Fotó: Shutterstock

Regeneráló hatóanyagok

Mit jelent a kozmetikában a regenerálás, újjáépítés? Az öregedés késleltetését, látható és még láthatatlan jeleinek hatékony kezelését, a bőr állapotának lehetőség szerinti visszaállítását annak korábbi állapotába.

Könnyen észrevehető, miben is különbözik az idős bőr a fiataltól, így nem nehéz meghatározni, mit kell tennünk, ha regenerálni szeretnénk. Az idős bőr hidratáltsága, rugalmassága csökkent, szembeötlő ráncok jelennek meg rajta, pigmentáltsága egyenetlen, tónusa, turgora romlik. Tehát a bőrt felszínen és mélyrétegben hidratálnunk, táplálnunk, tonizálnunk, esetleges pigment-rendellenességeit pedig kezelnünk kell, ha öregedését késleltetni szeretnénk.

Az öregedés
Ahhoz, hogy ezt hatékonyan megtehessük, tisztáznunk kell magának az öregedésnek a fogalmát, folyamatát. Az öregedés nem betegség, hanem egy természetes folyamat. Ennek során sok egyéb tünet mellett az élettani folyamatok bár lejátszódnak, de lelassulva, a regeneráló mechanizmusok meghibásodnak, az immunrendszer működése csorbul. Az öregedés belső és külső okokra egyaránt visszavezethető, ezek azonban nem különülnek el élesen egymástól. Az öregedés magyarázatára sokféle elmélet született, de kozmetikai szempontból ezek közül kétféle elméletet érdemes közelebbről megvizsgálni (bár természetesen mindegyiknek van kozmetikai vonatkozása is),
■ a szabadgyök- és

■ a keresztkötés-elméletet.

Szabadgyök-elmélet
A szabadgyökök különböző erősen oxidáló hatású atomcsoportok, mint például az aktív oxigén (žO), a hidroxilgyök (žOH), a hidroperoxil-gyök (žHO2) és a szuperoxid-gyök (žO2). Az élő szervezet sejtjeiben folyamatosan keletkeznek többnyire peroxid- és szuperoxid-gyökök, melyek ellen természetes antioxidánsok is termelődnek, ezek semlegesítik a káros szabadgyököket. Egyes külső és belső tényezők azonban (pl. stressz, túlzott napsugárzás, az életkor miatti lelassult sejtanyagcsere) megbontják ezt az egyensúlyt, így több káros szabadgyök keletkezik, mint antioxidáns (ezt nevezzük oxidatív stressznek).

Keresztkötés-elmélet
A túlsúlyba kerülő szabadgyökök károsíthatják a sejtmembránt, károsodást okozhatnak továbbá a DNS-ben vagy más fehérjékben, így pl. keresztkötéseket hozhatnak létre a bőr fehérjemolekulái, a kollagén- és az elasztin-molekulák között, ennek hatására azok rugalmassága, hidratáltsága csökken (keresztkötés-elmélet).

■ A szervezet által termelt, ún. endogén antioxidánsok leggyakrabban különböző enzimek (pl. a kataláz, a szuperoxid-dizmutáz, a peroxidáz), és bizonyos koenzimek.
■ A táplálékból felvett, ún. exogén antioxidánsok, pl. az A-, C-, E-vitamin, a bioflavonoidok, egyes nyomelemek, mint például a szelén, a mangán, a réz és a cink (ezek segítik az antioxidáns enzimek felépítését).

Antioxidáns hatású anyagokat természetesen a bőrön át is eredményesen bejuttathatunk a különböző hatóanyag-hordozó rendszerek vagy kozmetikai kezelőgépek segítségével.

Kozmetikai felhasználás szempontjából az antioxidánsok két csoportjának van kiemelt jelentősége,
■ a konzerváló szereknek, melyek pl. az avasodást, mint oxidációs folyamatot gátolják a kozmetikumokban, valamint
■ a hatóanyagoknak, melyek alkalmazhatók az öregedéskésleltetésben (regenerálásban), a gyulladáscsökkentésben, valamint a fokozott pigmentáció kezelésében.

TERMÉSZETES ANTIOXIDÁNSOK

Főként növényi kivonatokból előállított vegyületek, melyek a mai kozmetikában preferáltak, mesterséges társaikkal ellentétben. Ide tartoznak egyes vitaminok, az izoprén-vázas növényi színanyagok (flavonoidok, karotinoidok, triterpén-színezékek), egyes polifenolok, fitoösztrogének, koenzimek.

