Horvat Krisztina: Amerikai álomból magyar valóság

Majd’ tíz éve van jelen a szálankénti szempilla-hosszabbítás Magyarországon. Az „úttörésben” Horvat Krisztinának óriási szerepe volt, hiszen elsők között vezette be azt a hazai szépségpiacra. Az amerikai luxusmárka, az Xtreme Lashes franchise-ának megvásárlásával nemcsak hazánkat, Romániát is képviseli. Három ország gazdasági viszonyait látja nap, mint nap. Talán ez a sikerének kulcsa, no meg persze az elhivatottsága.

Magyarországon 2008-ban fénykorát élte a soros és tincses műszempilla. Amerikai, hollywoodi pop dívák úri huncutságának vélték a szálankénti megoldást. Merész ötlet volt ezt idehaza elsők között piacra dobni…

Minden egy nyaraláson kezdődött… Egyiptom, 2007 júliusa. A nap forrón sütött, a strand tele volt német turistákkal. Megütötte a fülem két német ajkú hölgy csacsogása. A szempilla-hosszabbítás egy merőben új megoldásáról beszélgettek. Egyre nyilvánvalóbb hallgatózásba csaptam át, hiszen ilyeneket mondtak, hogy: „szálankénti ragasztás”, „több hétig tart”, s valami töltés is szóba került… „Micsoda butaság!” – gondoltam. Odahaza aztán mégiscsak felcsaptam a laptopot, kerestem-kutattam, s rátaláltam az Xtreme Lashes-re. Addig a pillanatig a szempilla-hosszabbításról a soros pillák művi képe ugrott be. De, ott, akkor minden megváltozott. Még augusztusban elvégeztem Ausztriában a képzést! A tanfolyam után gőzerővel vetettem bele magam az applikálásba. Imádtam én is, imádták a vendégeim is. Mivel 1991 óta Ausztriában élek, első körben az ottani franchise-t szerettem volna megvásárolni, de már foglalt volt. Így esett aztán a választás az itteni piacra, s a sikeres üzleti tervet követően az amerikai álomból magyar valóság lett, megkaptam a jogokat!

Egy üzleti terv elkészítése komoly gazdasági előképzettséget igényel. Neked van benne jártasságod, vagy segítséget kértél?

Utóbbi… Először is, mert én egyébként sem beszélek sokat angolul sajnos. A másik világnyelv, a német ismerete mellett valahogy sosem éreztem eléggé szükségét az elsajátításának. Másodszor: nekem szépségipari előképzettségem van, így lett végül a segítségemre – a barátnőm javaslatára – egy gazdasági szakember. Eszter is hamar látta, hogy ebben bizony van fantázia, s betársult mellém, egészen 2013 tavaszáig együtt is dolgoztunk. A szétválás óta egyedül viszem a két országot 2009 óta a romániai Xtreme Lashes-t is én képviselem.

Az elején gondolom csak Te oktattál a cégben…

Természetesen igen. Az első hazai Xtreme tanfolyam 2008 májusában volt. Három kíváncsi nő, és egy merész férfi vett rajta részt. Hárman közülük azóta is ezzel foglalkoznak. Öt évig kizárólag csak én oktattam, s ezalatt több, mint négyszáz stylistot képeztem ki… Mindenkire emlékszem. Mindenkire!

Ennyi ember… Az bizony rengeteg idő és energia!

Hát, gondolhatod… Először egy napos képzésekkel kezdtem. Reggel kilenc órától, este nyolcig. Horror volt… Próbáltam belesűríteni mindent abba a pár órába, de lehetetlen volt. Hamar rájöttem, hogy egy nap alatt nem oktatható a szempilla-hosszabbítás… Annyi elméleti és gyakorlati dolgot kell elmesélni és megmutatni, hogy nekem még a kettő is kevésnek bizonyult, így aztán nálam három napból áll egy kurzus. Azt gondolom, ez a legminimálisabb idő, amely alatt lelkiismeretesen megtanítható az applikálás.

Egyébként egyedüli vagy a magyar piacon, aki a legtöbb – három – nap alatt tanítja meg a szempilla-hosszabbítás alapjait… Tudtad ezt? Mi erről a véleményed?

Igen, tudom… Lehet, hogy most erősen fogalmazok, de a mögöttem álló sokévnyi tapasztalat miatt veszem a bátorságot, hogy kijelentsem: az egy napos, ne adj’ Isten a pár órás kurzusok fabatkát sem érnek! Persze, az olcsóbb ár miatt van, aki ezt választja. De kérdem én: mit érnek azzal, ha a kiadott pénzt nem tudják tudásra váltani?! El sem tudod képzelni mennyi kétségbeesett telefont, e-mailt, üzenetet kapok a képzéseimen résztvevőktől. Szinte mindegyik azt hitte, hogy a harmadik nap végére a kisujjában van a szakma… Ez azonban lehetetlen. A kurzus egy biztos alap. Egy iránymutató. Egy segédeszköz. Egy lökés. Ám a szakma elsajátítása ennél sokkal hosszabb folyamat. Rengeteg gyakorlás, alázat és türelem a siker kulcsa.

Szakma..?

Igen, az. Még annak ellenére is, hogy az iparkamara nem ismeri el így, ebben a formában. Sőt! Nemrég kikötötték, hogy csak kozmetikus vagy szépségtanácsadó – ez egy OKJ-s képzés – végezhet szempilla-hosszabbítást. Nem értem ezt a lépést… Mi köze van a gyantázásnak és a masszázsnak a szempilla-hosszabbításhoz? Miért kell egy szépségtanácsadói papír ahhoz, hogy applikálni tudj? A kozmetikusi oktatásban kitérnek a szemre. Akárcsak az én tananyagomban. Fel kell tudni ismerni az elváltozásokat, és megkérni a vendéget, hogy kezeltesse azt. Ennyi az az anatómiai mennyiség, amire szükség van. Slussz-passz. Stylistok vagyunk, nem orvosok!

