Tóthné Hajdu Gabriella: Tanítani szeretnék továbbra is felnőtteket

Immár az ötödik változtatást éli át az oktatási rendszerben Tóthné Hajdu Gabriella, oktatási igazgató, felnőttképzési szakértő, amióta ebben a szektorban dolgozik. Az idei változásokról korábban mi is többször beszámoltunk, de hogy látják ezt azok, akik ebben élik a mindennapjaikat? Erről beszélgettünk.

Mi a véleményed a szakképzés változásáról?

2005-ben kezdtem el a szakképzésben kozmetikusokat oktatni. A szakdolgozatomat 2016-ban a „Szakképzés az Európai Unió országaiban (Magyarország, Németország, Finnország)” témából írtam. Számomra ez az ötödik olyan változás lesz a képzési struktúránkban, ami alapvetően megváltoztatja a kozmetikusok oktatásának az alapjait. És mégis… a szakmai gyakorlat, a masszázs szeretete, a vendég bőrének diagnosztizálása, a hatóanyagok és a kozmetikumok ismerete a tökéletes kezelés érdekében soha sem fog változni. 34 éve szeretem a munkámat, és amikor leírom ezeket a mondatokat, boldog vagyok még mindig, hogy ezt a hivatást választottam. Ez pedig soha nem fog változni és én ezt tanítom meg a diákjainknak.

Mi a legjobb és a legrosszabb a véleményed szerint benne?

 A legjobb, hogy megmaradhatott a szakmánk, a legrosszabb, hogy a felnőttképző intézetek az alapképzésből kimaradnak.

 Egy iskolát építettél fel néhány éve…

Rendszeresen jártam a 12. kerületben, a Győri úton. Ott volt egy száz éve fennálló patika, a Remény gyógyszertár. Mindig megálltam, megnéztem az épületet. Gyönyörű, nagyablakos, hívogató és tiszteletet parancsoló épület, ami a régi korok szellemét és az aprólékos szakipari munkák jegyeit hordozza magán. 2017. novemberében, egy napon ismét arra mentem és a „kiadó” táblát láttam kitéve az ajtóra. Bementem, mindenhol besütött az őszi nap és különleges aura vett körül. Boldog voltam, mert tudtam, hogy megérkeztem. Négy hónap átalakítás után, ami elvitte az összes megtakarított pénzünket, elkészült az iskola. 2018. június 7-én megkaptam az engedélyt és hivatalosan is megnyithattam az Intézmény kapuit a kozmetikus képzésre jelentkezők előtt. Aki belép, azt látja, amit a kozmetika iránt érzek. A kozmetikus oktatás gyakorlati termének kialakításában belsőépítész segített, így minden képzésben résztvevő számára sikerült külön munkaállomást (kis kozmetikát) kialakítani. Tanulóink munka közben önálló gépparkkal dolgoznak. Az iskolában professzionális kozmetikumokkal, Dr. Rimpler, Isabelle Lancray, Vagheggi és Solanie termékekkel dolgozhatnak a diákok. Tanárainkkal törekszünk arra, hogy a kozmetika iránti szeretetet és a maximális tudás iránti igényt mindenkiben elültessük.

Mi lesz az iskolával és a diákokkal?

A bevezetett változások 2020. december 31-éig engedik, hogy a felnőttképző intézmények új képzéseket indítsanak el. A képzésre járóknak pedig legkésőbb 2022. december 31-éig kell levizsgázniuk. Azok a diákok, akik hozzánk jelentkeztek, legkésőbb 2022. februárjában levizsgáznak. Tehát a diákok érdekei maradéktalanul teljesülnek. Hogy az iskolával mi lesz? Ebben a formátumban bezár és véget ér.

Milyen terveid vannak?

Nincsenek terveim. Fáradt vagyok.

Mi lesz a tanárokkal?

Intézményünkben a tanárok egy része, szakképző centrumokban oktatnak, tehát Nekik megmarad a főállásuk. Juhász Klára tanárnőnek és Nekem pedig változtatni kell majd.

„Egyikünk élete sem könnyű.  És akkor?
Legyen bennünk kitartás és mindenekelőtt bízzunk önmagunkban.
Hinnünk kell benne, hogy tehetségesek vagyunk valamiben, és azt a valamit – kerül, amibe kerül – meg tudjuk valósítani.” (Marie Curie)

Hogyan látod a kozmetikusszakma jövőjét?

Nem látom át. Nem tudom, hogy a mostani változtatások mit fognak hozni. Nem is szeretnék véleményt mondani, mert legalább 2-3 év kell ahhoz, hogy egy új rendszer változásai megmutatkozzanak.

Ha egy valamit változtathatnál az új törvényen, mi lenne az?

Ez kézenfekvő: tanítani szeretnék továbbra is felnőtteket a kozmetikus szakma szépségeire. Mivel azonban ez már nem lehetséges, azt szeretném, ha csak érettségi után lehetne újból elkezdeni a kozmetikus szakmát tanulni.

Az oktatás változásai
A magyarországi szakmai képzés szerkezetét 1993-2020 között az Országos Képzési Jegyzék (OKJ) írta le. Az Országos Képzési Jegyzék (OKJ) 1993-ban alakult ki és jelent meg először jogszabályként, összefogva a korábbi több, különálló szakmajegyzékben szereplő, állam által elismert szakképesítéseket. A többször módosított 1993. évi LXXVI. törvény a szakképzésről bevezeti az Országos Képzési Jegyzéket (OKJ), amely tartalmazza az állam által elismert szakképesítéseket. 1996-tól az OKJ tartalmazza az ISCED- nek megfelelő képzési szintek rendszerét. A szintek bevezetése egy Európa konform, jobban áttekinthető és rendszerező képzési jegyzék kiadását eredményezte. Majd a szakképzés szerkezetét átalakítják 2001-ben, 2006-ban és 2011-ben is. 2012-ben hozták be a kétlépcsős kozmetikus képzést. Talán többen is emlékeznek a „gyakorló kozmetikus” és „kozmetikus” képzésekre.
Ezt követően 2016 szeptemberétől a szakiskolák új neve szakközépiskola (3+2 éves), a szakközépiskoláké szakgimnázium (4+1 éves), a speciális szakiskoláké szakiskola lesz. A köznevelési törvénymódosítás indoklása szerint ez azért történik, hogy az új „elnevezés és megújuló képzési forma megfelelő vonzást gyakoroljon a fiatalokra és növelje a szakképző iskolákba jelentkezők számát”. Az új szabályozás szerint a gimnázium és az új szakgimnázium mellett az új szakközépiskola is középiskolának számít majd. Az NGM fenntartásába kerülő szakképző iskolák szakképzési centrumokba tömörülnek, amelyek fokozatosan átveszik a Térségi Integrált Szakképző Központok szerepét. (TISZK) 2020-ban pedig ismét átalakították az egész szakképzési rendszert.

Ezt olvastad már?

FacebookPinterestTwitterLinkedInEmail