Tisztaság, rend és harmónia

Higiénia a szalonban – A kozmetika és a higiénia elválaszthatatlanok egymástól, hiszen ahol naponta több ember is megfordul, fokozott figyelmet kell fordítanunk rá. Kozmetikusként nagy szerepünk van ennek fenntartásában, biztosításában. Lássuk, mire kell figyelnünk!

Szerző: KÁRÉ ANDREA kozmetikusmester, gyakorlati oktató

A tisztaság, a fertőtlenítés mindennapjaink szerves része az otthonunkban és a kozmetikában is, mivel alkalmazásuk nélkül a kórokozók elszaporodnának környezetünkben és megbetegednénk.
Amikor egy vendég belép a szalonba, az első impulzusa a tisztaság a rend, a friss levegő és a finom illat kell, legyen. Ennek érdekében sok teendőnk van. A kezelőhelyiségben számtalan eszköz, felület van, amelyet folyamatosan tisztán kell tartanunk és megfelelően fertőtlenítenünk. Ha a kabin már tiszta, nem szabad megfeledkeznünk a személyi higiéniáról sem, úgy a kozmetikus, mind a vendég részéről.

A kozmetikus személyi higiéniája

A vendég sok esetben először a kozmetikussal találkozik, majd utána lép a kabinba.  Ezért a bizalom megszerzése és megtartása nagyon fontos.
A kozmetikus ápolt külseje, ápoltmegjelenése elengedhetetlenül fontos a mindennapi munkavégzés során. A munkaruha nem feltétlenül a klasszikus értelemben vett köpeny, tunika, stb., lehet egy fehér nadrág, szoknya, hozzá póló, ing vagy akár egészruha. A hangsúly a rendezettségen van és azon, hogy a vendég számára egyértelműen jelezze, ez munkaruha. Nem véletlen, hogy a nagy cégek dolgozói egyenruhát hordanak, mert ez is az egységet sugallja. Természetesen a kozmetikában mindenki abban dolgozik, amiben jól érzi magát, de egy csinos munkaruhában a szakember komolyabb, kulturáltabb megjelenésű.  Törekedjünk arra, hogy a munkaruha, amennyire lehet, természetes alapanyagból készüljön, hiszen az izzadságot egy teljesen vagy többségében pamut anyag jobban felszívja – napi 8-10 órás munkánál ez sem elhanyagolható.

A kozmetikus viseletének tradicionális színe a fehér, én ezt praktikusnak tartom, mert sok anyaggal akaratlanul is összekenhetjük magunkat és a fehérből az alapszín fakulása nélkül bármilyen vegyszerrel eltávolíthatjuk a foltot. Az utóbbi időben elterjedt a fekete szín, ami tradicionálisan a sminkesek színe és megjelentek a színes formaruhák is. Egyéni ízlés, döntés kérdése, hogy ki milyen színt preferál. A lényeg az, hogy a kozmetikai munkaruha, köpeny tiszta, rendezett és kényelmes legyen, amihez ápolt hajviselet tartozik. Esztétikus a szépen feltűzött, összefogott haj, amely a könnyebb munkavégzést segíti elő. Zavaró lehet egy vendég számára, ha a gyönyörű, hosszú hajunk az arcába lóg. És nem utolsó sorban, számunkra is kényelmesebb, ha nem akadályoz a hajunk a munkában, a tiszta látásban. Az összkép része az ápolt bőr. Kozmetikusként ebben is példát kell mutatnunk. A smink diszkrét és visszafogott legyen, ne akarjuk „túlragyogni” a vendéget, mivel ő eleve teljes natúrságában fekszik a kezelőágyban.

■ Szeretnék néhány, a személyes higiéniánkat meghatározó fontos dolgot kiemelni:

→ Nagyon közel dolgozunk a vendéghez, egy hirtelen elfogyasztott fűszeres, erős illatú étel vagy ital (pl. kávé) vagy épp az étkezés kihagyása kellemetlenül érintheti a vendéget, hiszen érzi leheletünket.

