Fotó: Northfoto

Találd ki, miben vagy jobb, mint a konkurenciád! Pozicionálj!

Bár egy vállalkozás számára a pozícionálás alapvető feladat, mégis nagyon kevesen használják tudatosan és jól. Pedig ha ügyesen alkalmazod, akkor vendégeid sokkal könnyebben rád találnak

Amikor elkezdted az üzleted berendezni, s rakosgattad az egyik bútort a másik után, beszerezted az eszközöket és eldöntötted, milyen márkával dolgozol, akkor biztosan volt egy terv a fejedben arról, hogy mit szeretnél, milyennek lássák majd a szalonod a vendégek…

Még ha ez esetleg kissé ködös is lett volna, – és inkább vágy volt, mintsem terv – biztosan felidézhető hozzá egy érzés. Emlékszel rá? Azt gondolom, még ha igen régen is volt ez a pillanat, nyilván fel tudod eleveníteni az álmodat:

■ az enyém lesz a legexkluzívabb szalon a környéken,
■ hozzám akar majd járni minden fiatal,
■ nálam lesznek a legtrendibb kezelések,
■ orvosi tisztaságú környezet várja nálam a vendégeket,
■ a legújabb készítményekkel nálam találkozhat a vendég legelőször.

Ilyen, vagy ehhez hasonló gondolatok járhattak a fejedben. Tulajdonképpen ez az alapja a pozícionálásnak, ami nem más, mint a termék/szolgáltatás elhelyezése a fogyasztók tudatában, más termékektől megkülönböztetve.
A szalonod pozicionálásával a vendégeid fejében kell kialakítanod egy képet a vállalkozásodról. És az a legfontosabb, hogy ez tudatos döntés legyen – ne bízd a véletlenre!
Egy jó stratégia szerint meg kell fogalmazni, hogy miben különbözöl a versenytársaktól, pontosítok: miben vagy jobb a versenytársaidtól. És ezt az egyértelmű és rövid tömör jellemzést meg kell mutatni a vendégeidnek. A lényeg, hogy pontosan meg tudd mondani, mennyiben más és miért jobb, illetve vonzóbb a te szolgáltatásod.

A pozicionálás lépései

■ A pozicionálás első lépése: tudd, hogy ki a célpiacod, és ők mire vágynak. Kik azok a vendégek, akiket te szeretnéd a legjobban kiszolgálni? Kizárólag hölgyek vagy férfiak is kereshetnek? Szűkítsd még jobban ezután. Például: teljesítményorientált hölgyek, márkaorientált fiatalok, városi nyugdíjasok stb. Ezután gondold át, hogy ennek a célcsoportnak milyen problémái vannak, melyre te jobb megoldást tudsz kínálni, mint mások.

■ Következő lépés: légy tisztában a konkurenciáddal. Ha ismered őket és a szokásaikat, akkor hozzájuk tudod magad mérni. A versenytársaktól nem kell félni, mert az egészséges piaci verseny része, hogy vannak mások is, akik hasonló szolgáltatást végeznek, mint te és ez így van jól. Nem egymást legyűrve kell előre jutni, hanem „fel kell osztani egymás között a piacot”. El kell helyezned magad a „mátrixban” úgy, hogy látható, megkülönböztethető legyél!

■ Harmadik lépésként át kell gondolni, hogy te mit tartasz a saját vállalkozásodról, és vajon összhangban van-e az azzal, amit a vendégeid gondolnak rólad. Ezt persze kizárólag úgy tudod meg, ha megkérdezed őket. Javaslom, hogy tedd ezt meg! Ne találgass, ne hidd azt, hogy mindenki tudja rólad azt, amit te tartasz magadról.

■ Végül alkosd meg a saját kívánt pozíciódat. Ha ügyes vagy, akkor a te fejedben kialakított pozíció idővel meg fog egyezni a vendégeid fejében – a szalonodról való – kialakított képpel.

Ha nem ugyanazt gondolnák rólad, netán te magad sem gondoltad át még sohasem, hogy hová pozícionálnád magad, akkor adok pár útmutatót a sikerhez.
Versenyelőnyt képezhetünk több oldalról: Kiemelhetjük a szalon előnyeit, az árelőnyöket, a szolgáltatás egyediségét, a te képességeid különlegességét.
Annál jobb a pozicionálásod, minél egyértelműbb. Erre két kiváló példa: Volvo = biztonság, Tik-Tak: csak 2 kalória.

A szolgáltatás pozícionálása

→ Specializálódni egy bizonyos területre: orvos-kozmetológia, alakformálás, sminktetoválás
→ Komplex szolgáltatások, minden egy helyen: haj-köröm-arcápolás-testápolás szalon
→ A legújabb anti-ageing eljárások

Pozícionálás árszínvonallal

→ Olcsó, bárki számára elérhető árak
→ Luxusszolgáltatások magas árakon
→ A középréteg megcélzása

Példák a szalonelőnyökre

→ Este 10-ig nyitva tartó szalon
→ Előzetes bejelentkezést nem igénylő szalon
→ Egyszerre csak egy vendég a szalonban

A képességeid hangsúlyozása

→ 2in1: arcápolás lélekgyógyítással

→ Plusz szakmai képzettségek: bőrdiagnoszta, bőrgyógyász, profi sminkes
→ Táplálkozástudományi tapasztalat

Az nem pozicionálás, hogy:

·         jó a termék és a szolgáltatás minősége

·         jók az árak

·         jól képzett szakember vagyok általában

 

Ezt bármelyik vállalkozás állíthatja. Illetve a vevők elvárásaiban ez az alap. A vendég elvárja, hogy képzett legyél és jó minőségű termékkel dolgozz. Tehát nem erről kell beszélni, hanem arról, amiben te jobb vagy, mint a többiek.

Előfordul, hogy most, mire végig olvastad, meg is jött az ötlet, hogy mi az, ami rád annyira jellemző, s ami megkülönböztet mindenki mástól. De az is lehetséges, hogy most kavarognak a gondolatok a fejedben és nem tudod elképzelni, hogy mi a leglényegesebb különbség közted és a konkurenciád között. Megértelek, a pozicionálás igenis nehéz dolog, de aki egyszer jól megcsinálja, annak sokkal könnyebb az élete, mert onnantól tudja, merre megy szakmailag, a vendégek pedig könnyebben megtalálják, mert ráismernek, hogy őt keresik.

Ajánlott cikkek

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterLinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?