Alipikus bőrtípusok és kezelésük

A bőrtípusok az elmúlt évtizedek során nagyon megváltoztak – Ezért szükséges újra megvizsgálni azokat. Sorozatunkban hónapról-hónapra egy-egy bőrtípust veszünk górcső alá és jellemezzük.

 

A változást a megváltozott életkörülmények, táplálékok és azok adalékanyagai, az életvitel, valamint a tudatos, illetve a „félig hozzáértő”, otthoni „sufni-tuning” bőrápolási szokások következményeként az alap bőrtípusokat már nem lehet olyan mereven értelmezni. A kozmetikai piac hirdetései („fekete maszk”, ami kiszedi a „mitesszereket”, és „összehúzza” a pórusakt, stb.), az egyre szélesebb körben elterjedő „csináld magad mozgalom” nagy feladat elé állítja a kozmetikusokat. Egyre nehezebb, hogy a vendégek szemében hiteles és hozzáértő szakemberként ismerjenek el bennünket.

Véleményünk szerint már nem lehet a pár évtizeddel ezelőtti, „klasszikus” bőrtípusokhoz ragaszkodni. Természetesen szükséges külön-külön is átbeszélni az „alap bőrtípusokat”, de tapasztalataink alapján azok igen ritkán fordulnak elő önállóan. Fontos az alap bőrtípusok mellett a leggyakrabban megjelenő rendellenességekről is beszélni, hisz a kezelés céljánál, alapelveinél a bőrtípushoz társuló rendellenességek határozzák meg a kezelés lépéseinek sorrendjét és az alkalmazandó hatóanyagokat, eljárásokat.
Ebben a cikkben az alipikus bőrtípusokat tárgyaljuk, azok legfontosabb jellemzőit, majd zárásként végig vesszük a kezelés menetének egyik lehetséges változatát.
Az alap bőrtípusok

–          szeborreás bőrtípusok

–          alipikus bőrtípusok

–          dehidratált bőrtípusok (legtöbbször kombinált bőrnél társul egy másik alap-bőrtípushoz, kivéve a felszíni vízhiányt, mert az minden más alap bőrtípushoz társulhat)

A leggyakoribb bőrtípusokhoz társuló rendellenességek

■ Keringési rendellenességek:

o   Aktív vérbőség esetén: kipirulásra hajlamos; üde, kipirulásra hajlamos bőr; érzékeny; gyulladásra hajlamos, érzékeny.

o   Passzív vérbőség esetén: szederjességre hajlamos bőr.

■ Szaruképzési rendellenességek:

o   Hiperkeratinizáció.

o   Hipokeratinizáció.

■ Pigmentáció:

o   Hiperpigmentáció.

o   Hipopigmentáció.

 

Az alipikus bőr
Az alipia a bőr felületén található lipidek hiánya. Ahhoz, hogy megértsük az alipikus bőrtípus jellemzőit, tisztában kell lennünk azzal, hogy a bőrben milyen zsíranyagok vannak.

A bőr zsíranyagai a bőralja zsírszövetében (amihez kozmetikusként nekünk nem sok közünk van), valamint a bőrfelszínen, a bőrfelszíni hidrofil lipid zsíros fázisában találhatók.

Tekintsük át, milyen anyagokból épül fel az a terület, amelyen a leginkább dolgozunk, és amelyet minden kezelés végén „tökéletesíteni” szükséges.

 


Az alipikus bőrtípus kialakulásának szempontjából a legfontosabb tényezők az epidermális lipidek. Ezek hozzájárulnak a permeabilitási barrier kialakításához, amelynek nagyon fontos szerepe van a bőr védelmi mechanizmusaiban. Hiányában a TEWL (láthatatlan vízleadás) fokozódik. Az alipikus bőrtípusoknál ezek az epidermális lipidek csökkent mennyiségben vannak jelen, melynek következménye, hogy az alipikus bőrtípus a leggyorsabban öregedő bőr.

Hogyan veszíthetjük el az epidermális lipidjeinket? Milyen hatásokra?

■ Nem kozmetikai tényezők: ragtapasz, erős detergensek, zsíroldó anyagok („fekete maszk”, stb.

■ Kozmetikai tényezők: hámlasztás, mikrodermabrázió, hidrodermabrázió, gyantázás

Mi a következménye?

■ Eltűnnek az epidermális lipidek

■ Könnyebben jut be a bőrbe a víz, a hatóanyagok és a mikroorganizmusok

■ Fokozódik a TEWL

Mit tehetünk?

