Varga Attila: Azt csinálom, amit szeretek

„Bár néha fárasztó, néha nehéz, néha sok, de szeretem” – hangsúlyozza Varga Attila, az Apollos Bt., azaz az Afrodita márka ügyvezetője, aki most megosztja olvasóinkkal eddigi szakmai életútját az örömeivel és a nehézségeivel egyetemben.

Hogyan kerültél a szépségipar berkeibe?

Még 1992 februárjában kerültem a szépségipari „áramlásba”. A németországi Cosmomed cég akkor nyitott Magyarországon képviseletet, amelynek az ügyvezetője egy horvát hölgy volt. Ő keresett maga mellé egy helyettest, tolmácsot, ügyintézőt, mindenest, vagy ahogyan szoktam mondani „titkárt, ill. titkárnőt”. Mivel jól beszéltem a nyelvet és talán meglátta bennem a tehetséget, alkalmazott. De az is igaz, hogy a volt feleségem kozmetikusként dolgozott és így volt némi rálátásom, tudásom a kozmetikával, kozmetikai iparral kapcsolatban. A munka tetszett, főleg a kereskedelmi és marketing része. Tetszett, hogy a nulláról indulva tudtam részt venni egy cég elindításában. Ott tanultam meg, hogyan kell egy céget működtetni. Még abban az évben, 1992 októberében megalapítottuk a ma is működő Apollos Bt-t. Igaz, egy kicsit más tevékenységre. Egy, azaz egyféle testmasszírozót forgalmaztunk. Aztán 1995-ben a Cosmomed Kft kivonult a piacról. Maradt a teljesen önálló vállalkozás. Ebben az évben kezdtük el a volt feleségemmel a Szlovén Kozmetika Afrodita termékek magyarországi forgalmazását. Volt már tapasztalatunk, piaci ismeretünk, így nagy lelkesedéssel vetettük bele magunkat a munkába. Alaposan meg is szenvedtünk a sikerekért, egy ismeretlen márkát próbáltunk bevezetni, ráadásul egy volt Jugoszláv tagköztársaságból, akikről abban az időben – 10-ből 8-an – azt sem tudták, hogy léteznek. Igazából 2000 után kezdtünk ismertekké válni szakmai berkekben. Azóta pedig eljutottunk oda, ahol ma is tartunk, hogy a szakma ismeri a nevünket. Nem mi lettünk és vagyunk a legnagyobb magyarországi professzionális kozmetikai cég, de pont ez az, ami arra sarkall, hogy folyamatosan tanuljak, dolgozzak, figyeljek, igyekezzek és a tisztesség határain belül maradva, küzdjek meg a versenytársaimmal az ügyfelek kegyeiért. Én abban hiszek, hogy a tisztességes munka, az ügyfelekhez, munkatársakhoz és alapvetően az emberekhez való hozzáállás előbb-utóbb megtérül.

Férfiként hogyan sikerült beilleszkedned ebbe az alapvetően nőies szakmába?

Eredetileg egy fiús szakmát tanultam: elektrotechnikát. Aztán rájöttem, hogy a kereskedelem jobban érdekel. A kozmetikai piac pedig még inkább. Úgy kezeltem ezt a helyzetet, hogy nem én vagyok az első, de nem is az utolsó férfi ebben a szakmában. Valamiért a sors nekem ezt adta, amit a mai napig örömmel végzek. Soha nem éreztem magam kellemetlenül benne. Bár egyszer volt egy nagyon furcsa esetem. Még a Cosmomed gépeket forgalmaztuk, amikor az egyik potenciális ügyfelünk szerette volna saját magán letesztelni az izomstimulációs fogyasztógép hatékonyságát. Mondtam, hogy nincs akadálya, de a bemutató/oktató kozmetikusunk éppen külföldön van egy hétig. Semmi gond – mondta. Eddig is maga mutatta be nekem a gép elvi működését, így gondolom a gyakorlatban is be tudja mutatni. Kissé zavartan, de igent mondtam (lévén, hogy tudtam). Elkezdtem összerakni a gépet. Majd amikor a kezelőágy felé fordultam, a hölgy már anyaszült meztelenül feküdt az ágyon, és csak annyit mondott: csinálhatja! Ahogy mondani szokták: se köpni, se nyelni nem tudtam.

Mennyiben változott meg a hazai szépségipar, amióta benne dolgozol?

