláriumoknak köszönhetően sok üzemeltetési tapasztalatot is szereztünk. Meggyőződésem, hogy a bevezetőben említett negatív tapasztalatok csak és kizárólag a hozzá nem értés és a kapzsiság miatt jöhettek létre. Máig nincs az üzemeltetés bármilyen módon kontrollálva. A nyitáskor kérik a mosható padozatot, a WC-t, a szellőzést. Másik hatóság kéri a gépek érintésvédelmi jegyzőkönyvét. A tűzoltó poroltót kér, a rendőr riasztót, a házmester pótkulcsot. Az üzemeltetést egy régi (1997/5 IKIM) rendelet a kozmetikus szakképzettséggel rendelkezők tevékenységi körébe utalta. S mi a szomorú tapasztalat? Az effajta szemlélet: „Nosza kössünk  szerződést egy kozmetikussal, aki a nevét adja az üzlethez. Ha az ellenőrzés azt kérdezi, hol ez az illető, mondjuk azt, hogy éppen szabadságon. Vegyünk fel egy- két teljesen képzetlen fiatal lányt, akik az égvilágon semmit sem tudnak a bőr típusokról, viszont vasárnap is bejönnek.”

A kozmetikus szerepe

Külön oda kell figyelni a bőr hidratálására, hiszen ilyenkor a bőr a szokásosnál több vizet veszít, ezért fokozott figyelmet kell fordítanunk a bőrápolásra. Az elő- és utókezelés során nekünk, kozmetikusoknak kiemelt szerepünk van. Kerülni kell olyan anyagok használatát, melyek a kezelendő bőrfelület érzékenységét fokozzák.
Kerülendők:
■ a gyümölcssavas készítmények, és
■ az enzim peelingek használata!
Ajánlott:
■ lágy peelingek, és
■ olyan ampullák használata, mely a bőr nedvességét pótolják, víz tartalmát megnövelik, mint pl. a liposzómás, nanoszómás anyagok.
■ Az elő- és utókezelés során egyaránt ajánlott az Aloe vera különböző formájának használata.
■ Kollagén maszkok, és
■ a hialuronsavak alkalmazása.
Minden kozmetikus igyekszik állandó bőrgyógyásszal dolgozni, hiszen így mindkét szakma alkalmazása magas szintű eredményt produkál.

Kardos Gabriella

 

Ajánlott cikkek

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterLinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?