Retinol, hatóanyag-csoda vagy veszélyforrás?

Idén két, Európai Uniós rendelet is hatályba lép, amely korlátozza a retinol, a retinil-acetát és a retinil-palmitát tartalmat a kozmetikai készítményekben. Halmos Judit vegyészmérnök szaktanárral, a szakmai körökben népszerű Kozmetikai anyagismeret c. könyv szerzőjével beszélgettünk erről a korábban forradalminak kikiáltott hatóanyagról.

Szerző: MG

Az Európai Bizottság Tudományos Bizottsága (SCCS) 2022 októberében közzétette az A-vitamin (retinol, retinil-acetát, retinil-palmitát) kozmetikai termékekben való biztonságosságáról szóló véleményét, amelyben megállapította, hogy az A-vitamin kozmetikai termékekben való használata potenciálisan kockázatot jelent az emberi egészségre, ha annak koncentrációja meghalad egy bizonyos szintet. A retinol kozmetikai termékekben biztonságosan alkalmazható a következő koncentrációkban:
– Testápolókban: maximum 0,05% retinol egyenérték (RE)
– Egyéb, lemosás nélküli és lemosható termékekben: maximum 0,3% RE.

A 2024/996/EU rendelet a következő időpontokban lép életbe az Európai Unióban:
– 2025. február 1.: Ettől a dátumtól kezdve nem hozhatók forgalomba új kozmetikai termékek, amelyek nem felelnek meg a rendelet előírásainak.
– 2025. november 1.: Ettől kezdve nem lehetnek forgalomban olyan kozmetikai termékek, amelyek nem felelnek meg a rendelet előírásainak.

Véleményed szerint mi a baj a retinollal és a retinolszármazékokkal?
Halmos Judit:
Szerintem semmi baj nincs velük, mindössze arról van szó, hogy az egyre elterjedtebb étrendkiegészítők alkalmazása miatt lehetséges bizonyos vitaminok esetében (ilyenek a zsírban oldódóak) a túladagolás, melynek egy bizonyos mértéken felül az A-vitamin esetében is kellemetlen következményei lehetnek. Hányinger, hányás, szédülés, homályos látás, fáradtság, gyengeség, bőrelváltozások, hajhullás, ízületi fájdalmak és májkárosodás jelentkezhet túladagoláskor. Mivel az emberek nagy része szed valamilyen étrendkiegészítőt, és eközben sokszor arról sincs fogalma, mit, miért, mennyit és mi van benne, gondolom, elővigyázatosságból korlátozzák – többek között – az A-vitamin származékok kozmetikai alkalmazását.

A retinol és a retinolszármazékok potenciálisan egyformán veszélyesek?
H.J.:
Feltételezem igen, mivel mindegyik ugyanannak a vitaminnak valamilyen változata, származéka, így a szervezet számára A-vitaminként hat.

Az engedélyezett dózisban hatékonyan alkalmazható a szalonokban is vagy csak az otthonápolásnál?
H.J.:
Valószínűleg a professzionális gyártók majd találnak olyan hordozórendszereket és/vagy hatásfokozókat, kiegészítő hatóanyagokat, amelyek segítségével a hatás elegendő lesz így is.

A retinol, a retinil-acetát és a retinil-palmitát tartalmú a kozmetikai készítmények csomagolásán fel kell tüntetni: Tartalmaz A-vitamint. Vegye figyelembe napi bevitelét a használat előtt

A professzionális készítményekben milyen dózisban szokták alkalmazni?
H.J.:
Szérumokban pl. eddig általában 0,5-1%-ban szokták alkalmazni, de eddig is kikötés volt például, hogy terhesség, szoptatás alatt, illetve akne elleni gyógyszerek szedésekor tilos az alkalmazásuk.

A rendelet egyik oka többek között az A-vitamintartalmú étrendkiegészítők gyakori használata. Azaz összeadódik az élelmiszerekben lévő, valamint a bőrre kent retinol és származékainak A-vitamin-tartalma?
H.J.: Kozmetikusként muszáj feltételezni, hogy a bőrbe juttatott hatóanyagok bejutnak a szervezetbe, hiszen ha ezt nem hinnénk, minek dolgozni? (mosolyog – a szerk.)  Persze a tudományos eredmények is ezt igazolják.

A hatóanyagokról bővebben olvashatsz Halmos Judit Kozmetikai anyagismeret könyvében!