Szerintem 20-25 évvel ezelőtt sem volt könnyű meg- és fennmaradni, de én mégis a 90-es éveket tekintem a hőskornak. Akkoriban talán egyszerűbb volt minden, és elégedettebb volt mindenki, pl. egy liposzómás terméket évekig lehetett megelégedettséggel forgalmazni, míg ma szinte havonta várnak tőlünk új termékeket, kezeléseket – 2-3 éves termék ma már elavultnak számít. Emiatt sokszor nem irigylem a fejlesztő laborosokat. Ez a mai fogyasztói társadalom vívmánya, amit nem tartok jónak, de elfogadom, hogy most így van. Aztán itt vannak a különböző trendek, amiket egy-egy cég elindít, majd megjelennek az „önjelölt” szakértők (én nevezem így őket), akik aztán blogokban, videókban megmondják a „tutit” egy-egy termékről, kezelésről, hatóanyagról, összetevőről. Lehet, hogy sokan meg fognak kövezni, de úgy hiszem, hogy a „natúr” kontra „nem natúr” kérdés is egy ilyen felfújt lufi és sokszor szélsőséges gondolkodást és megnyilvánulást szül, megalapozott tények nélkül. Mert szerintem minden gyártó arra törekszik, hogy a lehető legjobb, leghatékonyabb terméket állítsa elő a szigorú szabályozásoknak megfelelően, tiltott alapanyagokat nem alkalmazva. Ha pl. egy kézkrém tartalmaz valamennyi szilikont, attól az még bőven lehet jó és hatásos, káros mellékhatások nélkül. Attól, hogy kimondják valamiről, hogy pl. napi 1 litert fogyasztva káros lehet, 100 ml-t még lehet belőle fogyasztani. Ha majd a tudomány pillanatnyi állapota kimutatja, hogy már a 100 ml is veszélyes, akkor be fogják tiltani, de addig szerintem felesleges rémisztgetni.

VARGA ATTILA
Csillagjegye: mérleg
Kedvenc étele: Szegedi halászlé
Kedvenc könyve: Jose Rodrigues
dos Santos: Isteni Formula
Kedvenc zenéje: ZZ Top, AC-DC,
GUNS N’ ROSES
Kedvenc filmje: Sci-Fi filmek, amelyek
valósághűnek tűnnek, pl. Ridley Scott –
Mars mentőexpedíció

Véleményed szerint ma mit kell nyújtania egy ideális szépségszalonnak, kozmetikusnak?

A trendek jönnek, mennek. Ahogyan a kozmetikusok elvárják tőlünk a folyamatos megújulást, úgy nekik is követniük kell azt. A kozmetika intim dolog. Ezt az intim szférát kell, hogy megteremtsék a vendégek részére. Úgy érzem, hogy itt még sok a hiányosság és lemaradás. Adott pl. egy 50 m² üzlet: 35-40 m² a fodrászat és max. 10 m² a kozmetika, függönnyel, paravánnal leválasztva. Szűkös, zajos, sokszor fény nélküli. Hogy tud ott a vendég pihenni, kikapcsolódni, feltöltődni? Ma a kezelések hatékonysága mellett ez az egyik legfontosabb dolog, amit biztosítani kell számukra. És persze a tisztaság. Amire sokan nem gondolnak, hogy a mosdó állapota mindent elmond egy szalonról és a kozmetikusról is.

Milyen kozmetikai szerek találhatóak a fürdőszobádban? Van-e kedvenc kozmetikai kezelésed?

Tusfürdő, folyékony szappan, szérum borotválkozás utánra és mostanában már egy-egy anti-aging jellegű krém is… És persze a párom dolgai, amelyek minimum háromszor annyit tesznek ki, mint az enyémek. Természetesen ezek 80%-a Afrodita. A maradék 20% az, amit „tesztelünk”.

A fiaid követni fognak a pályán?

Ez még a jövő titka. Jelenleg mind a kettő a saját útját járja. Norbert (29 éves) a saját vállalkozását viszi és az informatika világában tevékenykedik. Edvárd (22 éves) pedig a pénzügyi és befektetési szektorban bontogatja a szárnyait. Remélem, ha eljön az idő, akkor valamelyikük (vagy mindketten) át fogja venni a stafétabotot – mert hát jó érzés lenne rájuk hagyni valami értéket.

Mivel töltöd a szabadidődet, sport, hobbi?

Igyekszem egészségesen és fitten tartani magam. Hetente 3-4 testmozgásom/edzésem van. Torna, foci, kondi … ütemezésben. Azon kívül szeretek utazni, túrázni. Imádom a történelmi látványosságokat.

