Fotó: Shutterstock

Bőrvédő antioxidánsok

A legnagyobb kincs az egészség, nem csak a jó közérzet, a külső megjelenés is függhet tőle. Bőrünk védelmében érdekében érdemes odafigyelnünk a megfelelő mértékű antioxidáns-pótlásra, mind kívül, mind belül.

Hazánkban, a felmérések szerint, a lakosság alig 15-20 százaléka táplálkozik egészségtudatosan, ugyanakkor a szakemberek állítják, hogy ha lényegesen több természetes eredetű antioxidánst fogyasztanánk, akkor az oxidatív károsodásokat csökkenteni lehetne, és ezzel számos betegséget és bőrproblémát is meg lehetne előzni.

Együk egészségessé magunkat!

Az antioxidánsoknak fontos  szerepük van a szabadgyökök semlegesítésében, a szervezet egészségének megőrzésében. Egy részüket a szervezet is megtermeli, de vannak olyan vegyületek, amelyeket a táplálékkal kell a szervezetbe juttatnunk. Ha a szervezet fokozott oxidatív stressznek van kitéve (pl. dohányzás, rendszeres és/vagy túlzott alkoholfogyasztás, röntgensugárzás, légszennyezettség, időskor), és az antioxidánsokat tartalmazó friss zöldségek és gyümölcsök helyett rendszeresen pizzát, vajas süteményeket fogyaszt, minden valószínűség szerint megnő az oxidatív károsodás esélye. Csupor Dezső egyetemi docens szerint, mivel az emberi szervezet antioxidáns-rendszere rendkívül összetett, sokkomponensű, a tabletták és pirulák sem tudják teljes mértékben helyettesíteni a táplálékként elfogyasztható növényekben lévő antioxidánsokat.

Természetes vagy szintetikus?

Az antioxidáns védelmi mechanizmus nagyon fontos szereplőinek tartják a C-, az E- és az A-vitaminokat, valamint a bétakarotint.
Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet által a lakosság vitaminbevitelének vizsgálatát célzó OTÁP2014 felmérés azt állapította meg, hogy a felnőttek nem elhanyagolható részének vitaminhiánya van. A nőknél rosszabbnak találták a helyzetet, mint a férfiaknál. Pantotén- és folsavból, D-vitaminból és a biotinból jelentős hiányt állapítottak meg. Az A-vitamin és a B-karotin fogyasztása is csökkenő tendenciát mutat. Ugyanakkor a C-vitamin fogyasztása mindkét nemnél megfelelt az ajánlásoknak. A szakemberek, orvosok, dietetikusok és gyógyszerészek jó része egyetért abban, hogy aki kiegyensúlyozottan táplálkozik (ld. mediterrán koszt, reform étrend, „okostányér”, annak nem valószínű, hogy hiánya lenne antioxidánsokból.

Vitaminokkal a szabadgyökök ellen

A növényekben lévő vitaminoknak számos előnye van a szintetikus vitaminokkal szemben. Bennük eleve megtalálhatók azok az enzimek, koenzimek és egyéb anyagok, amelyekre szükség van a vitaminok optimális hatásához. Ezek nem csökkentik más tápanyagok hasznosulását, és magasabb dózisban szedve sem terhelik meg a vesét. Felszívódási zavar és egyoldalú táplálkozás, betegség esetén – amikor számolni lehet a hiányukkal – természetesen gondoskodni kell a pótlásukról.
■ C-vitamin (aszkorbinsav)
Vízoldékony vitamin, amely megóvja a sejthártyákat (membránokat) és a lipideket a szabad gyökök károsító hatásától. Antioxidáns szerepe főleg a karotin és tokoferol regenerálásában van.
■ Tokoferolok
A zsíroknál, olajoknál a legismertebb oxidációs folyamat az avasodás, amely illat-, szín- és ízváltozással jár, s amely során olyan vegyületek  keletkeznek (pl. aldehidek, ketonok), amelyek károsak lehetnek a szervezetre. A tokoferolok a legfontosabb lipidfázisú antioxidánsok. Egy tokoferol-molekula ezer lipidmolekulát képes megvédeni az oxidációtól. Ha az E-vitamint a táplálékkal (pl. olajos magvakkal, növényi olajokkal) fogyasztjuk el, akkor nem kell káros hatástól tartani. Ellenkező esetben fennállhat a veszélye annak, hogy nem csak az egészséges sejteket védi, hanem a beteg sejteket is.
■ Karotinoidok
Nagy számban fordulnak elő a növényekben (pl. likopin, fukoxantin, kantaxantin, alfa-karotin). Esetükben elsősorban az elsőrendű antioxidáns-hatás érvényesül, vagyis közömbösítik a peroxid-gyököket. A karotinoidok a sejthártyákba beépülve védik azokat az oxidatív károsodástól.

