Üzletvezetés

Árpolitika kialakítása

Az egyik legnehezebb dolog. Számtalan meghatározó tényező befolyásolja megállapítását, változását.

Magánemberként is nehéz árat mondani, gondoljunk csak egy megpályázott állásra, ahol felteszik a kérdést, hogy milyen fizetési igényünk van?
Ha sokat mondunk, nem vesznek fel, ha keveset, felvesznek, de saját magunkat szidjuk.
Tehát a probléma mindennap jelentkezik, és nem egyszerű.

Mi az ár?

Az ár a vevő által egy termékért vagy szolgáltatásért fizetett érték. Szándékosan nem használtam a pénz szót
A jó hír, hogy a vendég szeretne vásárolni, pénzt költeni.
Ennek érdekében viszont döntési helyzetbe kell kerülnie, vagyis érzékenységet mutatni a beszerezni kívánt kozmetikum vagy a szolgáltatáshoz kapcsolódó információ iránt. S ezt meg is fogja szerezni. Kérdés, hogy kitől? Tőletek, vagy mástól. Ott kell lennünk, hozzá kell igazodnunk, ami számára referencia központot jelent.

Az árpolitika kialakításának meghatározó tényezői

■ termék
■ szolgáltatás
■ piacon betöltött pozíció
■ trend
■ költségek
■ minőség

Nincs más választásunk: amennyire csak lehet meg kell ismernünk a vendégeket, ahhoz hogy megtudjuk, hol és hogyan tájékozódnak, illetve győzhetők meg. Ehhez kell, hogy tudjuk, milyen az életmódjuk.
Ma már nem szégyenlősek a vendégek, elmondják, hogy mire szeretnének ajánlatot kapni, mi a jó nekik, milyen csatornán keressük őket.
A vendégnek van fontosabb, mint a márka: saját maga.
A fogyasztói magatartás megismerése lehet a vállalkozásod sikerének a kulcsa.

A fogyasztók vizsgálata

■ lakhely
■ kor
■ nem
■ családi állapot
■ anyagi helyzet
■ végzettség
■ életmód
■ vásárlói szokások
■ milyen gyakran jön
■ árérzékenység  szerint.
Mi gondolnak a vendégek az üzletünkről, a szolgáltatásról?
Kérjük ki a véleményüket!

1. lépés: önvizsgálat

Ha most indítja valaki a vállalkozását, az első kérdés, amit fel kell, hogy tegyen magának:
Szeretem-e igazán, őszintén a vállalkozást, amit indítani akarok?
Ha igen, nincs semmi baj. Akkor képesek leszünk mindent megtenni érte, élvezni fogjuk, amit csinálunk, szabadidőnkben pedig az üzletmenet kérdései foglalkoztatnak majd leginkább, anélkül, hogy ez megterhelne bennünket.

A következő kérdés:

Kiknek szeretnénk eladni a kozmetikumokat, és a szolgáltatást?
A jól körülírt vevő, fél siker!
Minél jobban körül tudjuk írni a potenciális vendégek jellemzőit, szokásait, viselkedését, annál könnyebben el tudjuk képzelni, szüksége van-e a termékünkre, mennyit fizetne érte, milyen újságokat olvas, mit csinál szabadidejében?
Itt az is fontos tényező, hogy például egy szolnoki kozmetikus nem versenyezhet árban egy győri vagy egy soproni vállalkozóval.
Egy sikeres vállalkozás titka, hogy pontosan tudható, kik lesznek a termék, vagy szolgáltatás vevői, őket a reklám el is éri, és vevőkké is válnak.
Sok kezdő vállalkozó ott követi el a hibát, hogy saját magából indul ki, pedig, lehet, hogy a vendég teljesen másképp gondolkodik, még azt sem ismeri fel, hogy a problémájára az adott termék, vagy szolgáltatás megoldás lehet.
A fogyasztók feltérképezése mellett a versenytársak vizsgálatára is szükség van.

Versenytársak vizsgálata

■ Kik ők
■ Milyen termékeik, szolgáltatásaik vannak
■ Milyen az árpolitikájuk
■ Milyen promóciójuk van
■ Mik a gyenge és az erős pontjaik

Árképzési módszerek

Különféle árképzési módszerek léteznek:
Költségvezérelt: A felmerült költségekre egy meghatározott százalékot (haszonkulcsot) rátesznek, így határozzák meg az árat.
Nem érdemes fix haszonkulcsot alkalmazni minden termék vagy szolgáltatás esetében, vagyis a költségeket oda kell koncentrálni, ahol a piac kevésbé árérzékeny. Ehhez kell alaposan megismerni a piaci trendek alakulását, változásának irányát és mértékét.
Kereslet által vezérelt: Ennél a módszernél egy minőség kialakításával, reklámmal a vevők befolyásolása és igényteremtés által maga a vendég alakítja ki az árat. Ehhez óriási reklám kell.
Versenytárs-orientált árképzés: Csak a  konkurenciára koncentrálnak. Akkor alkalmazzák, ha a piacon 1-2 nagy és több kisebb szalon működik, illetve az általuk forgalmazott termékek, szolgáltatások árérzékenysége és helyettesíthetősége magas.

Árrugalmasság legegyszerűbben úgy ellensúlyozható, ha a szalon olyan egyedi terméket, és szolgáltatást hoz létre, amely többletkiadást is megér a vendégeknek.
Ha a boltom közelében egy pláza épül-kínáljunk olyan személyes kiszolgálást és speciális dolgokat, ami a plázából hiányzik.
Eladáskor célszerűbb a nagyobb értékű termék vagy szolgáltatás bemutatásával kezdeni, és a kínálatot csökkenő ársorrendbe rendezni.
Sok fogyasztó számára különösen meggyőző, hogy mások hajlandóak voltak nagyobb összeget áldozni az adott szolgáltatás megvásárlására.
Következő e-Hírlevelünkből megtudhatja, hogy hogyan lehetünk drágábbak versenytársainknál.

Hunya Timea

 

Ezt olvastad már?

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterLinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?