Az idő mindig nagy szerepet játszott a munkám során. Szakmánk elengedetlen tényezője – természetesen egy a sok közül – a pontosság. Korábban az egészségügyben dolgoztam, ahol szintén rendkívül fontos szempont volt. Kozmetikusként magunkkal szemben támasztott követelmény, de a vendégek felé megadott tisztelet jele is. De mi van akkor, ha ezt mi nem kapjuk meg és például nem jön el a vendég a megbeszélt időpontra?
Szerző: Kozmér Beáta, kozmetikus, szakoktató
Közel 27 éve kozmetikusként, illetve szakoktatóként dolgozom. Mindig is úgy próbáltam a diákjaimat tanítani, hogy aki jó kozmetikus szeretne lenni, annak szívvel-lélekkel kell ezt a szakmát végeznie, és olyan vendégeket vonzanak majd be, amilyenek ők maguk lesznek. Egy kozmetikus legfontosabb erényei egyebek mellett a pontosság és az alázat.
Egyre többen késnek vagy el sem jönnek
Az utóbbi időben nagyon sokszor találkozom a meg nem érkező vagy a későn érkező vendég jelenséggel. Sokat gondolkodtam, hogy mi erre a megoldás, van-e egyáltalán rá? Hogy lehet ezt a problémát orvosolni?
Az egyik oldalon ott a kozmetikus, aki ebből a munkából él, fizeti a bérletet és még sorolhatnám, hogy milyen kötelezettségei vannak. A másik oldalon pedig ott a vendég, akiről nem tudatjuk, hogy mi az oka a késésnek, rosszabb esetben, hogy meg sem érkezik a lefoglalt időpontra. Meglátásom szerint ez a rohanó világnak köszönhető, és főleg a kommunikáció hiányának, elhanyagolásának. A mobiltelefonoknak van jó oldala, de sok rossz is. Például könnyen elérhetőek vagyunk: ismerős, amikor a vendég este 11-kor kér időpontot, aztán reggel jelzi, hogy orvoshoz van időpontja, tehát nem jön. Nyilván pontosan tudjuk, hogy egyik orvos sem ad egyik napról a másikra időpontot. De ebben az esetben legalább jelezte, hogy nem jön el.
Tippek
Néhány jótanácsot szeretnék megosztani, ami lehet hasznos lehet számotokra.
- Ahhoz, hogy a szalonotok sikeresen működjön, a vendéggel mindig ismertessétek a házirendet, pl. hogyan és mikor kérjen időpontot, ha nem tud eljönni, mit csináljon stb.
- Második pontként említeném a kommunikáció fontosságát. Hangsúlyozni kell, hogy ha nem tud eljönni az időpontra, azt időben jelezze. Magyarázzuk el, miért fontos, hogy tudjunk róla: előre adjuk az időpontokat, pontos beosztás szerint dolgozunk, és ha valaki kiesik, adott esetben még időben tudunk szólni másnak, így nem vész kárba az az idő sem.
- Nem árt néha megköszönni a vendégnek a pontosságot, és mi se várakoztassuk meg a vendéget. Gyakorlatom során mindig kb. 20 perccel előbb érkezem a szalonba, hogy elegendő időm legyen a vendég fogadására. Soha ne rövidítsük le az időt, ami a kezeléshez szükséges!
További ötletek
- Készítsünk húségkártyát
- Küldjünk a vendégnek a nap elején egy értesítőt sms, messenger vagy egyéb formában
- Manapság divatba jött az előre foglalás és fizetés is, gondolom ezt annak érdekében vezetik be egyes szalonokban, hogy a vendég biztosan megérkezzen. Elgondolkodtató, mert bár a nagyobb városokban biztosan beválik a dolog, de a kissebb településen nem biztos, hogy sikert arat.
- Kísérjük figyelemmel azokat a vendégeket, akik rendszeresen késnek. Gyakorlatom során mindig adtam esélyt mindenkinek. De azokat, akik rendszeresen késnek utolsónak írtam be.
Nagyon sok tapasztalat szükséges ahhoz, hogy kialakítsuk azt a vendégkört, aki rendszeresen, pontosan és szeretettel érkezik hozzánk. Azt is mondhatnám, hogy ez amolyan kölcsönös szimpátián alapuló, oda-vissza játék.
Egy a titka: az elméleti és gyakorlati szakma tudát együtt. Maradjunk meg a kozmetikus hatáskörében! Alakítsuk ki űgy a vendégkörünket, hogy figyelembe vesszük azt, hogy minden egyes vendég külön egyéniség. Ne csak kezeljük őket, de hasznos tanácsokkal is lássuk el! Munkánk során professzionális termékeket használjunk, miközben az otthoni ápolásra is ajánljunk termékeket, hiszen a tanácsadás része a sikeres munkánknak. Amennyiben a fentiek szerint próbálunk dolgozni, kialakítunk a vendéggel egy kölcsönös bizalmat, amely munkánk sikerességét eredményezi. Minden fejben dől el, csak rajtunk múlik, milyen ügyesek leszünk, hogyan használjuk a szakmai ismereteinket.