Az online eladások menthetik meg a szépségipart is

A vírusválság alatt a kkv-k több mint harmada növelte eladásait az online piactereken – derül ki a GKI és az eMAG kutatásából. Hogyan tudtak alkalmazkodni a hazai kis- és középvállalkozások a járvány miatti állapotokhoz? Milyen a digitális felkészültségük, milyen lépéseket tettek az online értékesítésre való átállás érdekében?

Szerző: NZ

– a válaszadók 63%-ánál felértékelődött a netes piactereken való értékesítés
– csak 10 százalékuk érzi úgy, hogy az átlagnál magasabb a digitális felkészültsége
– 75% felismerte, hogy a digitalizáció a kulcs a gazdasági nehézségek leküzdésére
– 54% a humán erőforrás hiánya miatt nem tud fejleszteni ezen a téren
– a kitöltők közel negyede ebből az okból webáruházat sem üzemeltet
– a vizsgált kkv-k több mint felénél a digitalizációért és a közösségimédia-felületek kezeléséért a tulajdonos egy személyben felel
A koronavírus terelte az online piacra a kis-és középvállalkozásokat. A kkv-k körében végzett kutatást kitöltők 70 százaléka nyilatkozta, hogy a pandémia hatására helyezett nagyobb hangsúlyt a neten keresztüli értékesítésre. A kkv-k 80 százaléka igyekszik a lehető legtöbb online csatornán megjelenni, de 29 százalékuk csak a jövőben tervez változtatni eddigi értékesítési stratégiáján. A pandémia alatt – bár a cégek harmada növekedni tudott – a hagyományos bolti kereskedelem a vállalkozások 56 százalékánál bevételcsökkenést eredményezett. A netes platformokon zajló értékesítésben viszont ellenkező a tendencia: a kitöltők kétharmadánál megnőtt az e-kereskedelem fontossága, 37 százalék pedig az online értékesítésnek köszönhetően még növekedni is tudott.
Fotó: Pixabay.com
Webshop vagy piactér?
A kereskedők többsége a piacteres megjelenést egyéb értékesítési csatornái mellett, kiegészítő tevékenységként használja, ám egyre kevesebben igénylik saját webáruház létrehozását. A cégek 59 százaléka nem rendelkezik önálló webshoppal: a kitöltők egyharmada bár tervezi, egyelőre nem fejleszt saját online értékesítési felületet.
A kitöltők a piactér előnyeiként tüntették fel, hogy gyors lehetőséget biztosít a termékek árusítására, nincs belépési korlát, így kockázat nélkül bele lehet vágni az online kereskedésbe, a válaszadók egyharmada kifejezetten a vírushelyzet miatt hozta előre a döntést. További 10 százalék azoknak a kkv-knak az aránya, akik egyáltalán nem tervezték az e-kereskedelemhez való csatlakozást, csak a pandémia miatt döntöttek mellette.
A főnökök kezében a digitális jövő
Az emberi erőforrások szűkössége, szakemberhiány – a kitöltők szerint ezek gátolják leginkább a kis-és középvállalkozásokat a digitális felkészültség növelésében. A digitalizáció kérdésével a kitöltők 58 százalékánál kizárólag a cégvezető foglalkozik és csak a cégek 9 százalékának van erre a feladatra főállású munkatársa. A válaszadók 6 százalékánál egy munkatárs sem foglalkozik ezzel a területtel.
A céges közösségi média oldalak esetében kicsit jobb az arány: bár legnagyobb részben szintén a cégvezető feladata ezek kezelése, 17 százalékuknál a marketinges, 10 százaléknál pedig főállású alkalmazott kezeli a felületeket. A lekérdezésben szereplő kkv-k közül 7 százalékánál a cégnek semmilyen online stratégiája nincs.
A járvány utáni újratervezés
Az eddigi működés újragondolására a megkérdezett vállalkozások háromnegyede hajlandó, 29 százalékuk már tett is lépéseket ennek érdekében, a cégek 24 százaléka viszont a koronavírus ellenére sem gondolkodik a működése finomhangolásán. A munkafolyamatokat a válaszadók több mint fele szervezte vagy szervezi át a jövőben, többek között az otthoni munkavégzés engedélyezésével. A koronavírus miatt a tervezett fejlesztések, módosítások elhalasztása a válaszadók kevesebb, mint felét jellemzi.