Fotó: Shutterstock

■ A vitaminok közül kiemelkedik a C-vitamin (L-aszkorbinsav), mely antioxidáns tulajdonsága mellett hámképző, regeneráló, pórusösszehúzó, kollagén-szintézist elősegítő, érfal-erősítő, fényvédő és halványító hatású is. Mivel instabil vegyület, inkább sokfajta származéka formájában használatos (INCI-néven pl. Ascorbyl-palmitate, Ascorbic acid polipeptyde, Tetrahexyldecyl Ascorbate), melyek stabilak, sokszor nem víz-, hanem zsíroldhatók.

■ Az A-vitamin (retinol), az A-vitamin-aldehid (retinal), az A-vitaminsav (retinolsav, tretinoin), valamint leghatékonyabb provitaminja, a béta-karotin nem csak antioxidáns, tehát regeneráló, szabadgyök-fogó, hanem faggyútermelés-szabályozó hatású is, és felelős a hámszövet épségéért.

■ Az E-vitamin (tokoferol) a kozmetikumokban avasodás gátlásra és bőrregenerálásra, táplálásra egyaránt használható. Védi a bőrt a fénykárosodástól. Stabilabb származékai, pl. a Tocopheryl acetate és a Tocopheryl linoleate formájában is gyakran használatos.

Mind az A-, mind az E-vitamin a C-vitamin hatásfokozója, együttes alkalmazásukkal megsokszorozható összes kedvező hatásuk.

■ A flavonoidok növényi színanyagok, melyek hatékony antioxidánsok, regenerálók, érfalerősítők, gyulladáscsökkentők, néhány közülük ösztrogén-hatású is.

A bioflavonoidok közé tartozik például
→ a kvercetin (almában, teában, vörösborban),

→ a P-vitamin (rutin), mely a C-vitamin szinergense, a rozacea kezelésének egyik fontos hatóanyaga (pl. paprikában, csipkebogyóban).

■ A karotinoidok szintén erős antioxidáns hatással rendelkező növényi színanyagok, legtöbbjük az A-vitamin provitaminja. Jelentős képviselőik pl.
→ az alfa-, béta-, gamma-karotin (sárgás-vöröses zöldségekben, gyümölcsökben),
→ a likopin (guavában, paradicsomban, görögdinnyében, vérnarancsban),
→ az astaxanthin (Haematococcus Pluvialis algában).

■ A polifenolok egyik, manapság különösen kedvelt képviselője a rezveratrol (legfőképpen a szőlőben, annak magjában, kocsányában). A növény a fertőzésektől való védekezés céljából termeli, hatékony antioxidáns tulajdonsága mellett rugalmassá teszi az érfalakat, egyben természetes antibiotikum is. Rákmegelőző hatást is tulajdonítanak neki, mivel sejthalált idézhet elő a karcinogén sejtekben.

■ A koenzimek közül meg kell említeni a méltán népszerű Q10 koenzimet (ubikinon), melyet (egyébként helytelenül) U-vitaminnak is neveznek. Három különböző oxidált állapotában létezik, ez teszi lehetővé, hogy antioxidánsként működjön. Ez a koenzim minden sejtünkben előfordul, fontos szerepe van a sejtek energiatermelésében, és felelős többek között a bőr megújításáért is, valamint hatékony gyulladáscsökkentő. Mennyisége a kor előrehaladtával a sejtekben csökken, így (többek között) hatóanyagként alkalmazva kiváló bőrregeneráló.

MESTERSÉGES ANTIOXIDÁNSOK

Ezeket általában nem hatóanyagként, hanem főként avasodásgátlóként alkalmazza a kozmetika, így e cikk tárgyaként nem, csak a teljesség kedvéért érdemes megemlíteni őket. Ilyenek pl. a nordihidro-gvajarétsav (NDGA), a galluszsav észterei, a különböző fenolszármazékok: a butil-hidroxi-toluol (BHT) és a butil-hidroxi-anizol (BHA).

Végezetül meg kell említeni, hogy az antioxidánsok csupán a regeneráló hatóanyagok egyik, bár igen fontos csoportját képezik. Mivel az idősödő bőr a sejt-megújulási képességen és az oxidatív stresszen kívül számos más területen is különbözik a fiataltól, regenerálhatunk akár (mélyrétegi) hidratáló (peptidek, fehérjék, szénhidrátok, fitohormonok, őssejtek, stb.), hámképző (pl. enyhén savas gyümölcsök, zöldségek kivonatai), vagy akár „bénító” (Argireline, Syn-Ake, stb.) hatóanyagokkal is, melyekkel már korábbi cikkekben részletesen foglalkoztunk.

 

Te már előfizettél?

A Beauty Forum Magyarország piacvezető szépségszakmai magazinja. Naprakész leszel a kozmetikai újdonságokban, megismerheted a hatóanyagtrendeket és kutatási eredményeket. Megtalálod a smink, pilla, arc- és testápolási módszereket is. Évi 10 alkalommal jelenik meg.

Rendeld meg most! Katt ide!

Ajánlott cikkek

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterGoogle+LinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?