Egy nemdohányzó vendég számára zavaró lehet egy dohányzó kozmetikus, mert a dohányzónak esetleg fel sem tűnik, hogy a füst szagát lehet érezni a kezén vagy a leheletén.

Egy rágógumi vagy mentolos cukorka mindig jó segítség lehet.

→ Sokat vitatott téma a lakkozott, esetleg épített köröm. A témában igencsak megoszlanak a vélemények a kozmetikus kolléganők között, de el lehet gondolkodni, hogy a kozmetikus iskolákban és a vizsgákon miért kötelező a natúr köröm…  És, ha már a dolgos kezünknél tartunk, ne felejtkezzünk el róla, hogy karkötőt, gyűrűt, órát nem viselünk nem csak a higiénia, hanem a balesetveszély miatt sem.

Bizonyos tevékenységekhez saját védelmünk érdekében mindenképpen használjunk gumikesztyűt, védőszemüveget. Influenzás időszakban, pláne, ha az „egy kicsit” beteg vendég inkább minket választ, mint az otthon fekvést, ne felejtsünk el arcmaszkot viselni. Minden kezelés, beavatkozás előtt és után mossunk kezet és ehhez használjunk kézfertőtlenítőt.

Higiénia

A higiénia szó Hügieia/Hygieia görög istennő nevéből származik. Hügieia a tisztaság és a közegészségügy istennője volt, a betegségek megelőzésének és a jó egészség megőrzésének megtestesítője. Testvérei híres gyógyítók voltak, szent állata a kígyó.  Az ókori művészetben fiatal lányként ábrázolták, aki vagy egy teste köré tekeredő vagy kezében tartott kígyót csészéből itat. A kígyó a megújuló életerő szimbóluma, a csészéből ivó kígyó a gyógyszerészet emblémája. Az egészségügyi tisztaságot Hügieia neve után higiénének nevezik.

A vendég személyi higiéniája

Fel kell hívnunk a vendégeink figyelmét (házirend) a tisztaságra, mert sok esetben ők másképp értelmezik azt, mint mi.
■ Ha a mi megjelenésünk megfelelően higiénikus, ápolt, tiszta, ezt joggal elvárhatjuk tőlük is… Alaphelyzet, hogy vendégünk egészséges legyen, ne szenvedjen semmilyen fertőző betegségben. Ezt is tudatosítani kell benne, ha számára nem lenne nyilvánvaló.

Ha kozmetikánkban nincs váróhelyiség, kénytelenek vagyunk beengedni a vendéget utcai cipőben a kezelőtérbe. Próbáljunk meg legalább egy sarkot kialakítani, ahol minél hamarabb megszabadulhat a cipőjétől, belebújhat a számára kikészített, tiszta vendégpapucsba vagy egyszerhasználatos lábzsákba. Ajánljuk fel neki a fürdőszobát, ezzel is finoman hívjuk fel a figyelmét a kézmosásra.

Előfordul, hogy a vendégnek bármilyen okból kellemetlen szagú a lehelete. Ilyenkor a saját érdekünkben érdemes őt megkínálni egy pohár vízzel, rágóval, mentolos cukorkával. Lehet, hogy őt nem zavarja, észre sem veszi, de nekünk miért is kellene szagolni?

Sok vendég jön a nap végén intimgyantára, és eszébe sem jut, hogy a reggeli zuhanyozás, ha volt is, már elvesztette a hatását. Ilyenkor udvariasan tereljük a fürdőszobába egy kis felfrissítő mosakodásra vagy ajánljuk figyelmébe a kihelyezett törlőkendőket.

Egyre több a műszempillát viselő vendég. Mindig hívjuk fel a figyelmet a szempillák helyes ápolására. A pillázó kolléganők tudnának mesélni, hogy némelyek mennyire elhanyagolják és milyen helyes kis állatkertet nevelgetnek egyik töltéstől a másikig.