■ Epidermális lipidek pótlása

■ Hatóanyagok bejuttatása

■ TEWL fokozódásának gátlása – aquaporin csatornák „szűkítése”

 

A viszketés és a húzódás kellemetlen érzése figyelmeztetés arra, hogy fogynak az epidermális lipidek a bőrünkből. A gyulladás pedig a vészjelzés, hogy elfogytak.

Cél: A hidrolipid réteg pótlása

Miért?

–          A bőr védelmi funkciójának erősítése.

–          A permeabilitási barrier erősítése.

Milyen hatóanyagokkal?

–          Bőrazonos.

Milyen módon?

–          Folyadékkristályokkal.

–          DMS szerkezettel.

Miért?

–          Mindent tudunk pótolni velük.

Folyadékkristályok: ez egy különleges halmazállapot, amely megnyúlt alakú szerves molekulákból álló kristályok megolvadásakor jön létre, és részben kristályokra, részben folyadékokra jellemző tulajdonságokat mutat.

Több fajtájuk van, a kozmetikában liotróp folyadékkristályokat használnak a kozmetikai gélekben és emulziókban.

DMS („Derma membrana structure”): Bőrazonos/bőrbarát bőrvédelem – hasonló anyagok, hasonló felépítés. Szerkezetében és összetételében az emberi bőrrel kompatibilis. Védi és erősíti a bőr természetes védekező-képességét, így az kevésbé hajlamos a külső tényezők által okozott irritációra és allergiára. Összetevői: ceramodik, fitoszterinek, hidrogenizált foszfatidil-kolin (benne kémiailag kötött szterainsav és palmitinsav). Nagy előny, hogy alkalmazásukkal nem kell emulgeálószert tenni a készítménybe.

Az alipikus bőrtípusok típusai

Alapvetően kétféle alipikus bőrtípust különböztetünk meg, melyek csupán a „probléma” mértékében (zsírhiány) és ebből következően az objektív tünetekben különböznek:

■ mérsékelten zsírhiányos, felszíni vízhiányos bőr,

■ fokozottan zsírhiányos, felszíni vízhiányos bőr.

A gyakorlatban ennél sokkal árnyaltabban kell közelítenünk az alipikus bőrtípusokhoz, hiszen az sem mindegy, hogy milyen korú és milyen „előéletű” vendéggel állunk szemben.

Fiatal alipikus bőr jellemzése: általában az arc két oldalán vagy szemkörnyékén találkozhatunk enyhe zsírhiánnyal és az azt kísérő hiperkeratinizációval. Jellemzően az egész test bőre kicsit szárazabb, érzékenyebb, de az időjárásnak kitett területeken a legfeltűnőbb a bőr szárazsága. Könnyen irritálódik, sérül, kevésbé tűri a sminkszereket, krémben is inkább a jó minőségű hidratáló krémek nyugtatják meg. Az alipikus bőrtípus ritkán alakul ki fiatal korban, ahhoz hogy ez megtörténjen, olyan életmód (pl. rendszeres, napi szintű úszás klóros vízben, stb.), hormongyógyszer szedése szükséges.

Idős alipikus bőr jellemzése: Általában az egész arcra jellemző már az alipia megjelenése. A bőrön állandósulhat a bőrpír, a bőr húzódik, érzékeny, sérülékeny, fájó is lehet. Nehezen tűri az állati zsírokat, a koleszterines krémeket és az alkohol-tartalmú, valamint magas tenzid-tartalmú készítményeket és a szappant. Szélsőséges esetben a sima csapvíz is irritálja a bőrt.

Abban az esetben, amikor nem a fiatalkori alipiából alakul át, hanem a szeborreás bőrből, az öregedési folyamatok során, olyankor találhatunk rajta „üres” pórusokat. Ezek a bőrök nem annyira kipirulósak, de húzódó érzés kíséri őket. Fénykárosodásra fokozottan hajlamosabbak. Az alipikus bőrtípusok kezelése során a legjobb választás, ha a lipidek meghatározóak hatóanyagként.
Lipidek
Kozmetikai szempontból azokat az anyagokat soroljuk ebbe a csoportba, amelyek – elsősorban fizikai tulajdonságaik alapján – zsír vagy olaj jellegűek. Közös tulajdonságuk, hogy vízben nem oldódnak, csak zsíroldószerekben. A lipidek közül is a természetes zsírok, olajok a legjobb választás.

► Zsírok, olajok bőrre gyakorolt hatása:

–          Bőrrokon anyagok, bőrtáplálóak. A szőrtüszőn keresztül szívódnak fel, jól oldódnak a faggyúban, jól feszívódnak és vitamin-, ásványi anyag- és víztartalmuk is bejut a bőrbe.

