Az árfeltüntetés új szabályai

Az Európai Unió az elmúlt években célul tűzte ki a fogyasztók jogainak megerősítését. Ennek eredményeként döntött a fogyasztók számára kínált termékek árának feltüntetését szabályzó uniós irányelv módosításáról. Vajon ez érinti a szépségipari szolgáltatókat?

Szerző: Angyal Krisztina szakközgazdász, regisztrált mérlegképes könyvelő, gazdasági tanácsadó

A 2022. május 28-ától alkalmazandó EU-s előírások egyértelműsítik, hogyan jelezhetik a kereskedők – illetve azok a szolgáltatók, akiknél termékértékesítés is történik – a leértékelések mértékét a honlapjukon, a hirdetéseiken, a katalógusokban, az üzletben vagy a polcokon.

A Fogyasztóvédelmi Hatóság adatai szerint 2019. évben 39 százaléknál, míg tavaly az üzletek 34 százalékánál akadtak gondok az árak feltüntetésével.

Éppen ezért fontos, hogy a vállalkozások ismerjék és helyesen alkalmazzák a jelenlegi és a jövőre hatályba lépő szabályokat. Nézzük, milyen új szabályokkal kell tisztában lennünk!

Legyen egyértelmű és könnyen azonosítható!

1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről eddig is előírta, hogy az eladási árat, az egységárat, valamint szolgáltatás díját egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan kell feltüntetni. Ez röviden megfogalmazva annyit jelent, hogy fel kell tüntetni az eredeti eladási árat, a kedvezmény mértékét, valamint a végső (már kedvezménnyel csökkentett) árat.

A „korábbi ár”
4/2009. (I. 30.) NFGM-SZMM együttes rendelet a termékek eladási ára és egységára, továbbá a szolgáltatások díja feltüntetésének részletes szabályairól, egyértelművé teszi az árfeltüntetést.
■ 2/A. § (1) Az árcsökkentés bejelentése esetében meg kell jelölni a korábbi, a vállalkozás által az árcsökkentést megelőzően, meghatározott ideig alkalmazott árat.
■ (2) A korábbi ár a vállalkozás által az árcsökkentés alkalmazását megelőző harminc nap legalacsonyabb árát jelenti.
Tehát, ha egy kereskedelmi tevékenységet is végző szolgáltató – például egy termékértékesítést is folytató kozmetikus – akciót hirdet, akkor köteles megjelölni az árcédulákon a termék korábbi, azaz az akciót megelőző, meghatározott ideig alkalmazott árat is.

Ökölszabály: 30 nap
Itt kell nagyon figyelni a napokra: A főszabály szerint a „korábbi ár” a terméknek a leértékelés meghirdetését megelőző, legalább harminc napos időszakban alkalmazott legalacsonyabb ára.

Számoljunk!
– Ha az egyik termékünkre szeretnénk 50 %-os kedvezményt adni, akkor meg kell néznünk, hogy az akciónk kezdetét megelőző 30 napban az adott terméknek mennyi volt a legalacsonyabb ára.
– Tételezzük fel, hogy az akciót megelőző 30 napban a termék legalacsonyabb ára 10 000 Ft volt, akkor az 50 %-os kedvezmény kiszámításához használt korábbi ár 10 000 Ft lesz – még annak ellenére is, ha az akció előtt a termék például 16 000 Ft volt.
– Ebben az esetben mikor használhatjuk a magasabb, azaz a példánkban szereplő 16 000 Ft-os árat? Akkor, ha az akciónk közötti árváltozások között 30 nap eltelt.
Röviden: az akció előtt, meg kell nézni az utolsó 30 nap árait, majd közülük a legalacsonyabbnál érvényesíthetjük az akciós százalékot.
– Azaz mennyi lesz az 50 %-os árkedvezmény a fenti példánál maradva? Eláruljuk: 5 000 Ft.

Amikor hibádzik a 30 nap

Mi a teendő akkor, ha az akciós terméket még nem forgalmazzuk 30 napja?
2/A. § (5) Ha a termék harminc napnál rövidebb ideje van forgalomban, akkor a (2) bekezdésben meghatározott időtartamhoz képest, a korábbi ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző tizenöt nap.
Magyarul: ha a termék 30 napnál rövidebb ideje van forgalomban, akkor a korábbi ár a leértékelés meghirdetését megelőző, legalább tizenöt napos időszakban alkalmazott legalacsonyabb ár.

A folyamatos árcsökkentés esete

Mi a helyzet, ha az árcsökkenés folyamatos?
2/A. § (3) Ha az árcsökkentés mértéke fokozatosan növekszik, akkor a korábbi ár az árcsökkentés első alkalmazása előtti, az árcsökkentés nélküli ár.
Tehát: abban az esetben, ha az árcsökkentés mértéke folyamatosan növekszik, akkor a korábbi ár az árcsökkentés első alkalmazása előtti, azaz az árcsökkentés nélküli ár (pl. ha az eredeti ár 10 000 Ft volt, majd ezt követően 10, majd 20 és végül 30% kedvezményes ár volt harminc napon belül, akkor a korábbi ár a 10 000 Ft).

Az új szabályozás célja

Mi ennek az új a fogyasztóknak kedvező szabályozásnak a célja?
Az árakkal és az akciókkal való „trükközés” megakadályozása. A 30 napos referencia-időszaknak az a célja, hogy meggátolja a kereskedőket abban, hogy az árakkal „manipuláljanak”, és hamis árcsökkentéseket mutassanak be, például rövid időre emeljék az árat annak érdekében, hogy ezt követően jelentősen csökkenthessék azt.

Kire vonatkozik a szabályozás?
Az új szabályok azokra vonatkoznak, akik a fogyasztóval ténylegesen szerződést kötnek, azaz az áruk eladóira. Tehát a termékértékesítő kozmetikusokra (is).

Webshopok árfeltüntetése

Mi a helyzet a webshopokkal? Nincs jó hírem, mert ha az eladó – például a termékértékesítő kozmetikus – webshopon keresztül közvetlenül értékesít, akkor a szabályok őrá is vonatkoznak.
A rendelet szabályai nem alkalmazandók az olyan webshopok esetében, amelyek közvetítőként működnek, tehát
■ „csak” lehetővé teszik a kereskedők számára a termékeik értékesítését a webshop felületükön,
■ vagy amelyek csupán összesítik és megjelenítik a más eladók által megadott árakra vonatkozó információkat (ár-összehasonlító platformok).
Ezekre a közvetítőkre továbbra is vonatkoznak a közvetítők felelősségére és a szakmai gondosságra vonatkozó általános szabályok.

Összefoglalva: azok a webshop üzemeltetők, akik más kereskedők nevében értékesítenek, nem tartoznak az új szabályozás hatálya alá.