Az antioxidáns vitaminok együttes adása hatásosabb, mint külön-külön való fogyasztásuk. Az élő szervezetben ugyanis az antioxidánsok, köztük a vitaminok, egységes, egymásra épülő rendszert alkotnak. Ez a rendszer legjobban a természetes – gyümölcs, zöldség, gyógynövények – formában való fogyasztáskor érvényesül. A nagy adagú antioxidáns ugyanis könnyen prooxidáns hatásúvá válhat. Míg a magas karotintartalmú étrend nem veszélyes, a tisztított β-karotin és az A-vitamin nagyobb adagban a fokozott oxidatív stressznek kitett (pl. dohányos) egyéneknél kockázatot jelenthet.

Antioxidáns salátakeverék
Aprítsunk fel különféle friss zöldséget (pl. újhagyma, retek, galambbegy saláta, reszelt cékla, répa) szórjuk meg zöld fűszernövénnyel (pl. petrezselyem, bazsalikom, kapor) és olajos magvakkal (pl. tökmag, szezámmag) locsoljuk meg citromlével és hidegen sajtolt olajjal, adjunk hozzá kevéske feta sajtot vagy egy tojást és egy szelet teljes őrlésű kenyeret.

Flavonoidok

A vitaminokon kívül a flavonoidok és az egyéb polifenolos vegyületeket tartalmazó növényi ételek játszanak fontos szerepet a betegségek megelőzésében és az egészség megőrzésében, mert a fenolos szerkezetű molekulák nagyon jó hatásfokkal tudják semlegesíteni a szabadgyököket.  Mivel a flavonoidok adják a növények színanyagát, a színes zöldségek és gyümölcsök rendszeres fogyasztása nagyban hozzájárul a szervezet prooxidáns/antioxidáns egyensúlyának fenntartásához.
■ A zöldségek közül a hagymafélék, a fehérrépa, a spenót, a sóska, a zeller, a vörös- és lilahagyma, a sóska, a különböző lencsefajták gazdag flavonoid források.
■ A gyümölcsök közül a bogyós gyümölcsöket (szőlő, ribizli, málna, szeder, áfonya, eper, bodza, csipkebogyó és kökény) emelik ki, az olajos magvaknál pedig a dió és a mandula tartalmaz jelentősebb mennyiségben flavonoidot.  A zöldfűszerekben (petrezselyem, bazsalikom, oregáno, zsálya, rozmaring) szintén bőségesen fordul elő ez az egészségvédő anyag. Ezek a növények bátran fogyaszthatók.  A vegetariánus egyéneknél elvégzett vizsgálatok nem mutattak ki a nagyobb flavonoid bevitellel kapcsolatban negatív hatást.

Akit érdekel, az interneten az „USDA Database for the Oxygen Radical Absorbance Capacity (ORAC) of Selected Foods, Release 2010 –„ oldalra kattintva megnézheti a különféle élelmiszer-növények antioxidáns értékeit.

A hidegen sajtolt olajokat hőtől, fénytől védeni kell és a lejárati időre is figyelemmel kell lenni! A könnyen avasodó magolajokat nyáron az esti bőrápolásnál alkalmazzuk!

