A fenti cím elolvasása után alaposan el kell gondolkodni, hogy vajon miért is foglalkozunk ezzel a jelenséggel a szépségiparban. Gyakorlatom során számos újdonsággal találkoztam, nagyon gyakran beszélgetek volt diákokkal, kolléganőkkel, megvitatjuk az oktatás terén előforduló problémákat. Az utóbbi időben sok kolléganőt foglakoztat az a kérdés, hogy vajon hova érdemes menni képzésre, vajon a képzés ára majd azt nyújtja-e, amit elvárunk az oktatástól?
Szerző: Kozmér Beáta, kozmetikus, szakoktató
Szomorú tényként könyvelhetjük el, hogy három – négy évre visszamenőleg nagyon sok, magát oktatónak kinevező kolléganővel találkozunk többek között a szépségiparban is. Hangsúlyozom, ez nem csak az én véleményem, hanem a workshopok alkalmával mindig felvetődik e probléma orvoslása. Sokat gondolkodtam azon, hogy ez miképp lehetséges? Ebben a materiális és felgyorsult világban, ahol elenyész a fizikai kommunikáció fogalma, ahol minden virtuálisan történik, némely kolléganő illetve kozmetikus a gyors pénzszerzés érdekében ezt a megoldást választja. A kérdésre megpróbálom kissé szétboncolni ezt a témát.
Az egyik oldalon áll a tudásra szomjas szépségipari dolgozó, a másik oldalon pedig az oktató, vagy régebbi megnevezés alapján ,, mester”.
Kezdeném a mesterrel, mivel ő az a személy, aki egy mesterséget vagy tudományágat olyan szinten ismer, hogy azt képes másokkal is megismertetni. Nyilvánvaló, hogy felnőttképzésről van szó, ezért nemcsak oktatni kell, hanem fontos, hogy jelentős szerepet játsszon a felnőtt tanuló személyiségfejlesztésében, illetve a motivációt befolyásoló légkör kialakításában is.
A felnőttoktató fontosabb kompetenciái:
Elsősorban az oktató hiteles magatartását említeném. Nyíltan kell vállalnia az érzéseket, amelyek a felszínre kerülnek. Soha ne keletkezzen akadály diák illetve oktató között.
Következő fontos tulajdonság az oktató elfogadó hozzáállása a diák iránt, így képes elérni, hogy a diák azonosuljon a benne megjelenő érzésekkel. Ennek eredménye, hogy amikor az oktató feltétel nélkül elfogadja a rábízott diákot, annál pozitívabb lesz a személyiségfejlődése.
Az empátia, illetve beleélés fontos képesség egy oktató számára. A megértés nyomán kialakult pozitív légkör biztosítéka a fejlesztés megindulására, megvalósulására.
Kiemelném még a személyiségközpontúság fontosságát, ami a felnőttképzésben elengedhetetlen. Egy felnőtt célja az oktatás terén a tanulás, ezért azt várja a képzéstől, hogy a megszerzett ismeretek a napi gyakorlatba illeszthetőek legyenek, és azt folyamatosan tudja kamatoztatni.
A tanulók felé vetett bizalom fontos tényező a felnőttekkel foglalkozó személy számára, amelynek szintén kölcsönösnek kell lennie.
Tapasztalatom a sokéves oktatás terén azt mutatja, hogy a tanulók saját ritmusát veszem figyelembe, a tanuló legyen képes feldolgozni, sajátjává tenni, alkalmazásképessé változtatni a megszerzett ismereteket.
A megfelelő képzettség mellett a fenti kiemelt fogalmak mellett – ha magadra ismersz -, akkor betöltheted az oktató, azaz mester szerepét. Ne feledd, hogy a felnőttképzés hatékonysága nagyban függ a kölcsönös tisztelettől. Fontos szerepet tölt be a bizalom, őszinteség, megbecsülés. Az oktató viselkedése, magatartása visszatükröződik, példaként hat a hallgatókra, ami fontos tényezője a személyiségfejlesztésnek.
Késik a vendéged vagy meg sem érkezik? Mit tehetsz ebben az esetben?
A tanuló szemszögéből…
Nézzük a másik oldalt, a tanulót, aki tudásra éhes, szeretne újat vinni a vállalkozásába, az oktató egyfajta serkentője legyen a személyiségének. A felvázolt kompetenciák az oktató – képző munkában nagyon fontosak. Egy felnőtt tudatosan választja meg számára a szükséges képzést és joggal várja el, hogy az a törekvéseit szolgálja a szakma területén. Az oktatás illetve a képzés sikeres befejeztével kapjon egy bizonylatot a tudás elsajátításáról OKLEVÉL formájában.
Milyen egy hivatalos oklevél?
Egy hivatalosan bejegyzett oktató, oktatóközpont vagy vállalkozás esetén mit is tartalmaz egy oklevél? Az oktató nevét, címét, oktatói cégnevét, a képzés megnevezését, az óraszámot, a tanuló adatait, emellett vagy az oklevélnek egy azonosító száma, rajta kell lennie az oktató nevének és aláírásának, az oktatás helyének, dátumának és a bélyegzőnek.
Kedves Kolléganők! Ezzel az írásommal segíteni szeretnék Nektek, Önöknek, hogy a legmegfelelőbb oktatókat találjátok meg! Olyan oktatók, mesterek tapasztalatait sajátítsátok el, akik már – népiesen fejezem ki magam – „megették a kenyerük javát”.
A további sikeres munkátokhoz sok sikert és persze sok elégedett vendéget kívánok!