Fotó: Freepik

Kozmetikai kezelések 4. rész: Felpuhítás

Ez a művelet a letisztított bőrön történik. Célszerű akkor is elvégezni ezt a műveletet, ha nem tisztításos (nyomkodásos) kezelést végzünk, hisz a hatóanyagok sokkal jobban penetrálódnak egy hidratált, felpuhult bőrbe, mint egy száraz bőrbe.

A masszázs gördülékenységét is megkönnyíti, amennyiben felpuhított bőrön masszírozunk. Ha egy „száraz” bőrfelületen masszírozunk, akkor a masszázsidő nagy része azzal fog telni, hogy állandóan a masszázskozmetikum után nyúlkálunk, hisz a bőr beszippantja a kozmetikum anyagait, akármilyen jól csúszó és zsíranyaggal teli masszázskrémünk is van. Már csak ezért sem célszerű elhanyagolni a felpuhítás műveletét.

Célja: a tisztítás (nyomkodás) megkönnyítése, valamint a hatóanyag-bevitel fokozása.

A „felpuhult bőr” kitisztítása könnyebb, mert az elhalt szarusejtek „megduzzadnak”, a komedók „fellazulnak”, így eltávolításuk kevésbé fájdalmas és a bőrsérülés veszélye is csökken.

Olvasd el a sorozat korábbi részeit is! KATTINTS!

Hatásmechanizmus: a felpuhítás lényege, hogy valamilyen módon az elhalt szarusejtek anyagát, a keratint „puhítsuk”. Erre több lehetőségünk van. A viszonylag ellenálló vázfehérje a keratin, ami az elhalt szarusejtek anyaga, víz hatására duzzad. A vízgőz tehát képes „meglágyítani”, már csak azért is, mert a bőr a gőzök, gázok számára átjárható. A felszíni hidratáló anyagok is képesek „megduzzasztani” a keratint azáltal, hogy a kozmetikumban lévő vizet „ott tartják” a bőrfelszínen. A víz hatására duzzadó nyákanyagok is hasonló elven működnek. A meleg „dunszt” is hatékony puhítóként tud működni. Puhításra lúgos anyagokat is alkalmazhatnánk, ám a mai kozmetikumokban a lúgok egyre kisebb szerepet kapnak, így a felpuhító kozmetikumok sem a lúgos anyagoknak köszönhetik puhító tulajdonságukat, hanem a hidratáló anyagoknak. A meleg puhító hatását is kihasználhatjuk ennél a műveletnél.

A vízgőz, a vaposon készülék által előállított gőz és ózon együttes alkalmazásával puhítja a keratint. Hideg gőznek is nevezik, de nem arra kell gondolni, hogy jéghideg gőzzel sújtjuk a vendéget. Hidegebb, mint a korabeli gőzölők által előállított vízgőz, illetve az otthoni „sufni-tuningos”, lábos fölé hajolós gőz, de nem hideg. A felpuhítás mellett a meleg miatt a pórusok is tágulnak kicsit, így segítve a komedók kíméletesebb eltávolítását a szőrtüszőből.

A felszíni hidratáló anyagok és a vízre duzzadó nyákanyagok vízmegkötő és hidratáló hatásuk révén puhítják a keratint és a felhámot.

A borogatások a meleg „dunszt” elvén működve puhítják a szaruréteget. Igazándiból nem az a lényeges, hogy milyen teából készítjük a borogatást, bár tény, hogy a magas nyákanyag-tartalmú szerek jobban rásegítenek a puhító hatásra, hanem a meleg „lezárása” fog puhítani. Ugyanezen az elven működik a hideg-meleg vasaló meleg része, illetve így működnek a thermo-álarcok is.

A felpuhító kozmetikumok régebben a TEA tartalmuk miatt, ma már a felszíni hidratáló anyagok révén puhítják a szaruréteget. Ide tartoznak a „hatóanyag-mentes” masszázskrémek is.

Jellemző kozmetikumok: gélek, krémek (felpuhító kozmetikumok), illóolajok (ezeket elsősorban a vízgőzzel történő felpuhításnál alkalmazzuk), borogatások (gyógynövényekből készült forrázatok).