Horvat Krisztina1Milyen hibákat vétenek azok a stylistok, akik mégis az olcsóbb „megoldást” választják?

Alapvetőeket. A leggyakoribb, hogy összeragasztják a vendégek pilláit. Aztán persze kiütköznek a technikai hiányosságok, azaz túl közel applikálnak, ezért a pilla szúrja a kliensek szemhéját. Egészen egyszerűen elmarad a vendégkonzultáció, s nem fektetnek hangsúlyt az allergiateszt elvégzésére sem. Én egy – a „nem xtremes stylistok” körében semmiképp sem túl szimpatikus –zárt rendszerhez kötöm az anyagimmal való munkát. Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy csakis az dolgozhat a márka alatt fémjelzett termékekkel, aki elvégezte az Xtreme képzését, tehát minden szakmai alapja adott. Például nem riad meg egy allergiás vendég láttán, felméri a lehetőségeket, alkalmazza az orvosi minősítésű hipoallergén ragasztónkat.

Közel tíz éve figyeled testközelből a szempilla-hosszabbítás piaci alakulását. Mi most a helyzet?

Kilenc évvel ezelőtt könnyebb volt beindítani egy üzletet, mint most. Napjainkban halomra nyílnak a szalonok, következésképp egyre nehezebb kitűnni. A pillázás üzleti világában nem elég tudni az applikáció fortélyait. Szépen, pontosan stílusosan, jó minőségű anyagokkal kell tudni dolgozni. Nem attól lesz valaki ügyes, és kimagaslóan tehetséges, hogy megtanulja a volume technika csúcsát – tíz-tizenkét pilla egyidejű felillesztését -, hanem, hogy az egyéniséghez igazítva alakítja a vendég stylingját. Számba véve olyan sarkalatos pontokat, mint az öltözködés, a bőr és a szem színe, valamint az arc-, és a szem formája.

Három szomszédos ország – Ausztria, Magyarország és Románia – igényeivel szembesülsz nap, mint nap. Van hasonlóság a nemzetek között?

Áh, semmi…! Ami idehaza marketinges szempontból működik, az Romániában például egyáltalán nem megy és ugyanez visszafelé is igaz. Teljesen más az öltözködési, vagy a sminkelési stílus. Sokakban egy sztereotip, harsány kép jelenik meg a keleti szomszédinkról. Azért azt le kell, hogy szögezzem, a román nők extravaganciája egyre kifinomultabb, amellett, hogy feltűnőbb darabokat hordanak és erősen festik magukat. A három ország között a magyarok lehetnének középen, ha nem lenne most épp ez a – számomra abszolút érthetetlen – megavolume őrület. Az osztrák nők nagyon „letisztultak”, minimális, természetes hatású sminket és pillákat viselnek.

Melyik országban van a legnagyobb kereslet a műszempillára?

Magyarországon.

Érdekes… Kapásból Romániára tippeltem volna!

Romániában kicsit később „érnek meg” a dolgok, mint itthon. Most áll úgy, mint a magyar piac 2010-ben.

Idehaza mikor volt a robbanás?

Olyan 2012 és 2013 között. Mostanra pedig rengeteg márka képviselteti magát…

 … és ez vajon hol ér véget?

Őszintén szólva, fogalmam sincs… A magyar mentalitás rém egyszerű: ha valami működik, bevált és pörög, a másik is ugyanezt akarja magának – csak kevesebb pénzért és alacsonyabb színvonalon. Ergo, a nívóval párhuzamosan telítődik a piac a „minőségrombolókkal”. Az Xtreme pilla applikálásának magasabb ára van, nem tagadom. Viszont ez egy magasabb szint. A minőségért pedig az élet bármely területén többet kell fizetni. Tisztában vagyok vele, hogy sokan választanák az Xtreme pilláit, de nem engedhetik meg azt maguknak, ezért döntenek a pénztárcakímélő, de silányabb megoldás mellett. Sajnálom ezt, de nem létezik „humánus kalkuláció”, a piachoz kell igazítani az árakat.

A kuponokkal nem lehet becsalogatni az embereket?

Na, azoknak semmi értelme! Az illető bejön a szalonba, „kihasználja” a kedvezmény adta lehetőséget: párezer forint megspórolásával felrakat egy szép szettet. Amellett, hogy örül a spórolásnak, érzi, látja a különbséget. Elérkezik a töltés ideje és sehol senki. Visszatér a megszokotthoz. A kuponnak nincs igazán jelentősége a szolgáltatóiparban. Az a hétvégi nagybevásárláskor jó, hogy olcsóbban vegyél sajtot meg mosószert …

Rendkívül szókimondó és határozott karakter vagy. Félve kérdezem hát: mire számíthat az a nő, aki Horvat Krisztina előtt áll rendezetlen műpilla-sorral?

Megkérdezem, honnan jött és az Xtreme weboldal szalonkeresőjével azonnal ajánlok neki egy Stylistot. Persze, ez csak vicc… Egy ilyen szituációban igyekszem minél visszafogottabban, és finomabban fogalmazni, de egy biztos: szó nélkül nem hagynám! Hát ki más mondaná meg, ha nem én?!

Mi nők a külsőnket illetően nem igazán bírjuk a kritikát… Még sosem sértődött meg senki?!

Azt gondolom, hogy a visszajelzést önmagában értékelik ilyen esetben. Tudják, hogy jó szándékkal és építő jelleggel fogalmazódtak a szavaim. Eddig még senki sem kergetett meg, akkor talán ügyes voltam!

Ezt olvastad már?

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterLinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?