Antioxidánsok a natúr kozmetikumokban

A kozmetikumok gyártói, ha antioxidánsokra van szükségük, kedvükre válogathatnak a természet alkotta hatóanyag-koktélok közül. Mivel a növények a földből magukba szívhatják a nehézfémeket fontos, hogy csak öko-, Demeter-gazdaságokból származó növényeket használjanak fel.

Vitaminok külsőleg

■ Az A-vitamint transzretinol formájában tartalmazzák az egyes növényi olajok. A karotinoidok az A-vitamin szintézis előanyagai. Sejtregeneráló, a sejtek működését aktivizáló anyagok.
■ Az E-vitamin (tokoferol és a tokotrienol) antioxidáns komplexet képezve védi a sejteket, javítja a keringést. Megvédi az olajokat is az oxidációtól, valamint javítja a hatóanyagok felvételét.
■ Flavonoidok, növényi színanyagok, amelyek antioxidáns hatás mellett gyulladáscsökkentő, érfalerősítő, vírus- és baktériumellenes hatásúak, egyes növényeknél pedig ehhez még fito-ösztrogén hatás is társulhat (pl. vöröshere).

Jelentősebb antioxidáns hatású növények
Ginkgó, bodza, körömvirág, orbáncfű, vadárvácska, zöld tea, avokádó, csipkebogyó, gránátalma, rozmaring, zsálya, paprika, répa, meggy, szőlő.

Antioxidánsokban gazdag növényi olajok

■ Argánolaj: Jelentős mennyiségű a-tokoferolt, fitoszterolt, karotinoid tartalmaz, az érett bőr nélkülözhetetlen olaja.
■ Búzacsíraolaj: Narancssárga színű olaj. Jelentős mennyiségű E-vitamint (a-tokoferol 195-265 mg/100gr) és karotinoidot tartalmaz. Annak ellenére, hogy kétszeresen telítetlen linolsavban gazdag olaj, mégis kevésbé oxidálódik. A regenerálandó és a sérült bőr ideális ápolója.
■ Szezámolaj (Sesamum indicum): Jelentős mennyiségű telítetlen zsírsavat tartalmaz, mégis antioxidáns lignán (sesamol), valamint tokoferol tartalma miatt akár egy évig is eltartható.
■ Homoktövishús-olaj (Hippophae rhamnoides): Sötét narancssárga színű olaj. Kimagaslóan magas az E-vitamin tartalma (kb. 300mg/100gr) és a karotinoid (kb.230mg/100 gr). Kiváló regeneráló, gyulladáscsökkentő és antioxidáns hatású olaj.
■ Homoktövismag-olaj: E- vitamint (185mg/100gr) és karotinoidot, fitoszterolt  tartalmaz. Sebgyógyító, nedvességmegkötő olaj.
■ Feketeribizlimag-olaj (Ribes nigrum): Nagyon értékes olaj. E-vitamint (100mg/100gr), flavonoidot és B-karotint tartalmaz. Sejtépítő, regeneráló, gyulladáscsökkentő hatású. 10%-ban jojobaolajba keverve az érzékeny bőr is profitál belőle.

■ Gránátalmamag-olaj (Punica granatum):  Magas koncentrációban tartalmaz háromszorosan telítetlen punicinsavat, flavonoidot, polifenoltenolt és fitoösztrogént. Kiváló antioxidáns hatású olaj. Az anti-aging kozmetikumok nélkülözhetetlen olaja.
■ Avokádóolaj (Persea gratissima): E-vitamint, lecitint, karotinoidot tartalmaz. Regenerálja, erősíti a bőr védőrétegét.

Forrás: OÉTI Az egészséges táplálkozás tudományos alapjai; Dr. Csupor Dezső: Mire jók az antioxidánsok? (SZTE GYTK Farmakognóziai Intézet)

Ajánlott cikkek

Minden megosztás számít!
FacebookPinterestTwitterGoogle+LinkedInEmail

Vélemény, hozzászólás?