Fotó: Shutterstock

Fényhatások

Az UV-sugarak élettani hatásai, amennyiben megfelelő dózisban érik a bőrt (élettani dózis) számottevőek: pl. hámképző, azaz serkenti a bazális réteg sejtjeinek osztódását, hat a mátrix sejtekre is, így segíti a haj és a szőr növekedését, hat a faggyúmirigyek működésére, rövidtávon javítja a szeborreás bőr állapotát. Segíti a D-vitamin aktiválódását és a vitamin szintézisét a bőrben. Depresszióellenes és aktiválja az immunrendszert.

Az UV-sugarak károsító hatása a bőrre, ill. a szervezetre hullámhosszuktól függ. Az UVA-sugarak (400–315 nm) a legmélyebben hatolnak a bőrbe, direkt pigmentképző hatásúak, azaz a már meglévő melanint sötétítik azonnali pigmentációt okozva, ami nem tartós és igazi védelem a bőr számára. Átmenetileg gyors barnulást, túlzott mértékben alkalmazva azonban a bőr korai öregedését és pigment-rendellenességeket okozhatnak. Az UVA-sugarak is felelőssé tehetők a hámban és az irhában a szabadgyökök keletkezéséért. A szabadgyökök instabilak, ezzel láncreakciók elindítói lehetnek. Ha nincs, ami megállítsa a folyamatot, maradandó károsodások történhetnek, amit oxidációs stressznek is nevezünk. A szabadgyökök jelenlétének köszönhetően a ketarinocyták és a fibroblasztok sejtmembránjainak lipidjei, a sejtek közötti kötőanyag és a fehérjék is oxidálódnak. Károsodnak továbbá a bőrben található kollagénrostok, sérül a bazális sejtek DNS-ének szerkezete a sejtmagban és a mitokondriumban, ami mutációhoz, karcinogén elváltozásokhoz vezethet.

Fotó: Freepik.com

Melaninszintézist stimuláló UVB-sugarak

Az UVBsugarak (315-280 nm) gyulladás-, és rákkeltő (karcinogén) hatásúak, emellett indirekt pigmentképző hatásúak, azaz a melanocitasejteket stimulálják, ezáltal fokozzák a melanintermelést. Az UVB-sugarak csak hosszabb idő elteltével fejtik ki hatásukat, jelentős mértékben stimulálva a melaninszintézist. Hatásukra késleltetett, tartós barnulás következik be. A keletkező melanin a sejtmag védelmét igyekszik biztosítani, és a keratinocitákba vándorol. A melanintermelés fokozódásának következtében kialakuló barnaság jelentős fényvédelmet biztosít a bőr számára, ugyanis a melanin a szarurétegen áthatoló legaktívabb UV-sugarak többségét elnyeli. Az UVB-sugarak energiáját a sejt DNS-e is elnyelheti, így túl erős vagy tartós sugárhatásra az egész sejt működésében változások mehetnek végbe a DNS molekulaszerkezetének változásai miatt. Ezt nevezzük fotogenotoxicitásnak.

Mi a legjobb anti-aging? KATTINTS! 

Bőrkárosító sugarak

A túl gyakori, illetve erőteljes fényhatások miatt a sejt, ill. a DNS önjavító rendszere nem tud hatékonyan reagálni, ami a sejt szabálytalan osztódásához vezethet. Ennek során többféle mutáció (a DNS öröklődő megváltozása) is felléphet. A rendszeres és erőteljes UVA- és UVB-sugárzás hatására a bőrben nő a reaktív szabadgyökök mennyisége, amik mind a hám, mind az irha szerkezetében visszafordíthatatlan változásokat idézhetnek elő. Károsítják a bőrt és korai öregedését okozzák. Ennek látható jelei a bőr vastagodása, kiszáradása, rugalmasságának csökkenése, redők, majd mélyebb ráncok kialakulása, valamint rendellenes pigmentfoltok megjelenése a sugárzásnak közvetlenül kitett bőrfelületen. Továbbá rendszeres, erős vagy hosszan tartó fényexpozíció hatására a bőr károsodott, nem megfelelően működő immunrendszere nem ismeri fel a rákmegelőző állapotban lévő, mutálódott sejteket, emiatt a bőrrák kialakulásának kockázata nő.
Az UVC-sugarak (280–100 nm) az ózonréteg szűrő hatásának köszönhetően nem érik el Földünket. Mesterségesen előállítva csíraölő hatásúak. Ezt a tulajdonságát használják ki egyes fertőtlenítő készülékekben (pl. sterilbox). A bőrbe csak felszínesen hatolnak be, mégis direkt karcinogén tulajdonságúak.

Az infrasugarak kozmetikai hatása

Az infravörös sugarakat szintén három tartományra különítjük el hullámhoszszuk és bőrre gyakorolt hatásuk szerint. Az IRA (780–1400 nm) rövidhullámú infrasugárzás, többnyire akadálytalanul hatol át a bőrön a bőraljáig. Terápiás értéke ennek a sugártartománynak van. Az IRB (1400–3000 nm) középhullámú sugárzásként a hám-irha határáig jut, míg az IRC (3000 nm–1 mm) hosszú hullámú sugár a hámba hatol csupán, ami a nedvességtartalom gyorsabb elpárolgáshoz vezet. Az infravörös sugaraknak is vannak élettanilag és kozmetikai szempontból kedvező hatásai, pl. anyagcserejavító, izomlazító, fájdalomcsillapító, hatóanyagok felszívódását elősegítő, pórustágító vagy éppen verejtékezést fokozó, ezáltal ,,méregtelenítő” hatású. Kedvezőtlen hatása a nem megfelelő dozírozásnak köszönhetően lehet a hőfájdalom, hőgyulladás, esetleg égés és ezek következtében kialakuló hőpigmentáltság. Az innovatív fényvédő kozmetikumok mind az UV, mind az IR káros hatásai ellen védelmet biztosítanak.

Fényvédelem, de hogyan? KATTINTS! 

Fényérzékenység

Bizonyos anyagok külső vagy belső alkalamzása során fokozottabban érzékennyé válik a bőr a fényre. Az ilyen anyagokat fotodinámiás anyagoknak nevezzük. Két csoportjukat különíthetjük el.
■ Vannak úgynevezett fotoallergiás, illetve
■ fototoxikus hatású anyagok.
A fototoxikus anyagok a fény biológiai hatását erősítik fel. Önmagukban általában nem károsító tulajdonságúak. Leginkább erős napégésre jellemző tüneteket váltanak ki, azaz fototoxikus bőrgyulladást eredményeznek. Kialakulhatnak hólyagos bőrképek (pl. bizonyos növények nedve paszternák, paradicsomlevél és a fény együttes hatására) vagy fokozott pigmentáció (pl. bergamottolaj és az UV-fény együttes hatása).
A fotoallergiás anyagok önmagukban nem okoznak problémát, azonban fény hatására bomlanak és bomlástermékeik allergizálóak. A fényallergia előfordulása ritkábban tapasztalható, mint a fototoxikus reakciók, ugyanis az allergiára jellemző módon a fényérzékenyítő anyaggal való első érintkezés alkalmával a tünetek rendszerint nem jelentkeznek, csak többszöri kontaktus hatására mutatkoznak. Általában ekcémára vagy csalánkiütésre jellemző képet öltenek. Fényérzékenységet számos gyógyszer is kiválthat (antidepresszánsok, nem szteroid típusú gyulladáscsökkentők, fogamzásgátlók stb.).


Ezt olvastad már?

FacebookPinterestTwitterLinkedInEmail