Változókor tények, tippek

A változás ideje

A nőknél a klimaxszal új életszakasz kezdődik. Ilyenkor az életük általában nyugalmasabbá válik – hiszen a gyerekeik már kirepültek a szülői házból, és az anyagi helyzetük is többnyire stabilizálódott – s ezért olyan pozitív változtatásokkal is megpróbálkoznak, amelyekre idáig nem volt lehetőségük. A változókor idején nagyobb figyelmet szentelhetnek magukra. Vannak, akik szakmai téren próbálnak meg sikereket elérni. Mások művészi ambícióikat élik ki. Vannak, akik a wellness mozgalom megszállottjaivá válnak, s olyanok is, akik sportolással akarnak testileg, lelkileg  jobb kondíciót elérni. Sokan érdeklődnek spirituális témák iránt, s vesznek részt meditációs tréningeken. Az ezekben az években végbemenő érési folyamatok által a nők stabilabb lelki egyensúlyhoz, több energiához juthatnak, s képesek újabb célokat magok elé tűzni.

A menopauza fogalma
  • A mezopauzát az utolsó havi vérzéssel definiálják. Akkor beszélünk róla, amikor egy éven keresztül elmarad a menstruáció. Pontos idejét csak később lehet meghatározni. Átlagosan a nőknél 51 éves korban következik be.
  • A menopauza előtti időt premenopauzának nevezik a szakirodalomban. Ezt a szakaszt a hormontermelés csökkenése jellemzi, s bár még menstruálnak a nők, azonban már tipikus változások figyelhetők meg a ciklusban. A premenopauza 40 és 50 életév között időre tehető.
  • A posztmenopauzának nevezik az utolsó menstruációt követő 1-2 évet. Ez általában 65 éves korig mindenkinél bekövetkezik. Csak ez idő után beszélhetünk az öregedés kezdetéről.
  • A változókor hormonális átalakulása évekkel megelőzi az utolsó havi vérzést, s a menstruáció elmaradását követő éveket is magában foglalja.
Változókorú vendégeink számára ötletek

Salaktalanító vízkúra
A havi vérzés elmaradását követően – az ájurvéda szerint – egészen egyszerűen, forró vizes kúrával lehet méregteleníteni a szervezetet.
Ez a következő módon történik: 1 l vizet 10 perces forralás után termoszba öntünk, s ezt kis kortyokban fogyasztjuk el a nap folyamán.
Kínáljon Ön is a vendégeinek egy kis csésze forralt vizet, s javasolja számukra, hogy annak fogyasztását otthon is folytassák.

Nyugtató légző gyakorlatok
A változókor alatt különféle tünetekkel számolhatnak a nők: hangulatváltozások, depresszió, alvászavar és ingerültség. Alvászavar esetén meditációval vagy nyugtató hatású légző gyakorlatokkal segíthetnek magukon az érintettek.

  • A vendég alvás előtt üljön le az ágy szélére.
  • Jobb keze hüvelykujjával fogja be a jobb orrlyukát.
  • Lassan, óvatosan, kizárólag a bal orrlyukán keresztül lélegezzen ki-be. Hamarosan érezni fogja a szétáradó lelki nyugalmat. Ezután már csak ágyba kell bújni és a tapasztalat szerint gyorsan el fog aludni.

Hormon-jóga
A nők legnagyobb része, csak a hormonzavarok észlelése után kezd el foglalkozni a változókorral, holott az lenne az ideális, ha már 40 éves kortól felkészítenék szervezetüket erre az időszakra. A hormonális átalakulás időszakát így problémamentesen, hormon-kiegészítő-szerek szedése nélkül is át lehetne vészelni.
A „hormon-jógát”, amivel a csökkenő hormonszint megnövelhető,  egy braziliai pszichológus és jógaedző, Dinah Rodrigues fejlesztette ki. A speciális gyakorlatoktól intenzívebbé válik a hormontermelés, amely előnyösen hat a petefészkek, a pajzsmirigy és a hipofízis működésére.  „Hormon jógával” megelőzhetőek a csontritkulás, a szív- és vérkeringési problémák, valamint az inkontinencia, s azon kívül aktívabbá, energiával telítetté válnak a nők, s mindez optimistább életfelfogással is együtt jár

Kinek való a „Hormon-jóga”?
  • a nőknek 40 éves kortól ,
  • azoknak a nőknek, akik fiatalok szeretnének maradni,
  • premenstruációs (PMS), vagy más hormonális problémák esetén,
  • változókor előtt, változókor idején,
  • csökkenő libidó esetén.
Kinek nem ajánlható?
  • hormonfüggő mellrák esetén,
  • nagyobb miomáknál,
  • előrehaladott endometriosisnál (méhnyálkahártya gyulladás),
  • erős csontritkulás esetén,
  • nem diagnosztizált hasfájásnál,
  • hasműtétet követő3 hónapig.

Ajánlott cikkek

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterLinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?