A kozmetikumok retinol, valamint retinolszármazék tartalmának idei, EU-s rendeletben való korlátozása kapcsán Dr. Mester Ildikó szakgyógyszerész, termékfejlesztővel beszélgettünk a legfontosabb tudnivalókról.
Szerző: MG
Mi a véleményed a kozmetikumokban a retinol/retinolszármazékok koncentrációjának korlátozásáról? Érinti ez a professzionális termékeket vagy csak a drogériákban kaphatóakat?
Dr. Mester Ildikó: A szabályozás célja alapvetően a fogyasztói biztonság növelése, amit szakemberként támogatok, ugyanakkor hiányosságokat is látok benne. A rendelet nem tesz különbséget a szintetikus és a természetes retinolformák között, holott ezek biztonsági és bőrre gyakorolt hatásprofilja jelentősen eltérhet.
Például a szintetikus retinol stabilizálásához gyakran használt BHT (butil-hidroxi-toluol) nemcsak potenciálisan irritáló, de kumulatív mennyiségben a bőrön keresztül is felszívódhat. Egyes formulákban a BHT jelenléte önmagában is megkérdőjelezheti a biztonságosságot, különösen nagyobb retinolkoncentráció mellett.
Ezzel szemben például a természetes eredetű, növényi hatóanyagokkal stabilizált Retilife™ 0,6%-os koncentrációban is kiváló tolerálhatóságot mutatott klinikai vizsgálatokban, irritáció nélkül. Szakmai szempontból indokolt lett volna a differenciálás a rendeletben.
A rendelet minden kozmetikumra vonatkozik, tehát nemcsak a lakossági, hanem a professzionális (kozmetikai, esztétikai orvosi) termékeket is érinti – nincs kivétel. Ez korlátozza a szakemberek mozgásterét is, akik eddig célzottabb, erősebb koncentrációjú kezeléseket tudtak végezni.
Milyen veszélyt jelenthet a retinol?
Dr.M.I.: A retinol – különösen nagyobb dózisban – bőrérzékenységet, hámlást, gyulladást, és hosszabb távon bőrbarrier-károsodást okozhat. Szintetikus formák esetében a mellékhatások gyakrabban jelentkeznek, különösen, ha nem megfelelő hordozóban, ill. módon használják őket.
További kockázatot jelenthet a terhesség alatti alkalmazás – bár a topikális retinol nem mutatott egyértelmű magzatkárosító hatást, az EU elővigyázatossági elv alapján így is korlátozza a használatát.
A stabilizálószerek, mint az említett BHT, külön figyelmet érdemelnek. A BHT potenciálisan endokrin diszruptor, és bizonyos körülmények között felszívódva szisztémás hatásokat is kiválthat. Egyre több szakmai fórum és tanulmány emeli ki ennek problémásságát. Ez különösen aggasztó lehet: nagy dózisú retinolformulák esetén, ahol nagyobb mennyiségű BHT is jelen lehet – napi használat mellett, különösen, ha a terméket nem mossák le (pl. éjszakai szérum), ill. sérült bőrgát vagy hosszú távú használat esetén.
Az engedélyezett koncentrációban még hatékonyan alkalmazható a kozmetikákban? Milyen kezelési típusoknál?
Dr.M.I.: Igen, megfelelő formulázással és célzott terápiában a rendeletben engedélyezett koncentrációk is hatékonyak lehetnek, különösen, ha olyan aktív formát választunk, amely jó felszívódást biztosít. Érdekes, hogy ebben is jobb a természetes retinol.
A 0,3%-os retinol (vagy ekvivalens) koncentráció:
– anti-aging kezeléseknél (ránccsökkentés, kollagénstimuláció);
– pigmentfolt-halványításban;
– akne terápiákban, különösen kombinációs kezelésekben – pl. kémiai hámlasztás után.
