Fotó: Voyagerix/Shutterstock.com

Zöld szemlélet a kozmetikában

Mennyire „zöldek” napjaink kozmetikai cégei? Nem elég „csupán” egy jó termékkel rendelkeznie ma egy kozmetikai cégnek. A fogyasztók ennél sokkal többet követelnek. Óriási környezetvédelmi elvárásokat támasztanak a gyártó cégek felé.

Hajlandók akár többet fizetni a környezettudatosságot mutató készítményekért.  Megnézik a termékeket, majd felteszik nekünk a kérdéseiket többek között:
■ az összetevőkről,
■ az összetevők etikus felhasználásáról,
■ a csomagolásról,
■ a kisebb ökológiai lábnyomról,
■ a kevesebb energiafelhasználásról és
■ a kevesebb hulladéktermelésről.

A fenntarthatóság végett ez hihetetlenül fontos számukra.

A nemzetközi kozmetikai piacon az egyik legjelentősebb trend a fenntarthatósági igény a kozmetikumgyártók felé. Az iparág vezető témája a tudatos fogyasztó.  Ez a tendencia főként a fiatal korosztálynál a legjelentősebb (15-30 év között). Ez a koncepció átalakítja az iparág működését és a szépségápolási termékek fejlesztését.
A tudatos fogyasztók törekszenek arra, hogy vásárlásnál azt válasszák, amelyik nem befolyásolja negatívan a körülöttük lévő világot.
Ez a fogyasztói magatartás meghatározhatja egy adott kozmetikai márka sikerét.

Milyen védjegyeket keressünk a kozmetikumokon?

Sokféle logóval találkozhatunk a kozmetikai termékeken, de egy „bármilyen” logó a csomagoláson még nem teszi hiteles és felelős natúrkozmetikummá az adott terméket és gyártó céget. A COSMOS tanúsítás segítséget jelent a mai, szabályozatlan kozmetikai piacon való tájékozódásban, ahol bőven van lehetőség a vásárlók megvezetésének.
A COSMOS minősítésnek nincs saját, önálló logója, így a minősítést az alapító minősítő szervek pecsétje alá kiírt Cosmos Natural vagy Cosmos Organic kifejezések jelzik. A gyakorlatban például a minősített natúrkozmetikumokat a BDIH Cosmos Natural logóról ismerhetjük fel.
COSMOS – egységes szabályrendszer
Korábban a különböző minősítő szervezetek egymástól eltérő szabályokat alkalmaztak a szépségápolási készítmények ellenőrzésekor, emiatt egyfajta versenyhelyzet alakult ki ezek között az intézmények között. A Cosmos Standard megalkotásával ennek kívántak véget vetni, és  átláthatóbbá tenni a szabályozást. A COSMOS (COSMetics Organic Standard) szabvány az öt legnagyobb európai minősítő szervezet (a  német BDIH,   a francia Ecocert és Cosmebio, a brit Soil Association és az olasz ICEA) együttműködése által jött létre, azzal a céllal, hogy a szépségápolási termékek hiteles minősítéséhez egységes bio- és natúrkozmetikai szabványrendszert alakítsanak ki.
A COSMOS standard az alapanyagoktól kezdve, az előállításon át, egészen a termékek marketingjéig és ellenőrzéséig kiterjed, és az egész termelési láncot szabályozza. A Cosmos-minősítés arra utal, hogy az adott készítmények gyártói felelősségteljesen használják a természeti erőforrásokat, egészség- és környezetkímélő gyártási technológiát alkalmaznak, támogatják az ökológiai gazdálkodásból származó összetevők használatát, és hisznek a zöld kémiában.

Az alapanyagok és a COSMOS
Az alapanyagok eredeténél és feldolgozásánál a COSMOS öt kategóriát vesz figyelembe annak megfelelően, hogy mely alapanyagok alkalmazhatóak és melyek tiltottak.
1. Víz: minden esetben meg kell felelnie a higiéniai standardnak.
2. Ásványi összetevők: eredeti ásványi anyagok vagy egyszerű kémiai folyamatokkal módosított ásványi összetevők alkalmazhatóak.
3. Fizikailag előállított mezőgazdasági összetevők: megengedett a növényi, állati és mikrobás összetevők használata. Tilos viszont a géntechnológiailag módosított növényi alkotóelemek és az állatok testéből nyert nyersanyagok alkalmazása.
4. Kémiailag előállított mezőgazdasági összetevő: ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá, mint a fizikailag előállított összetevőkre,  de ez esetben alkalmazni kell a zöld kémia alapszabályait.
5. Egyéb összetevő: a standard szigorúan szabályozza a megengedett tartósítószerek listáját.
■ A szabályozás emellett az alábbiakra terjed ki:
→ A termék összetétele: annak a figyelembe vétele, hogy hány százalékban tartalmaz organikus összetevőket.
→ Tárolás, feldolgozás, csomagolás: a tisztasági és higiéniai szempontok szemlézése a tárolás, a gyártás és a csomagolás során, valamint környezetkímélő csomagolás alkalmazása. Tiltott a klórozott műanyagok használata a csomagolásban.
→ Környezeti hatások: a termék és a csomagolás, valamint a gyártási folyamatok környezetkímélő jellegének, a gyártási hulladék minimalizálásának és újrahasznosításának figyelembe vétele.
→ Címkézés és kommunikáció: a címkézésnek tisztának és egyértelműnek kell lennie, minden fontos információt tartalmaznia kell – nem vezetheti félre a vásárlót.
→ Vizsgálatok, certifikáció és felülvizsgálat: a szabályozásnak minden egyes terméknek meg kell felelnie – ez minden évben felülvizsgálásra kerül..

COSMOS NATURAL minősítés

A COSMOS-minősítést a legmagasabb organikus, illetve natúrkozmetikai szabványok alapján gyártott, minőségi, biztonsággal használható natúr és organikus/bio készítmények kapják meg. A COSMOS irányelvei a natúrkozmetikumok által is kiemelten fontosnak tartott fenntartható termelés és fogyasztás ösztönzése érdekében kerültek kidolgozásra.
A COSMOS Natural natúrkozmetikum minősítést olyan termékek viselhetik, amelyek többek között mentesek parabénektől, gén- módosított összetevőktől és a legtöbb kőolaj-származéktól is.

A minősítés nem ír elő minimális természetes összetevő arányt a termékben, ugyanakkor tiltja a génmódosított növényi összetevők, valamint az állatok testéből nyert nyersanyagok használatát. A tudatos fogyasztók szeretnék tudni, hogy amit vásárolnak, annak milyen hatása lesz a saját jólétükre, a következő generációra, valamint a bolygóra.
Érdemes körültekintően választani, hisz vannak cégek, amelyek nem az aktuális trendeket szolgálják, hanem évtizedek óta a zöld oldalon állnak.

Fizess elő a magazinra! 

Érdekelnek az innovációk? Mindent szeretnél tudni a szakmáról? Fizess elő a Beauty Forum magazinra, és a sok hasznos információ mellé még egy meglepetést is kapsz!

Kattints az ajándékért! 

Ajánlott cikkek

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterLinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?