–          Tisztító hatásúak, oldják a bőr mirigyeinek váladékát és a bőr szennyeződéseit

–          Puhítanak, simává teszik a bőrt, ránctalanítanak.

–          Védik a bőrt a káros környezeti hatásoktól, mert bevonatot képez(het)nek a bőrön.

–          Gátolják a láthatatlan vízleadást.

–          Pótolják a tisztálkodás során elveszett zsíranyagokat.

► Zsírok, olajok felszívódása függ:

–          A szénatomok számától (10-18 szénatom szám között jól, 18 szénatom számtól nehezen szívódnak fel és zsíros fényt hagynak hátra)

–          A zsírkísérő anyagok mennyiségétől.

–          Halmazállapottól (a folyékony jobban felszívódik).

–          Olvadásponttól (az alacsony olvadáspontú jobban).

–          Linol-, linolén-, arachidonsav (F-vitamin) tartalmuktól (többszörösen telítetlen zsírsavak félig száradó tulajdonsága felületi filmréteget okoz)

► Kozmetikai felhasználásuk:

–          Többnyire emulgeált formában, krémekben.

–          Arctejekben a bőr letisztítására.

–          Emulziókban táplálásra.

–          Zsírban és vízben oldódó hatóanyagok vivőszereként.

–          A bőr védelmére készülő krémekben.

–          Kozmetikai hatóanyag-hordozó rendszerek előállítására (liposzómák, szfingoszómák, folyékony kristályok).

 

Természetes zsírok, olajok, mesterséges zsírok, olajok
–          Természetes eredet.

–          Kevesebb esély az allergiára.

–          Összetételük nagyon hasonlít a faggyúéhoz.

–          Romlandóak – konzerválni kell őket – allergiaveszély fokozódik.

–          Tulajdonságaik kiszámíthatatlanabbak.

–          Minőségük az eredettől és az előállítás módjától függ.

–          A jó minőségűek viszonylag drágák.
–          Mesterséges eredet.

–          Esélyesebb az allergia kialakulása.

–          Összetételük nem hasonlít feltétlen a faggyúéhoz.

–          Kevésbé romlandóak – kevesebb konzerválószer kell.

–          Tulajdonságaik kiszámíthatóak.

–          Mindig egyforma minőségűek.

–          Olcsóbbak.

Válasszuk a hidegen sajtolt olajokat!
A természetes zsírok, olajok esetében sem mindegy, hogy milyen kivonási mód szerint állítjuk elő. A legjobb minőségű és a bőr számára is legtöbbet adó olajok a hidegen sajtolt olajok, mert

■ a növény minden értékes alkotórésze megmarad,

■ megőrzik az eredeti vitamintartalmukat és valamennyi hatóanyag sértetlenül kerül át az olajba,

■ megőrzi illatát és ízét az eredeti termésnek,
■ hőkezeléstől, oldóanyagtól, vegyszerektől mentes,

■ biológiailag értékesebbek a melegen sajtolt vagy más kivonási eljárással készült olajokhoz képest,

■ válogatott vetőmagfajtákból termesztik az alapanyagot,

■ a betakarítás után – feldolgozás előtt – tisztítás (héjtól való), szárítás, válogatás és laborvizsgálatok után, minősített termésként zárt tárolókban tárolják a feldolgozásig – fénytől, hőtől, levegőtől elzártan.

Mely olajok összetétele hasonlít legjobban az epidermális lipidek anyagaihoz?

EPIDERMÁLIS LIPIDBEN LEGGYAKORIBB ELŐFORDULÁSA
–          Sztearinsav.

–          Palmitinsav.

–          Gamma-linolénsav.

–          Viasz.

–          Szkvalén.
–          Karitévaj, makadámia olaj.

–          Makadámiaolaj.

–          Ligetszépeolaj, gránátalma magolaj.

–          Jojobaolaj.

–          Olivaolaj .
Makadámia olaj

–          Összetétel: telítetlen zsírsavak, lecitin, B-vitaminok.

–          Hatás: bőrpuhító, nyugtató, védő, mikrokeringés-fokozó.

Ligetszépe olaj

–          Összetétel: esszenciális zsírsavak.

–          Hatás: nyugtató, hidratáló, revitalizáló.

Jojobaolaj

–          Összetétel: folyékony viasz, faggyúhoz hasonló

–          Hatás: hidratáló, puhít, selymessé teszi a bőrt, faggyúmirigy-működést szabályozó

Olívaolaj

–          Összetétel: esszenciális zsírsavak, hasonlít a faggyú összetételéhez.

–          Hatás: táplál, hidratál, gyulladáscsökkentő.

