Fotó: Freepik.com

Birényi Zsuzsanna: Változatosság és rugalmasság kellett a gyakorlati oktatáshoz

A koronavírus-járvány idején indított staféta sorozatunkban immár a gyakorlati tapasztalatokról beszélnek a szakemberek. Előző válaszadónk, Berkesiné Gyenes Nikoletta a gyakorlati oktatásban évtizedek óta tevékenykedő Birényi Zsuzsannának adta tovább a stafétabotot: „A gyakorlati oktatás megvalósításában milyen módszerek alkalmazása vált be a legjobban a járványveszély miatti, abszolút fizikai kontaktusoktól mentes, új helyzetben?" kérdéssel.

Birényi Zsuzsanna: „Nehéz válaszolni rá. Ha egy szóval szeretném leírni (bár ez nem is számít módszernek): VÁLTOZATOSSÁG, a tanulók figyelmének fenntartása 1-2 órán keresztül úgy, hogy nem látom őket. Ez csak úgy lehetséges, ha egy etapon belül több témát dolgozunk fel.

PPT-k, masszázsvideók és szituációs gyakorlatok

A PPT-ket előre elküldöm a tanulóknak, majd az órán kockáról, kockára haladva – eközben szóban kiegészítem, próbálok jól megjegyezhető, életszerű, néha humoros példákat fűzni hozzá – együtt átvesszük, interaktív beszélgetésekkel tarkítva. Igyekszem az órák anyagát Redmentás, Quizizz „dolgozatokkal” rögzítetni. Ez nagy segítség nekem, hiszen így távolról még nehezebb nyomon követni, mi az, amit megértettek, jól értettek a tanulók, s mi az, amit nem, vagy nem jól értelmeztek.

Olvastad már staféta sorozatunk előző részeit? KATTINTS! 

Töltöttem fel masszázsvideót (amikor én masszírozok), azt is átbeszéljük, otthon le tudják utánozni, és a segítségével masszázstervet tudnak készíteni.
Szituációs gyakorlatokat is kitalálok a különböző bőrtípusokra/bőrproblémákra – ennek alapján diagnosztizálnak, és kezelési tervet kell készíteniük. Ezekhez a leírásokhoz mindig töltök fel egy fényképet, hogy még inkább előttük legyen, érthetőbb legyen az adott feladat.
Illetve, az órán elemezzük, pontról-pontra szedve – s eközben a tanulóknak ott rögtön kell kitalálni az adott bőrtípust. Ezt nagyon szeretik, néha egymással „vitatkozva”, érvelésekkel jutnak a megfelelő eredményre.

Egyéni értékelés

A tanulóknak sminket kell készíteniük (nappali, nude, alkalmi, nyári stb.) amit lefotózva elküldenek nekem (ez egyúttal a fotózási technika gyakorlása is).
A sminkelés tanításának másik módszere, hogy a feltöltött PPT-n végig haladva, a képernyőn keresztül a gyakorlatban is bemutatom a technikát. Ebben az esetben arra is van lehetőség, hogy magyarázom, végzem a feladatot, ha kell megállok, újra bemutatom és elmagyarázom. A diákok saját munkáját (szempillafestés, szemöldökfestés, masszázsterv stb.) pedig egyénileg beszéljük át. Természetesen nem maradhatnak el az ajánlott videók sem: Youtube, cégek videói, kollégák által készített anyagok, melyeknek átbeszélése során sok információhoz jutok arról is, hogy milyen hiányosságok vannak a tanulók tudásában.

Ismétlés és rugalmas rögtönzés

Többször visszatérek egy egy régi témához, hogy lássam, megjegyezték-e, alkalmazni tudják-e más szituációban, jól rögzítették-e.
Amit még fontosnak találok ebben a helyzetben (is), az a rugalmasság. Lehet, hogy mást (több mindent, más témát) tervezek az adott napra, de leragadunk egy szituációnál, ilyenkor szükség van egy rögtönzött gyakorlati bemutatóra – azaz ilyenkor újra kell tervezni az adott órát….

Bódi Edit kolléganőmtől kérdezem: Hogy látod, az új szakképzési törvény mennyire változtatja meg a szakmai oktatás milyenségét? Nehezebb vagy könnyebb lesz a 21. század szakmai kihívásaira felkészíteni a tanulókat?

Ezt olvastad már?

FacebookPinterestTwitterLinkedInEmail