Vannak vendégek, akik a körmükkel, amely bizony nem mindig makulátlanul tiszta, otthon kapargatják az arcukat, ezzel fenntartva az egyébként is gyulladt bőrük állapotának rosszabbá válását. Sajnos az ő esetükben nincs elég szó a folyamat fékezésére, mert sokszor észre sem veszik, mit csinálnak, de lelkiismeretünk megnyugtatása érdekében a búcsúzásnál mindig említsük meg, hogy ne nyúljanak arcukhoz, kényszeresen ne vakargassák. Hátha egyszer célba talál az üzenet…

A szalon higiéniája

Egy kozmetikában alapkövetelmény a rend, a tisztaság, a higiénia, hiszen vendégeink egészségének biztosítása elsődleges, ezért is fontos, hogy a szalon egésze könnyen tisztítható legyen.

Megkülönböztetünk bőr-, eszköz-, felület- és helyiségfertőtlenítőket. Minden esetben a csíraszám csökkentése és a kórokozók elpusztítása a cél.  Általában kombinált fertőtlenítőszereket alkalmazunk, melyek a többféle, egymás hatását kiegészítő, illetve erősítő hatóanyagok mellett felületaktív anyagokat, filmképző és egyéb vegyületeket is tartalmaznak, tehát egyszerre tisztítanak és fertőtlenítenek. Sajnos a kórokozók alkalmazkodóképessége különlegesen jó, ezért célszerű váltogatni, kombinálni a fertőtlenítőszereket.

Mivel a kozmetikusképzésben nagyon jól megtanuljuk a fertőtlenítők fajtáit és alkalmazásukat, itt erre nem térnék ki.

A kereskedelemben nagyon sokféle fertőtlenítőszer kapható, mindenki saját ízlése, tapasztalata alapján tud választani. Fontos, hogy a szalonban alkalmazott fertőtlenítők rendelkezzenek az ÁNTSZ által elfogadott biztonsági adatlappal és a használatukra vonatkozóan tartsuk be az előírásokat. A fertőtlenítőszerekkel szemben támasztott követelmények:

„Tartsd meg a rendet, és a rend is megtart téged.”

ne károsítsák, roncsolják a felületet, eszközöket,

rövid idő alatt fejtsék ki a hatásukat,

oldódjanak jól vízben,

→ legyenek stabilak,

→ kis töménységben is hatásosak legyenek,

ne legyenek kellemetlen szagúak,

ne legyen tűzveszélyesek,

megfizethetőek legyenek.

Tervezzük meg, hogy mi tartozik a napi, heti, havi takarítási rutinunkba, de a mosdókagylót és a WC-t illik minden vendég után fertőtleníteni – nyilván, ha időnk engedi.

A vendég kezeléséhez használt eszközöket, kezelőfejeket a vendég távozása után fertőtlenítsük.

A kezelésekhez sok textíliát használunk, amit minden vendég után fontos cserélni, melyeket magas hőfokon (90 Celsius), fertőtlenítőszeres vízben mossunk, amit szükséges, vasaljunk.

Két vendég között mindenképpen szellőztessünk, ha erre van mód. Nagyon sok kozmetikai helyiség azonban zárt, ablaktalan, nincs lehetőség a levegő cseréjére. Erre az esetre már korszerű, légtisztító berendezések állnak rendelkezésre, melyek kiszűrik a levegőből a port, megkötik a szennyeződést és friss, tiszta levegőt bocsátanak ki.

Légfertőtlenítésre használhatunk illóolajokat, diffúzorral vagy aromalámpában párologtatva. Bizonyos forgalmazóknál kifejezetten erre a célra alkalmas, speciális olajkompozíciók is kaphatók.

Az ecseteket, applikátorokat áztassuk fertőtlenítőben, a fémeszközöket ultrahangos vagy UV-boxban sterilizáljuk. Amiben csak lehet, törekedjünk az egyszerhasználatos termékekre.

A veszélyes hulladékok elszállítására kössünk szerződést egy erre illetékes céggel.

Mindig figyeljünk arra, hogy ne csak higiénia, tisztaság legyen a szalonban, hanem rend és harmónia is. Megszívlelendő szeretett barátnőm nagymamájának a mondása: „Tartsd meg a rendet, és a rend is megtart téged.”