Fontos abőr előkészítése, a retinolos kúrák bevezetése fokozatosan, valamint kísérő hatóanyagokkal történő támogatásával. Én kifejezettem szeretem a retinol mellé a nyugtató hatású centellát (őssejtben is, nem csak olajban), a gyulladáscsökkentő allantoint, a bőrpír csökkentő Redyless®-t, a barrier védő kolloidális zabot, vagy a ceramidokban gazdag olajat, ill. az abszolút nagyágyút, az Ectoint.
A rendelet célja a fogyasztói biztonság növelése, amit szakemberként támogatok, ugyanakkor hiányosságokat is látok benne.
Az általad kifejlesztett termékekben milyen koncentrációban található retinol vagy retinolszármazék?
Dr.M.I.: A fejlesztéseinkben jellemzően retinyl palmitate, retinal, vagy az említett természetes retinolforrást alkalmazzuk – utóbbi 0,6% koncentrációban. Ez az érték átszámolva (a 0,6%-os koncentrációban lévő 50% tiszta retinol 0,3% retinolnak felel meg, ami összhangban van a 2023/1545 számú EU-rendelet előírásaival) biztonságos keretek között mozog, különösen professzionális használatra szánt termékek esetén, ahol a kozmetikus kontrollált környezetben alkalmazza.
A természetes eredetű retinol előnye az is, hogy irritációmentes stabilitást kínál BHT nélkül, zöld stabilizáló rendszerrel (tokoferol + rozmaringkivonat). Kifejezetten jól tolerálható, ezért ideális professzionális használatra ill. otthoni alkalmazásra fejlesztett formulákban is.
Mire kell a kozmetikusnak figyelnie, ill. mire figyelmeztetni a vendégeiket a retinoltartalmú termék használatánál?
Dr.M.I.: A kozmetikusnak kiemelt szerepe van a tájékoztatásban és a bőrmonitorozásban. A következőkre érdemes figyelni:
– Fokozatosság: a retinolos terméket érdemes először a kozmetikában elkezdeni, majd hetente 1, majd 2 alkalommal javasolni az otthoni rutinba.
– Kötelező fényvédelem: legalább SPF 30 használata, mivel a retinol fényérzékenyít.
– Ne használják terhesség vagy szoptatás alatt.
– Bőrreakciók figyelése: hámlás, pirosság, viszketés esetén szüneteltetni vagy csökkenteni kell az alkalmazás gyakoriságát.
– Kombinációs tiltások: ne kombinálják más irritáló hatású aktívokkal (pl. erős savak, benzoil-peroxid).
– Otthoni rutin kikérdezése: előfordulhat, hogy a vendég otthon is használ retinolt, akár előző nap is alkalmazta, így a kezelés fokozott reakciókat válthat ki.
Milyen retinoid alternatívák léteznek?
Dr.M.I.: A növényi eredetű retinol-alternatívák egyre nagyobb figyelmet kapnak, mivel kíméletesebbek, ugyanakkor bizonyítottan hatékonyak lehetnek a bőröregedés jeleinek csökkentésében, a pigmentfoltok halványításában és a bőr textúrájának javításában.
– A legismertebb ezek közül a bakuchiol, amely a Psoralea corylifolia nevű növényből származik. Számos tanulmány kimutatta, hogy a bakuchiol retinolhoz hasonló géndinamikát aktivál, miközben nem okoz irritációt vagy fényérzékenységet, így nappal is használható.
– Emellett említést érdemel a bidens pilosa kivonat, amely szintén retinoidszerű hatást fejt ki, valamint
– a moth bean (Vigna aconitifolia) kivonat, amely a sejtfelszíni retinoidreceptorokat aktiválhatja. Ezek a növényi alternatívák különösen ajánlottak érzékeny bőrű, retinolra intoleráns vagy terhes felhasználók, illetve a kozmetikusok számára olyan protokollokhoz, ahol a bőrbarrier megóvása prioritás.