Karitévaj

–          Összetétel: trigliceridek, szabad zsírsavak, fitoszterolok.

–          Hatás: bőrmegújító, sebgyógyító, regeneráló.

Gránátalma magolaj

–          Összetétel: esszenciális zsírsavak, fitoösztrogének, zsírsavak, fitoszterolok.

–          Hatás: antioxidáns, rugalmassá teszi a bőrt, ránctalanító, gyulladáscsökkentő.

Aloe vera olaj

–          Összetétel: vitaminok, ásványi anyagok, proteinek.

–          Hatás: hidratáló, nyugtató, gyulladáscsökkentő.

Argánolaj

–          Összetétel: A-, E-vitaminok.

–          Hatás: sejtregeneráló, tápláló, öregedéskésleltető.

Avokádóolaj

–          Összetétel: A-, E-, D-vitaminok.

–          Hatás: sejtregeneráló, gyulladáscsökkentő.

Búzacsíraolaj

–          Összetétel: E-vitamin, esszenciális zsírsavak, proteinek.

–          Hatás: tápláló, védő, ránctalanító, rugalmasító.

Édes mandulaolaj

–          Összetétel: zsírsavak, szterinek.

–          Hatás: sejtregeneráló, gyulladáscsökkentő, puhító.

Fekete köménymagolaj

–          Összetétel: illóolajok, fehérjék, ösztrogén.

–          Hatás: antibakteriális (baktericid, fungicid), regeneráló.

Kókuszolaj

–          Összetétel: telített zsírsavak, antioxidánsok.

–          Hatás: antibakteriális, hidratáló, védő (UV).

Körömvirágolaj

–          Összetétel: azulén, karotinoidok, flavonoidok.

–          Hatás: sebgyógyító, gyulladáscsökkentő, fertőtlenítő, hámosító, hidratáló, feszesítő.

Lenmagolaj

–          Összetétel: esszenciális zsírsavak.

–          Hatás: táplál, regenerál.

Napraforgóolaj

–          Összetétel: E-, B-, C-vitaminok, ásványi anyagok, linolsav.

–          Hatás: hidratáló, antioxidáns, regeneráló.

Orbáncfűolaj

–          Összetétel: hipericin, flavonoidok.

–          Hatás: gyulladáscsökkentő, fájdalomcsillapító, öregedéskésleltető.

Ricinusolaj

–          Összetétel: vitaminok, ásványi anyagok, proteinek.

–          Hatás: védő, gyulladásgátló, fungicid.

Szezámolaj

–          Összetétel: A-, E-, B-vitaminok.

–          Hatás: táplál, gyulladáscsökkentő, antibakteriális, fungicid, fényvédő.

Szójaolaj

–          Összetétel: omega 3 zsírsav, többszörösen telítetlen zsírsavak, E-vitamin.

–          Hatás: hidratáló, sejtregeneráló, öregedésgátló.

Szőlőmagolaj

–          Összetétel: E-vitamin, polifenolok.

–          Hatás: antioxidáns, sejtregeneráló, öregedésgátló, tápláló, puhító, gyulladáscsökkentő, faggyúmirigy-működést szabályozó.

 

Melyek a leggyakrabban használt olajok?

Alipikus – dehidratált bőrtípusokra

–          Aloe vera olaj

–          búzacsíraolaj

–          édes mandulaolaj

–          ligetszépeolaj

–          olívaolaj

–          orbáncfűolaj

–          ricinusolaj

–          szójaolaj

Minden bőrtípusra

–          argánolaj

–          avokádóolaj

–          jojobaolaj

–          kókuszolaj

–          körömvirágolaj

–          makadámia olaj

–          napraforgóolaj

–          szőlőmag olaj
Szeborreás

–          fekete köménymagolaj

–          szezámolaj

–          jojobaolaj

–          avokádóolaj

–          tökmagolaj
Érzékeny – gyulladásra hajlamos, érzékeny

–          olívaolaj

–          orbáncfűolaj

–          ricinusolaj

–          lenmagolaj

ALIPIKUS BŐRTÍPUSOK KEZELÉSI MENETE – EGY LEHETSÉGES VÁLTOZAT

 

Források:

http://drhazi.hu/blog/a-bor-elettana-1
Báthory Kati-Juhász Klári: Kozmetikai diagnosztika
Báthory Kati-Juhász Klári: Bőrtípusok a kozmetikai gyakorlatban
Piknik Kör előadásai (Kállai Kriszti: Alipia, Juhász Klári: Alipikus bőr kezelése)
BKIK szakmai előadásai

Ezt olvastad már?

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterLinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?