Készülj fel időben az e-nyugtára való átállásra!

Szerző: MG

Online szakmai körökben ellentmondásos információk keringenek a küszöbön álló e-nyugta bevezetéséről. Hogy mi az igazság? Erről kérdeztük Dr. Angyalné Varga Krisztina szakközgazdász, regisztrált mérlegképes könyvelő, gazdasági tanácsadót.

Az e-nyugta egy elektronikus formában kibocsátott nyugta, amely a hagyományos papíralapú nyugtát váltja fel. Az e-nyugtákat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) által kezelt nyugtatár rendszerében tárolják, és a vásárlók egy speciális vevői alkalmazáson keresztül férhetnek hozzájuk.
– Nyugtakibocsátás: Az eladó az értékesítés során e-nyugtát állít ki egy erre alkalmas elektronikus pénztárgéppel (ePG).
– Nyugtatár: Az e-nyugta automatikusan bekerül a NAV által üzemeltetett nyugtatárba, ahol biztonságosan tárolják.
– Vevői hozzáférés: A vásárlók egy vevői alkalmazáson keresztül érhetik el és tekinthetik meg az e-nyugtáikat. Papíralapú nyugtát csak akkor kapnak, ha azt kifejezetten kérik.

Az e-nyugta rendszer bevezetésének határideje – jelen jogállás szerint – 2025. július 1.

Fontos odafigyelni a határidők betartására és időben megkezdeni a felkészülést. Emellett figyeljünk a jogszabályi megfelelésre is. Vagyis követni kell az e-nyugtára vonatkozó jogszabályi előírásokat, beleértve a kötelező adattartalmat és az adatszolgáltatási kötelezettségeket.
És vegyük figyelembe az adatbiztonságot is, azaz biztosítani kell a vevői adatok védelmét és az adatkezelési szabályok betartását.
Az e-nyugta rendszer bevezetése jelentős lépés a digitális adózás és az adminisztráció egyszerűsítése felé. A vállalkozások számára fontos, hogy időben felkészüljenek a változásokra, biztosítva ezzel a zökkenőmentes átállást, és a jogszabályoknak való megfelelést.

A szakértő még hozzátette, hogy mindenki tájékozódhat a NAV által közzétett pdf-anyagból.