Üzletvezetés

Költségvetés a szalonban

A sikeres üzletmodell legfontosabb feltétele egy teljes körű, ésszerű költségvetés – végül is ebből kell nekünk megélnünk. A kalkuláció elkészítése előtt néhány számot össze kell gyűjtenünk.

A kezelések árának kalkulációjánál három szempontot kell figyelembe vennünk:

■ a szalon üzemeltetési költségeit,
■ a munkakapacitást, azaz azt az időt, ami maximálisan egy-egy kezeléskor rendelkezésünkre áll,
■ és a piaci helyzetet.

Kiegészítésképp különbséget kell tennünk a fixköltségek között, tehát a folyamatos költségek, amik állandóan keletkeznek, azaz mindegy, hogy kezeljük-e a vendégeket vagy sem, és a változó költségek között, melyek a kezelések mennyiségétől függnek és annak megfelelően módosulnak.

A szalon üzemeltetési költségei

Használja a következő mintát támpontként saját kalkulációjához és egészítse ki a további tételeket (minden költség az egész évre vonatkozik):

Bérleti díj*
Az üzlet üzemeltetésének járulékos költségei (áram, fűtés, víz)
Biztosítási díj
Szakmai ipartestületi tagdíj
Járulékok (bevételtől függően)
Hitel- és lízingrészletek
Adótanácsadás költsége
Továbbképzés költségei

(az utazás költségeit is ideértve)

Munkaruházat
Szakfolyóiratok
Telefon, internet, mobiltelefon
Banki forgalom költségei

(bankkártya leolvasó stb.)

Reklámanyagok költségei
Mosás (mosoda) költségei
Portó
Munkaeszközök
Egyéb költségek
Önköltségi ár (összeg)
Vállalkozói bér**
Valamennyi kiadás összege

*) Ha önmagának nem is fizet bérleti díjat, legalább hozzávetőleges költségeket jelöljön meg. A költségek megadása nélkül a kezelések költségei tetemesen megnövekednének.
**) A vállalkozói bérnek minden költséget (beleértve az adókat is) fedeznie kell, ami a kozmetikus életében előfordul. Arról az alapösszegről van szó, amit a szalonnak ki kell termelnie ahhoz, hogy a kozmetikus megélhessen.

Amikor alkalmazottal dolgozik együtt, további kiadások és a fizetésével kapcsolatos rezsiköltségek keletkeznek, adott esetben eladási jutalék, társadalombiztosítási hozzájárulás, stb., amit szintén figyelembe kell vennünk.

Munkakapacitás

Hogy a kezelések minimális óra-, illetve percdíjait meg tudjuk állapítani, a munkakapacitást is meg kell határoznunk. Ez összefügg a kihasználtság mértékével és az idővel, amennyit dolgozni szeretne.

5 munkanapos hét esetén az 52 hétben ez maximum 260 munkával töltött nap. Ebből le kell vonnia a szabadnapokat (körülbelül 14 nap) és a szabadságot (körülbelül 25 nap), továbbá a továbbképzés/betegség miatt kiesett napokat (körülbelül 14 nap) stb.. Példánkban tehát maximálisan 207-re jött ki a munkanapok száma. A feltételezett napi 8 munkaóránál ez 1656 munkaórát jelent évente.

Kétségtelenül nem minden vendéggel töltött munkaórán lehet pénzt keresni (ott a takarításra fordított idő, az üresjárati idő és a többi), az éves maximális munkaórából ezeket a még meg nem megtérülő órákat is le kell vonnia. A feltételezett napi két nem kereső tevékenységgel töltött órával is 1242 kifizetett munkaóra marad évente.
A kezelés ára óránként, amire szükség van ahhoz, hogy a kozmetikus a saját megélhetését és a költségeit fedezni tudja, a következő képlet segítségével számítható ki:

az összes kiadás (a saját költség kalkulációnkból)
Kezelés ára óránként =  ________________________________________
megfizetett munkaórák (esetünkben 1242)

A percdíjak meghatározásához ossza el az előbbi értéket hatvannal.

Ha a munkaóra pontosan ez alatt az érték alatt van, kompenzálni kell a különbséget a megfelelő a termékek eladásából. Ez jelenti ugyanakkor azt is, hogy az Ön kezeléseinek árát a termékek eladásával támogatja.

Különösen kezdő vállalkozóknak roppant fontos a korrekt kezelésiköltség-állapot ismerete. A későbbi árigazítás általában nagyon problematikus és gyakran jelentős vendég vesztéshez vezet. De a valamennyi létező szalon saját kalkulációjának ellenőrzése rendszeres, kötelező gyakorlat és egyszer egy évben illik megcsinálni.

Piaci helyzet

Természetesen fontos, hogy a kollégák árait is megvizsgálja. Mindazonáltal nem szabad, hogy ez befolyással legyen Önre. Szinte mindig akad valaki, aki olcsóbban dolgozik.

Ahogyan rámutattunk, ha nem tudja vagy nem akarja a kikalkulált és szükséges kezelési árat tartani, a hiányzó különbséget a termékek eladásából kell fedeznie.

Ezért fontos, hogy minden szalon kínáljon olyasmit, ami őt egyedivé és összehasonlíthatatlanná teszi.

Jürgen Singer
Neovita (www.neovita.de)

 

Ajánlott cikkek

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterLinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?