Hatóanyagok hatásmechanizmus szerint:

  1. Vízgőz: a hatóanyag itt maga a vízgőz, az ózonnal dúsított vízgőz a puhítás mellett még fertőtlenít is. Úgy tudjuk a vaposonos gőzölést fokozni, ha a vízbe illóolajat teszünk. Ehhez léteznek ún. illóolaj filteres, vagy illóolaj tartályos vaposon készülékek.
  • Vízgőzbe cseppenthető illóolajok: levendula, rózsa, geránium, szantálfa, stb.
  1. Hidratáló anyagok: a víz megkötésével „duzzasztják” a keratint, ezáltal a szaruréteg elhalt szarusejtjei „puhábbak” lesznek. A felpuhító kozmetikumok hidratáló anyagokban gazdagok, emellett olajokat is tartalmazhatnak (masszázskrémek), amelyek szintén segítik a bőr felpuhítását.
  • Felszíni hidratáló anyagok: urea, glicerin, szorbit, PEG-ek (kétértékű alkoholok származékai), lecitn, stb.
  • Nyákanyagok: pektin, agar-agar, alginátok, stb.
  1. Gyógynövények: azok a gyógynövények tudnak puhítani, amelyeknek magas a nyákanyag (elsősorban szénhidrát-típusú), a szaponin, illetve a glikozid tartalmuk. Ezek „növelik” a hámszövet sejtjeinek áteresztő-képességét, így megkönnyítik a tisztítást és a hatóanyag-bejuttatását a bőrbe.
  • Nyákanyag (szénhidrát) tartalmú gyógynövények: orvosi ziliz (fehér mályva gyökér), mályvalevél, martilapu, bodza, hársfa, stb.
  • Szaponin tartalmú gyógynövények: kankalin, ökörfarkkóró, mezei zsurló, stb.
  • Glikozid tartalmú gyógynövények: útifű, hársfa, aloe, stb.

Hatásmechanizmus bőrtípus szerint:

Szeborreás bőrtípusok: fiatal szeborreás bőrtípusnál, ahol a tisztítás az elsődleges kezelési cél, bátran alkalmazhatunk vaposont, ügyelve arra, hogy ha érzékenység is társul az alap-bőrtípushoz, akkor a gőzölés idejét rövidítsük le és masszázs segítségével fokozzuk a bőr felpuhítását. Érzékeny bőr esetén alkalmazhatjuk a vaposont úgy, hogy felhelyezünk a bőrre egy felpuhító pakolás (algából, iszapból készülhet) és úgy „engedjük” rá a gőzt, így nem közvetlenül éri a gőz az érzékeny bőrt, mégis fel tudjuk puhítani. Gyulladt bőröknél kerüljük a gőzölést, alkalmazzunk inkább felpuhító kozmetikumot, vagy biológiai peelinget hidroabrázióval kombinálva. A borogatás alkalmazása is elfogadott, de a kozmetikai gyakorlatban nem jellemző ezeknél a bőrtípusoknál. Thermo-álarcot, és a hideg-meleg vasaló meleg részét is alkalmazhatjuk felpuhításra.

Alipikus és dehidratált bőrtípusok: ezeknél a bőrtípusoknál nem feltétlen a tisztítás a cél, hisz elenyésző a komedók mennyisége még akkor is, ha kismértékű szeborrea társul melléjük. Legtöbbször itt már a hatóanyagok bejuttatását szeretnénk fokozni a puhítás műveletével, ezért elegendő egy borogatás, vagy egy hidratáló masszázskrémmel történő „előmasszírozás”, illetve nem érzékeny bőr esetén a hideg-meleg vasaló meleg része. Amennyiben biológiai peelinget és hidroabráziót alkalmaztunk a peelingezés műveleténél, kihagyhatjuk a felpuhítás műveletét, hisz a hidratálást és puhítást már elvégeztük a peelingezés során. Ilyenkor a végén masszírozzunk a bőrtípusnak megfelelő hatóanyag-tartalmú masszázskozmetikummal.

Amikor kombinált bőrtípusokkal találkozunk, akkor mindig a domináns bőrtípus és annak mértéke dönti el, milyen felpuhítási módszert alkalmazunk. A kezelés céljait figyelembe véve döntsünk.

TUDJ MEG MINDENT A BŐRTÍPUSOKRÓL!

Báthory Kati és Juhász Klári Bőrtípusok a kozmetikai gyakorlatban című könyvében összegyúrva olvashattok az elméleti ismeretekről a nélkülözhetetlen gyakorlati tapasztalatokkal, amelyek segítik a bőrtípusok felismerését, ez pedig megfelelő segítséget nyújt a kozmetikai kezelésekhez. Különlegessége, hogy a különböző bőrtípusokat korok szerint csoportosították és aszerint adnak gyakorlati és kezelési tanácsot.

MEGVÁSÁROLOM


Ezt olvastad már?

FacebookPinterestTwitterLinkedInEmail