Mire vagy büszke különösebben?
Többek között arra, hogy amikor a Vajdaságból, a háború elől ’91.dec.8-án, 24 évesen Budapestre költöztünk a családommal, majdnem egy hónapig az utcán éltem és munkát kerestem (a feleségem és a fiam még haza tudott menni, de én már nem). Nem volt pénzünk és tartalékunk sem. De akkor is biztos voltam benne, hogy meg fogom/fogjuk csinálni! Egy évig nagyon keserves volt az élet, de soha nem adtuk fel. Volt, hogy csak 50 Ft volt a pénztárcánkban, de az optimizmusunk a mindig megmaradt. Bár néhány éve elváltunk, mégis büszke vagyok arra, hogy amit elértünk azt a volt feleségemmel ketten, kétkezi munkával értük el. Arra is büszke vagyok, hogy kereken 50 évesen, a mostani párommal, Adriennel, közösen építjük a jövőnket és még komoly terveink vannak! És természetesen a kollégáimra is, akik évek óta, jóban és rosszban, kitartanak mellettem és a cég mellett.

Ha bianco utazást nyernél, hová mennél?

Sok hely van, amit még látni szeretnék. Niagara, Grand Kanyon, Yellowstone nemzeti park, Himalája – no nem megmászni…

Kedvenc zenéd, könyved, filmed?

A könyvet emelném ki. José Rodrigues dos Santos, Portugál írótól az „Isteni Formula”. A regény egy kitalált cselekmény köré épül, de kizárólag tudományosan alátámasztott tényeken alapul. Azt kutatja, hogy vajon Isten létezik vagy sem, és ha igen, akkor milyen formában.

Hogyan jellemeznéd önmagad?

Tipikus mérleg vagyok. Egy-egy dolgon sokat tudok „mérlegelni”, de ha valamit eldöntöttem, akkor azt, ha törik, ha szakad, igyekszem végig csinálni. Nehezen viselem az igazságtalanságot és inkorrekt viselkedést. Édesapámtól tanultam, aki mindig azt mondta, hogy: „fiam, ha valamibe belekezdesz, akkor azt csináld is végig, mert félúton nincs kiszállás! Ha elvállalsz valamit, akkor is csináld végig, ha végül te jössz ki belőle rosszabbul. Pénzed talán kevesebb lesz, de a becsületed megmarad!”

Ha bármit kívánhatnál, mi lenne az?

Egy aranyhalat – további 3 kívánságért. Komolyra fordítva, az igazság az, hogy nagy dolgokat mindig lehetne kérni, de ahol most tartok azt is bőven tudom értékelni. Amire meg szükségem lesz, azt majd megteremtem magamnak. De ha mégis kérni kell valamit, akkor az legyen az egészség ahhoz, hogy meg tudjam valósítani azokat a dolgokat, amiket elterveztem.

Üzleti, szakmai filozófiád? Mit jelent a hivatásod?

Azt csinálom, amit szeretek. Néha fárasztó, néha nehéz, néha sok, de szeretem.

Nem vagyok egy „multi” beállítottságú ember, ezért a céget sem úgy vezetem. Ennél fogva olyan embereket igyekszem magam köré találni, akik hasonló módon gondolkodnak, mint én. Sokszor családias, baráti a hangulat a cégen belül (ez nem mindig vezet jóra). Bár minél többen lettünk, annál nehezebb volt ezt megtartani. Azt várom el, hogy mindenki tegye a dolgát úgy, ahogyan az meg van beszélve.

Mi az a három dolog, ami a legfontosabb az életedben?

Család, munka, egészség. Úgy hiszem, hogy akinél ez a három dolog rendben van, annak tökéletes élete van. Arra törekszem, hogy ez a három pont egyensúlyban legyen. Valamelyik mindig elmozdul az egyensúlyi helyzetből – akár jó, akár rossz irányba –, de a célom az, hogy visszategyem a helyére.

Milyen újdonsággal készültök az őszi Beauty szakkiállításra?

Tervben van, hogy új termékekkel is megjelenünk, de az, hogy mivel, azt most még nem árulom el… Már csak azért sem, mert egy új termék bevezetése sok időt vesz igénybe. Kutatások, rengeteg teszt-termék előállítása, a végtermék tesztelése, a dizájn tervezése stb., és bármikor becsúszhat egy váratlan esemény, ami eltolja a piaci megjelenést. Bízzunk benne, hogy nem lesz ilyen malőr, és meglepetés gyanánt ki tudjuk állítani majd az újításainkat.